مخفی کردن نام شبکه وای فای

چگونه نام شبکه وای فای مودم را مخفی کنیم؟

آیا می‌دانید که چگونه باید نام شبکه وای فای مودم خود را مخفی کنید تا از دید همسایگان در امان بماند. اما این کار چه فایده‌ای دارد و چرا مهم است؟

یک سیگنال وای فای، یک ارتباط مبتنی بر پخش است. این همان چیزی است که باعث شده استفاده از وای فای آسان شود. شما به جای دست‌وپنجه نرم کردن با محدودیت‌های اتصال فیزیکی توسط کابل، می‌توانید همزمان چند دستگاه خود را خیلی سریع به شبکه بی‌سیم Wi-Fi متصل کنید. اما همین سهولت در استفاده باعث به‌خطر افتادن این شبکه نیز شده است. دستگاه‌های دیگری که در محدوده پوشش‌دهی سیگنال قرار داشته باشند می‌توانند خیلی ساده شبکه شما را ببینند. این شما را از سوی همسایگانی که تلاش می‌کنند به شبکه وای فای شما وصل شوند یا هکرهایی که به‌دنبال سرقت اطلاعات هستند، با انواع مشکلات حریم خصوصی و امنیتی مواجه می‌کنند.

مخفی کردن نام شبکه وای فای (یا همان SSID) یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید برای مقابله با هک انجام دهید. این کار باعث می‌شود نام Wi-Fi شما روی دستگاه‌های اطرافتان ظاهر نشود و همین احتمال مشکلات امنیتی را می‌کاهد. ما در اینجا به شما نحوه پنهان کردن نام شبکه وای فای یا SSID را به شما آموزش خواهیم داد.

مخفی کردن نام شبکه وای فای

مخفی کردن نام شبکه وای فای

با توجه به نوع مودم روتر شما، این فرآیند می‌تواند متفاوت باشد. شما باید وارد صفحه تنظیمات موم خود شوید. برای این کار باید آدرس IP آن را در نوار آدرس مرورگر اینترنت خود وارد کنید. برای اکثر مودم‌ها این آدرس 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 است. احتمالاً داخل دفترچه راهنمای مودم شما نحوه دسترسی به این صفحه آمده باشد.

در مرحله بعدی شما باید وارد بخشی از تنظیمات شوید که مربوط به نام شبکه Wi-Fi است. معمولاً این بخش نامی مثل Wireless Options یا Basic Settings دارد. پس از ورود به این صفحه، به‌دنبال گزینه‌های بگردید که نام و وضعیت شبکه را غیرفعال می‌کند. این می‌تواند چیزی مثل Hide SSID یا Enable Hidden Wireless یا Visibility Status باشد. همانطور که گفتیم این گزینه در مودم‌های مختلف متفاوت است.

در مودم TP-Link

مخفی کردن نام وای فای در مودم TP-Link

  1. آدرس آی‌پی 192.168.1.1 را وارد کنید.
  2. در صفحه باز شده برای نام کاربری و رمزعبور عبارت admin را وارد کنید و اینتر بزنید.
  3. در صفحه باز شده به زبانه Interface Setup بروید.
  4. روی زبانه Wireless کلیک کنید.
  5. به‌دنبال گزینه Broadcast SSID بگردید و آن را به گزینه No تغییر وضعیت دهید.
  6. در نهایت روی دکمه Save بزنید تا تغییرات اعمال شود.

در مودم D-Link

مخفی کردن نام وای فای در مودم D-Link

  1. آدرس آی‌پی 192.168.1.1 را وارد کنید.
  2. در برخی از مودم‌های D-Link، آدرس آی‌پی 192.168.0.1 است.
  3. در صفحه باز شده برای نام کاربری و رمزعبور عبارت admin را وارد کنید و اینتر بزنید.
  4. روی زبانه Advanced از بالای صفحه کلیک کنید.
  5. به‌دنبال گزینه Broadcast SSID بگردید و آن را به گزینه Disabled تغییر وضعیت دهید.
  6. در برخی دیگر از مودم‌های D-Link باید از بخش Setup به بخش Wireless Settings بروید و گزینه Visibility Status را روی گزینه Invisible بگذارید.
  7. در انتها برای اعمال تغییرات روی دکمه Apply Changes بزنید.

در مودم TD-LTE ایرانسل

مخفی کردن نام وای فای در مودم ایرانسل

  1. آدرس آیپی 192.168.1.1 را وارد کنید.
  2. در صفحه باز شده برای نام کاربری و رمزعبور عبارت admin را وارد کنید و اینتر بزنید.
  3. در صفحه باز شده روی آیکون Wi-Fi بزنید.
  4. سپس در این صفحه به زبانه Settings بروید.
  5. گزینه SSID Broadcast را روی حالت Disabled بگذارید
  6. در انتها روی دکمه Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

چه می‌شود اگر نام شبکه Wi-Fi پنهان باشد؟

شاید تصور کنید که مخفی کردن نام شبکه وای فای مودم تمام کاری است که برای محافظت از خود و شبکه خانگی خود انجام می‌دهید، اما اینگونه نیست. گرچه این کار باعث می‌شود همسایگان شما نام وای فای شما را در لیست شبکه‌های اطراف خود نبینند، اما این دلیل نمی‌شود که از حملات سایبری در امان بمانید. وای فای از فرکانس‌های رادیویی برای انتقال اطلاعات بین دستگاه شما و روتر استفاده می‌کند. این سیگنال در هوا سفر می‌کند و این یعنی هر کسی که در آن منطقه باشد، همچنان می‌تواند روی آن اثرگذار باشد. بنابراین نباید فقط به پنهان کردن SSID اکتفا کنید.

هکرها حتی در صورت مخفی بودن نام SSID یک مودم همهمچنان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. زیرا روترها معمولاً یک فریم بیکن را پخش می‌کنند که مثل یک اعلام وجود شبکه عمل می‌کند. این فریم بیکن همچنین شامل اطلاعاتی در مورد شبکه شما و البته SSID آن می‌شود. وقتی شما SSID شبکه خود را مخفی می‌کنید، این داده ارسال نخواهد شد؛ ولی همچنان اطلاعات تأثیرگذار دیگری هستند که افراد سودجو از آن‌ها استفاده کنند.

امنیت شبکه Wi-Fi

مخفی کردن نام وای فای شما اشکالات قابل توجهی را در استفاده از آن به همراه دارد. در واقع وقتی یک شبکه مخفی می‌شود، دستگاه‌ها به‌راحتی نمی‌توانند به آن متصل شوند. شما باید کل اطلاعات مربوط به مودم خود را به‌صورت دستی وارد کنید تا اتصال برقرار شود. این شامل نام شبکه، نوع امنیت شبکه، نوع رمزگذاری شبکه و رمزعبور آن می‌شود. از آنجا که به‌خاطر سپردن این اطلاعات برای عموم مردم دشوار است، می‌تواند شما را به‌دردسر بیاندازد. بنابراین این اطلاعات را در جایی یادداشت کنید تا فراموشتان نشود.

چه کارهای دیگری برای حفظ امنیت شبکه خود انجام دهیم؟

اگر نمی‌خواهید نام شبکه وای فای مودم خود را مخفی کنید، شما می‌توانید نام وای فای و رمزعبور پیش‌فرض آن را تغییر دهید. معمولاً SSID از نام برند سازنده مودم روتر آن به همراه چند عدد استفاده می‌کند و این می‌تواند اطلاعات اولیه‌ای از جمله ورود به صفحه تنظیمات مودم را برای افراد سودجو آسان کند. بنابراین حتماً نام SSID را تغییر دهید. یک رمزعبور دشوار را هم برای اتصال به این شبکه انتخاب کنید که حدس زدن آن برای همه آسان نباشد.

همچنین توصیه می‌کنیم فریمور روتر خودتان را همیشه بروزرسانی کنید. یک فریموری که مدت زمان زیادی از بروزرسانی نرم افزاری آن گذشته باشد، روزنه‌های امنیتی زیادی خواهد داشت که می‌تواند شما را به دردسر بیاندازد. بروزرسانی‌های فریمور می‌توانند باعث بهبود عملکرد و امنیت روترهای شما شوند. معمولاً برای آپدیت روترها باید در صفحه تنظیمات آن‌ها به‌دنبال بخشی مثل Administration بگردید.

امیدواریم که این مطلب مفید واقع شده باشد. اما شما چه راهکارهایی را برای افزایش امنیت شبکه وای فای خانگی پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما هم به‌اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*