کروکودیل مومیایی شده

کروکودیل های مومیایی شده از مقبره پادشاهان مصر باستان سردرآوردند!

باستان شناسان به‌تازگی موفق شده‌اند در سایت قبه الهوای مصر ده نمونه کروکودیل مومیایی شده پیدا کنند که تفاوت‌های مهمی با مومیایی‌های سایر مقبره‌ها دارند.

تحقیقات جدید باستان‌شناسان از کشف کروکودیل هایی مومیایی شده به روش خاص در سایت قبه الهوای مصر خبر داده‌اند. بر اساس تحقیقات جدیدی که نتایج آن در مجله PLOS ONE چاپ شده است، این کروکودیل های مومیایی شده متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد مسیح بوده‌اند.

کروکودیل های مومیایی شده سایت قبه الهوا چه ویژگی‌هایی دارند؟

مشاهده حیوانات مومیایی شده نظیر کروکودیل‌ها پدیده‌ای عادی در سایت‌های باستان شناسی مصر به شمار می‌رود. با این حال علیرغم این که صدها نمونه از کروکودیل‌های مومیایی شده در موزه‌های سرتاسر جهان قابل رویت هستند، اما معمولا تا به حال پژوهش کاملی بر روی آن‌ها انجام نشده است.

کروکودیل مومیایی شده

با این وجود، پژوهش اخیر، بررسی دقیقی بر روی ریخت‌شناسی و شیوه نگهداری ده کروکودیل مومیایی شده در یکی از مقبره‌های سنگی سایت باستان شناسی قبه الهوا در ناحیه غربی رود نیل انجام داده است.

مومیایی‌های یافت شده در این سایت متشکل از پنج اسکلت کامل و تفکیک شده در کنار پنج نمونه جمجمه دیگر بودند و محققان موفق شدند بدون نیاز به باز کردن لایه‌های رویی یا استفاده از تجهیزاتی نظیر سی تی اسکن یا رادیوگرافی به بررسی هریک بپردازند.

ریخت‌شناسی بر روی این مومیایی‌ها حاکی از حضور دو نمونه کروکودیل (کروکودیل غرب آفریقا و کروکودیل رود نیل) مومیایی شده در این مقبره بود که بین 1.5 تا 3 متر طول داشتند.

همچنین نگهداری هریک از این موجودات مومیایی شده با مشاهدات مرتبط با سایر سایت‌ها متفاوت بود. به طور خاص، در این مومیایی‌های جدید از رزین استفاده نشده بود و حتی امعا و احشای شکم جانوران نیز در حین فرآیند مومیایی کردن خالی نشده بود.

کروکودیل مومیایی شده

باستان شناسان همچنین با بررسی‌های انجام شده بر روی روش نگهداری این کروکودیل های مومیایی شده، نتیجه گرفتند که این مومیایی‌ها متعلق به دوران مصر پیش از سلسله‌ها هستند. این پیش‌بینی زمانی با آخرین بازه زمانی که این مقبره برای دفن کردن مومیایی‌ها استفاده می‌شد (قرن پنجم میلادی) همخوانی دارد.

مقایسه مومیایی‌های سایت‌های مختلف چه فایده‌ای دارد؟

مقایسه کردن مومیایی‌های سایت‌های باستان‌شناسی مختلف روشی مفید برای شناسایی روند استفاده از حیوانات و فرآیند نگهداری و مومیایی کردن این موجودات در گذر زمان است. البته از جمله محدودیت‌های این روش هم می‌توان به نبود دی ان ای حیوانات مومیایی شده و عدم استفاده از رادیوکربن اشاره کرد.

تحقیقات مقایسه‌ای بیشتر با استفاده از روش رادیوکربن می‌تواند باستان شناسان را به درکی عمیق از فرآیندها و مراسم فرهنگی مصر باستان برساند.

متن دقیق چاپ شده از نتایج این پژوهش به صورت زیر است:

مومیایی های یافت شده در سایت قبه الهوای مصر شامل ده نمونه بودند که پنج‌تای آن‌ها بدن‌های کامل کروکودیل بوده و پنج نمونه نیز تنها اسکلت سر بودند که در مقبره‌ای کاملا سالم و دست‌نخورده یافت شدند. این مومیایی ها از نظر وضعیت نگهداری و سلامت در وضعیت‌های مختلفی قرار داشتند.