مسجد پرینتر 3 بعدی

اولین مسجد ساخته شده توسط پرینتر 3 بعدی، تا سال 2025 در دبی احداث می‌شود + تصویر

نخستین مسجد ساخته شده به کمک پرینتر 3 بعدی با مساحتی بالغ بر 2000 متر مربع تا دو سال آینده در دبی ساخته خواهد شد. این مسجد قرار است تا سال 2025 پذیرای 600 عبادت‌کننده باشد.

دپارتمان امور اسلامی و فعالیت‌های خیرخواهانه دبی (IACAD) امروز با انتشار چندین تصویر از ساخت نخستین مسجد ساخته شده توسط پرینتر 3 بعدی در جهان خبر داد.

این مسجد مساحتی 2000 متر مربعی داشته و انتظار می‌رود تا سال 2025 پذیرای 600 عبادت‌کننده باشد. مسجد مورد بحث در محله بور دبی، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های دبی ساخته خواهد شد.

مسجد پرینت سه بعدی در دبی؛ تلفیق تکنولوژی و معماری اسلامی

به گفته تیم طراحی و ساخت این مسجد، چاپ سه بعدی بخش‌های مختلف ساختار آن ظرف چهار ماه آینده به اتمام رسیده و سرهم‌بندی اجزای آن در سایت احداث نیز حدود یک ماه زمان خواهد برد. البته فرآیند ساخت این مسجد از چند ماه دیگر آغاز خواهد شد.

مسجد پرینتر 3 بعدی

IACAD همچنین اعلام کرد که دو کارگر به‌طور پیوسته بر روی پرینتر 3 بعدی رباتیک مخصوص ساخت این مسجد کار خواهند کرد و در هر ساعت، دو متر مربع را چاپ سه‌بعدی خواهند کرد. همچنین در ساخت این بنا از ترکیبی از موارد جدید و سیمان‌های خاصی که صرفا برای این هدف ساخته شده‌اند، استفاده خواهد شد.

الشیبانی، مسئول بخش مهندسی IACAD در خصوص استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت این مسجد اعلام کرد که استفاده از این فناوری باعث خواهد شد که سازه بسیار پایدار باشد. او همچنین استفاده از این فناوری را باعث کاهش اتلاف مواد اولیه در تولید دانست و مواد سازنده را برای طبیعت کم‌خطرتر توصیف کرد.

الشیبانی همچنین علیرغم این که هزینه ساخت این مسجد به کمک پرینتر 3 بعدی را حدودا سی درصد بیشتر از ساخت آن با روش معمولی دانست، اعلام کرد که این مسجد نماد حکمرانی هوشمندانه در کشور امارات خواهد بود.

IACAD درحال حاضر مشغول رایزنی‌های نهایی با مسئولین شهرداری دبی است تا بتواند فرآیند ساخت این مسجد را هر چه سریع‌تر آغاز کند.

هدف سازندگان این مسجد، بازگشایی برای عبادت‌کنندگان ظرف دو سال آینده خواهد بود.

سیاست‌های کشور امارات در بخش تکنولوژی چاپ سه بعدی

لازم به ذکر است که ساخت نخستین مسجد چاپ سه بعدی دنیا در راستای بلندپروازی کشور امارات و برنامه‌ریزی این کشور برای تبدیل شدن به مرکز اصلی تکنولوژی تا سال 2030 میلادی است.

مسجد پرینتر 3 بعدی

برنامه استراتژی چاپ سه بعدی دبی در سال 2016 توسط شیخ محمد بن رشید المکتوم، حاکم دبی، با هدف قرار گرفتن در میان قطب‌های این فناوری آغاز شد.

شیخ دبی به منظور حمایت از طرح ساخت 25 درصد از بناهای آتی دبی به کمک چاپ سه بعدی قوانین شهرسازی جدیدی را تبیین کرده و در آن‌ها بندهای مربوط به این امر را گنجانده است. این تصمیم حاکم دبی باعث شده تا بسیاری از برندهای نام آشنای فعال در حوزه چاپ سه بعدی، جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی‌های خود را به امارات و دبی آورده و برای ساخت بناهای آتی در این شهر مورد استفاده قرار دهند.

امارات همچنین از چند سال پیش پذیرای کمپانی‌های بزرگ پرینت سه بعدی سازه‌های سیمانی بوده و برندهایی نظیر 3DVinci Creations و ACCIONA یا Concreative هم‌اکنون مشغول ساخت سازه‌های ساختمانی سیمانی به کمک فناوری چاپ سه بعدی هستند. البته نخستین شرکتی که آغازگر فناوری چاپ سه بعدی در کشور امارات بود، Immensa Technology Labs است که در سال 2018 نخستین سازه سیمانی را در این کشور چاپ کرد.