رانندگی تک پدال

ویژگی رانندگی تک پدال در خودروهای برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری رانندگی تک پدال که اغلب خودروهای برقی از آن پشتیبانی می‌کنند، چیست، چه مزایایی را به‌همراه دارد و تا چه حد قابل اطمینان است؟

خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، با وجود آنکه مانند نمونه‌های احتراقی از دو پدال گاز و ترمز برخوردار هستند، اما از فناوری رانندگی تک پدال نیز پشتیبانی می‌کنند. از این طریق، تنها با فشردن پدال گاز می‌توانید علاوه بر شتاب‌گیری، ترمز کنید که باعث افزایش عمر باتری و در نتیجه محدوده پیمایشی خواهد شد. این فناوری به‌نام‌های i-pedal و e-pedal نیز شناخته می‌شود و از سیستم ترمز احیاکننده بهره می‌گیرد.

به‌مانند جابجایی از گیربکس دستی به اتوماتیک، استفاده از رانندگی تک پدال نیز به کمی وقت و حوصله برای یادگیری نیاز دارد. اگرچه این ویژگی محبوب همه رانندگان نیست، اما مزایایی را به‌دنبال دارد که می‌تواند بسیاری را برای استفاده از آن متقاعد کند. در ادامه با نحوه کارکرد و علت ارائه ویژگی رانندگی تک پدال آشنا می‌شویم.

عملکرد رانندگی تک پدال

رانندگی تک پدال

در حالت عادی وقتی پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید، شتاب‌گیری خودرو متوقف خواهد شد. این عمل اگرچه در نهایت منجر به توقف خودرو می‌شود، اما برای تسریع در این روند می‌بایست ترمزهایی را که با چرخ‌ها اصطکاک ایجاد می‌کند را از طریق پدال مربوطه فشار دهید.

اکنون به‌لطف رانندگی تک پدال در خودروهای برقی، موتورهای الکتریکی آنها در واقع به کاهش سرعت کمک می‌کنند و انرژی تولید شده طی این فرآیند می‌تواند به باتری قابل استفاده تبدیل شود. در اکثر خودروهای برقی و هیبریدی، این قابلیت به‌صورت اختیاری ارائه شده و یک دکمه روشن/خاموش برای استفاده از آن قرار دارد.

خودروهای الکتریکی به سیستم‌های ترمز احیاکننده مجهز هستند که اساسا با بهره‌گیری از موتور الکتریکی، به‌طور معکوس باعث کاهش سرعت وسیله نقلیه می‌شوند. این عملکرد به‌طور پیش‌فرض رخ می‌دهد، اما می‌توانید آن‌را فعال کرده و تفاوت بزرگ‌تری را ایجاد کنید. رانندگی تک پدال هم‌چنین بدون نیاز به ترمزگیری راننده، قادر به توقف کامل خودرو است.

به‌عبارت دیگر، هنگامی‌که راننده ارسال نیرو به موتورهای الکتریکی را از طریق برداشتن پا از روی پدال متوقف می‌کند، تکانه خودرو موتورها را به‌صورت برعکس می‌چرخاند. این عمل مانند ضربه زدن به پدال ترمز، باعث کاهش سرعت خودرو خواهد شد.

بسته به سال، مدل و یا ساخت وسیله نقلیه EV، برخی از خودروهای برقی حالت‌های قابل تنظیمی دارند که به ترمز اجازه می‌دهند تا به دلخواه شما (بیش‌تر یا کم‌تر) کار کنند. اگرچه بسیاری از خودروهای هیبریدی و PHEV از ترمز احیاکننده استفاده می‌کنند، اما اغلب این سیستم‌ها به‌حد کافی تهاجمی نیستند که بتوانند رانندگی تک پدال را ارائه کنند.

مزایای رانندگی با یک پدال

محدوده پیمایشی

پس از آنکه به‌ سیستم جدید عادت کردید، می‌توانید به‌سادگی از مزایای آن بهره ببرید. برای مثال، وقتی باتری وسیله نقلیه رو به اتمام است، با روشن کردن ترمز احیاکننده قادر خواهید بود تا مقداری نیروی اضافه را به باتری بازگردانید. اگر از خودرویی الکتریکی با قابلیت تنظیم ترمز احیاکننده استفاده کنید، افزایش سطوح می‌تواند میزان انرژی دریافتی باتری از سیستم تک پدال را بهبود ببخشد.

هنگامی‌که پدال ترمز را غیرفعال می‌کنید، موتورها سرعت خودرو را بسیار سریع‌تر کاهش داده و انرژی و برق بیش‌تری را برای ارسال به باتری دریافت می‌کنند. اگرچه این فرآیند با افزایش قابل توجه محدوده پیمایشی همراه نیست، اما برای مواقع ضروری می‌تواند بسیار موثر باشد.

علاوه بر آن، رانندگی تک پدال می‌تواند فشار را از روی پاهای شما در طول یک سفر طولانی جاده‌ای کم کرده و استرس و خستگی را کاهش دهد. البته لازم به‌‌ذکر است که حتی در صورت فعال بودن این ویژگی، استفاده از پدال ترمز در شرایط خاص ضروری است.

از دیگر مزایای رانندگی با یک پدال، کاهش استهلاک سیستم ترمز خودرو است. با این روش، لنت‌های ترمز فیزیکی به‌طور مداوم استفاده نخواهند شد و در نتیجه به تعمیر و نگهداری کم‌تری نیاز دارند.

آیا باید از ویژگی رانندگی تک‌پدال در خودروی برقی استفاده کرد؟

پدال

روی هم رفته، آیا استفاده از رانندگی تک پدال در خودروهای الکتریکی یا هیبریدی توصیه می‌شود؟ اگرچه این تا حد زیادی به شخص راننده بستگی دارد، اما بدون شک ویژگی مذکور دارای چند مزیت قابل توجه بوده که با استقبال اکثر رانندگان EV نیز همراه شده است.

رانندگی تک پدال در واقع عملکردی مشابه با سنگین کردن دنده برا کاهش سرعت را ارائه می‌دهد. با این تفاوت که در این روش موتورهای الکتریکی خودرو، به‌طور خودکار وظایفی نظیر فشار دادن کلاچ، تعویض دنده و دانستن اینکه چه سرعتی برای هر دنده قابل قبول است را برعهده دارند.

بسیاری از مالکان خودروهای تسلا با نحوه عملکرد ترمز احیاکننده آشنایی دارند. در این میان، برخی حتی می‌توانند هنگام نزدیک شدن به چراغ توقف در زمان مناسب، پدال گاز را رها کنند، زیرا می‌دانند که خودرو پیش از توقف کامل به‌طور خودکار تا کجا پیش خواهد رفت. اما فارغ از میزان تسلط، این عملکرد بسته به مدل متفاوت بوده و باید همیشه آماده ترمز زدن در موقعیت‌های خاص باشید.

تسلا

به‌خاطر داشته باشید که رانندگی تک پدال در جاده‌های خیس و لغزنده، گزینه ایده‌آلی نیست و استفاده از آن در مسیرهای شیب‌دار نیز با چالش‌هایی همراه است. بااین‌که استفاده از این شیوه طی رانندگی در سراشیبی به‌منظور افزایش راندمان باتری وسوسه‌انگیز است، اما بی‌شک رانندگی عادی با دو پدال ایمن‌تر خواهد بود.

هم‌چنین لازم به‌ذکر است که برخی از مدل‌های EV استفاده از ویژگی رانندگی با یک پدال را پس از شارژ کامل خودرو، محدود می‌کنند. به‌علاوه، اکثر سازندگان توصیه کرده‌اند که از این روش در هوای سرد استفاده نکنید. همانند ویژگی‌هایی نظیر رانندگی با کروز کنترل، دستیار بین خطوط یا دوربین پشتیبان، این ویژگی نیز با وجود مزایا، هنوز به‌طور کامل قابل اعتماد نیست.

بنابراین در کنار استفاده از این فناوری جدید، توصیه می‌شود حواس‌ خود را به خودروهای اطراف معطوف کرده و همواره آماده ترمز زدن باشید. رانندگی تک پدال در خودروهای برقی و هیبریدی مختلفی از برندهای شورولت، آئودی، هیوندای، کیا، تسلا، نیسان، پولسار و غیره در دسترس است و توصیه می‌شود پیش از خرید خودروی EV، از وجود این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*