دوربین تشخیص چهره

چین بزرگ‌ترین صادر کننده دوربین های تشخیص چهره در جهان است

چین با عبور از آمریکا به بزرگ ترین صادر کننده دوربین های تشخیص چهره که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، تبدیل شده است.

در اواخر سال 2022، دولت فدرال بنگلادش با پیشنهادی از یک شرکت ناشناس چینی برای توسعه کلان‌شهری پیشرفته در خلیج بنگال با استفاده از زیرساخت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روبرو شد. اکنون با ورود این پروژه به مرحله بهره‌برداری، قرار است از دوربین های تشخیص چهره برای نظارت بر افراد کم‌توان و مجرمان در میان جمعیت استفاده شود، قابلیتی که در بسیاری از شهرهای چین رایج است.

این ماموریت به‌خوبی نشان می‌دهد که چین، در زمینه صادرات دوربین های تشخیص چهره، همان‌طور که محققان هاروارد و MIT دریافته‌اند، در جهان پیشتاز است. براساس این گزارش، تعداد 201 قرارداد با شرکت‌های چینی فعال در این حوزه به‌ثبت رسیده است. چین هم‌چنین با 250 سفارش از مجموع 1336 پیشنهاد صادراتی که شامل فناوری‌های هوش مصنوعی به 136 کشور واردکننده است، رتبه اول را در اختیار دارد.

دوربین های تشخیص چهره چین

پس از چین، آمریکا با 215 سفارش، در رتبه دوم صادرات فناوری‌های AI قرار دارد. این گزارش هم‌چنین استدلال می‌کند که صادرات دوربین های تشخیص چهره احتمالا به دولت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا نظارت‌ها بر شهروندان را افزایش دهند که می‌تواند به‌طور بالقوه، حقوق بشر را به‌خطر بیاندازد.

مارتین براجا، اقتصاددان MIT که در زمینه ارتباطات جدید میان کشورها تمرکز دارد، می‌گوید:

این واقعیت که چین در حال صادرات فناوری‌های نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی به این کشورها است، می‌تواند دولت‌ها را به سوی خودکامگی سوق دهد.

نگرانی آمریکا از پیشتازی چین در صادرات دوربین های تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره در سال‌های گذشته، عمدتا با اهدافی کاربردی مانند باز کردن قفل گوشی، احراز هویت در برنامه‌ها و دوست‌یابی در شبکه‌های اجتماعی به مردم معرفی شده است. بااین‌حال طی سال‌های اخیر، قانون‌گذاران و روسای جمهور ایالات متحده از سبقت چین در زمینه هوش مصنوعی ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

دوربین های تشخیص چهره چین

الکساندرا سیمور، یکی از کارکنان مرکز امنیت آمریکا که در زمینه پیامدهای پوشش هوش مصنوعی تحقیق می‌کند، گفت:

سلطه چین بر دوربین های تشخیص چهره ثابت می‌کند که چرا باید قوانینی را پیرامون فناوری هوش مصنوعی تنظیم کنیم.

احزاب مختلف در آمریکا مدتی است که در حال رایزنی برای محدود کردن دانش چینی‌ها در زمینه انتقال فناوری‌های هوش مصنوعی به جهان هستند. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، مقامات این کشور قوانینی را به‌منظور منع دسترسی به دانش 5G هواوی در داخل ایالات متحده و کشورهای متحد تنظیم کردند و شرکت‌های هوش مصنوعی چین را با تحریم تراشه هدف قرار دادند.

به‌گفته سیمور، تلاش‌های بیشتر برای محدود کردن صادرات دوربین های تشخیص چهره از چین ممکن است، از جنس تحریم‌ها علیه کشورهایی باشد که واردکننده این فناوری هستند. بااین‌حال او تصریح کرد که ایالات متحده علاوه بر این، باید برای سایر نقاط جهان قوانینی را برای استفاده از سیستم تشخیص چهره تعیین کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*