چت جی پی تی

هوش مصنوعی ChatGPT، پا روی گردن غول‌های فناوری گذاشته است

نفوذ گسترده هوش مصنوعی ChatGPT به زندگی شخصی و کاری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، غول‌های فناوری را با تهدیدی بزرگ روبرو کرده است.

گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت از جمله غول‌های بزرگ فناوری هستند که در ساخت چارچوبی کلی برای هوش مصنوعی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. بااین‌حال، استارتاپ‌های کوچک‌تر با تمرکزی عمیق‌تر و تخصصی در این حوزه، بزرگان تکنولوژی را وادار می‌کنند تا به توسعه هوش مصنوعی سرعت ببخشند و از رقابت جا نمانند. به‌‌نقل از منابع مختلف، با افزایش محبوبیت ابزار ChatGPT، فشار بر روی متا و گوگل نیز در حال افزایش است.

اگرچه چت جی پی تی، ساخت OpenAI است، اما پیش از راه‌اندازی آن، متا نیز یک ربات چت مشابه را ارائه کرده بود. بااین‌حال، برخلاف استقبال گسترده میلیونی از ChatGPT، چت‌بات Blenderbot متا چندان با اقبال روبرو نشد.

هوش مصنوعی ChatGPT

از آنجاکه هوش مصنوعی ChatGPT با سرعتی سرسام‌آور در حال جذب کاربر است، مایکروسافت را به تکاپو انداخته تا آن‌ را در نرم‌افزار محبوب آفیس و موتور جستجو بینگ گنجانده تا دسترسی به این ابزار محبوب را از طریق نرم‌افزارهای خود فراهم کند. این غول فناوری اخیرا میلیاردها دلار در شرکت OpenAI برای توسعه ChatGPT سرمایه‌گذاری کرده است.

هوش مصنوعی ChatGPT، تهدیدی جدی برای غول‌های فناوری

کارکنان شرکت متا اخیرا با ارسال متنی داخلی از شرکت خواسته‌اند تا فرآیند تایید پروژه‌های هوش مصنوعی را برای استفاده از آخرین فناوری سرعت ببخشد. در این بین، گوگل، شرکتی‌که در ساخت زیرساخت اولیه فناوری‌های ChatGPT نقشی غیرقابل انکار داشته، اخیرا در زمینه عرضه محصولات هوش مصنوعی، وضعیت را بحرانی اعلام کرده و برای کوتاه کردن روند ارزیابی و کاهش خطرات هوش مصنوعی، پیشنهاداتی را ارائه داده است.

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر چت جی پی تی، Stable Diffusion، Dall-E 2 و دیگر مبدل‌های متن به تصویر که در آنها از مولد هوش مصنوعی (AIGC) استفاده شده است، کار خود را با استفاده از محتوای خلق شده توسط انسان، برای شناسایی الگوهای خاص انجام می‌دهند. این فناوری اگرچه در ابتدا توسط شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر گوگل معرفی شد، اما آنها در سال‌های اخیر بسیار محافظه‌کارانه عمل کرده‌اند.

هوش مصنوعی ChatGPT

در همین حال، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نظیر OpenAI به‌سرعت آخرین نسخه از دستاوردهای خود را منتشر می‌کنند که باعث شده غول‌های فناوری در صدد تغییر سیاست‌های فعلی خود باشند.

چالش شرکت‌های بزرگ فناوری در پذیرش فناوری AI

از زمان شکست‌هایی مانند چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت Tray، جایگاه غول‌های فناوری در حوزه توسعه این فناوری متزلزل شده است. کم‌تر از یک روز پس از انتشار این ابزار در سال 2016، جهت‌گیری‌های نژادی Tray باعث شد تا مایکروسافت آن‌ را بلافاصله معلق کند. هم‌چنین متا نیز اگرچه در ابتدا از ربات Blenderbot خود دفاع کرد، اما پس از آنکه به سرنوشت Tray دچار شد، به ناچار آن را کنار گذاشت.

طی ماه نوامبر، یکی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی به‌نام Galactica نیز تنها سه روز پس از انتشار به‌دلیل انتقادها از سوگیری‌ها و پیام‌های مغرضانه، متوقف شد. جوئل پینو، مدیرعامل تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی در متا گفت:

از آنجاکه هوش مصنوعی با سرعتی باورنکردنی در حال توسعه است، ما با دقت آن را زیر نظر داشته و از فرآیند نظارتی خود اطمینان داریم. اما مهم‌ترین اولویت، تصمیم‌گیری صحیح در عرضه مدل‌ها و محصولاتی از AI است که برای جامعه بهترین نفع را داشته باشند.

لیلی لین، سخنگوی گوگل نیز در این باره گفت:

هوش مصنوعی به اعتقاد ما یک فناوری اساسی و دگرگون‌کننده است که می‌تواند برای افراد، مشاغل و جوامع مفید باشد. بااین‌حال، ما وظیفه داریم تاثیرات عمیق‌ اجتماعی این نوآوری‌ها را نیز به‌دقت بررسی کنیم. ما هم‌چنان به آزمایش داخلی فناوری هوش مصنوعی خود ادامه می‌دهیم تا از ایمنی حداکثری آن اطمینان حاصل کنیم.

هوش مصنوعی ChatGPT

فرانک شاو، مدیر ارتباطات مایکروسافت نیز عنوان کرد از آنجاکه این شرکت از ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALLE-2 در محصولات خود استفاده می‌کند، اقدامات امنیتی گسترده‌ای را در دست اجرا دارند. وی افزود:

مایکروسافت سال‌ها برای پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و راهنمای عمومی نحوه ایجاد و استفاده از این فناوری‌ها در پلتفرم‌ها به شیوه‌ای مسئولانه و اخلاقی کار کرده است.

پس از موفقیت هوش مصنوعی ChatGPT، غول‌های فناوری به‌دنبال راهی میانبر برای رقابت با این چت بات هستند و استارتاپ‌ها نیز معمولا به‌دلیل محدودیت‌های مالی، با کمی تاخیر خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهند. در این راستا، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل پس از اخراج 12 هزار نفر از کارکنان خود اعلام کرد که تمرکز شرکت بر روی هوش مصنوعی است.

تا حدود ده سال پیش، گوگل تنها رهبر پیشرو در حوزه هوش مصنوعی بود. این شرکت در سال 2014، یک آزمایشگاه پیشرفته AI به‌نام DeepMind را خریداری کرد و یک سال بعد از اولین نرم‌افزار متن‌باز خود به‌صورت Tensor Flow که بر پایه یادگیری ماشینی ساخته شده، رونمایی کرد. پس از آن نیز پیچای همواره وعده داده که گوگل جایگاه اول خود در حوزه هوش مصنوعی را حفظ خواهد کرد.

در این باره، نیک فراست که به‌مدت سه سال در واحد Google Brain فعالیت داشته می‌گوید:

شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و مایکروسافت، از هوش مصنوعی برای بهبود مدل‌های تجاری گسترده خود استفاده می‌کنند.

حوزه هوش مصنوعی در دهه گذشته چندین چرخه هیجانی و خبرساز را پشت سر گذاشته است. با این حال، پیشرفت Dall-E و ChatGPT این فناوری را به بیش از هر زمان به تکامل رسانده است.

مدت کوتاهی پس از انتشار چت جی پی تی، اینفلوئنسرهای فناوری در توییتر پیش‌بینی کردند که ابزارهای جدید هوش مصنوعی مقدمه‌ای برای جایگزینی با موتور جستجوی گوگل هستند. این چت بات می‌تواند پاسخ‌هایی ساده را به روشی در دسترس ارائه داده و نیاز به جستجوی کاربران در پیوندهای مختلف را رفع می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*