ماشین چینی

افزایش قیمت عجیب ماشین چینی ها در ایران؛ علت چیست؟

خودروهای چینی با قیمت بسیار بیشتری نسبت به کشورهای همسایه در بازار ایران به فروش می‌رسند؛ اما دلیل این افزایش قیمت عجیب ماشین چینی ها در ایران چیست؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان چینی توانستند پس از ایران خودرو و سایپا بیشترین سهم از بازار ایران را به خود اختصاص دهند. در حالی که این خودروها در بازارهای منطقه و جهان با قیمت اقتصادی و ارزان عرضه می‌شوند، اما با قیمت دو برابر قیمت کشورهای همسایه به دست مشتریان ایرانی می‌رسند و به همین دلیل در ردیف خودروهای لوکس قرار می‌گیرند؛ اما دلیل افزایش قیمت عجیب ماشین چینی ها در ایران چیست؟

دلیل افزایش قیمت ماشین چینی ها در ایران

در همین راستا سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت این که خودروهای مونتاژی با قیمت بالا به بازار عرضه می‌شود به دلیل مدیریت بازار و میزان عرضه‌ای است که خود شرکت‌های مونتاژکننده انجام می‌دهند و مصرف کننده نیز به ناچار آنها را با این قیمت‌ها خریداری می‌کند؛ زیرا تا سال‌ها واردات ممنوع بوده و عرضه این خودروها به بازار نیز محدود است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در ادامه بیان کرد تورم و نوسانات ارزی نیز باعث افزایش قیمت خودرو در کارخانه و بازار می‌شود. البته اگر نرخ دلار را حتی 50 هزار تومان هم لحاظ کنیم، قیمت جهانی خودروهای اقتصادی چینی بیش از 500 میلیون تومان نمی‌شود؛ این در حالی است که قیمت این خودروهای اقتصادی در ایران بیش از 2 میلیارد تومان هم می‌رسد.

ماشین چینی

موتمنی با اعلام این‌که فقط مونتاژکاران از این نوع قیمت‌گذاری سود می‌کنند، گفت در حال حاضر انحصار بازار در اختیار آنها قرار داشته است. همچنین در چنین شرایطی فقط مصرف‌کننده ضرر می‌کند و خودروسازان نیز سود زیادی را به‌دست می‌آورند.

حسین‌محمد صالحی‌دارانی، نماینده مجلس نیز در این خصوص عنوان کرد محصولات مونتاژکاران به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرند و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شده است؛ اما واردات خودرو باعث تعادل قیمت‌ها خواهد شد.

این نماینده مجلس با اعلام این‌که افراد ذی‌نفعی در رابطه با قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی در این میان فعالیت نمی‌کنند، گفت شرکت‌های مونتاژکار خودروهای چینی در کشور به‌نوعی دلال محسوب می‌شوند و برای کسب سود خودروسازان چینی فعالیت می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*