تفاوت VPN و Tor

مقایسه VPN و Tor؛ تفاوت چیست و کدام بهتر است؟

تور و وی پی ان هر دو ابزاری هستند که از حریم خصوصی شما محافظت می‌کنند. در این مقایسه می‌خواهیم بدانیم تفاوت VPN و Tor چیست و کدام بهتر است؟

اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی خود در فضای آنلاین هستید، دو گزینه برای شما وجود دارد؛ مرورگر Tor و VPN. هر دو ابزار می‌توانند به‌شما کمک کنند از زندگی و فعالیت‌های آنلاین خود در مقابل افراد کنجکاو محافظت کنید.

داشتن فعالیت‌های خصوصی در اینترنت همیشه یک چالش است، اما با فناوری‌هایی مانند VPNهای غیرمتمرکز و Tor، کاربران می‌توانند از داده‌هایی که به‌صورت آنلاین منتقل می‌کنند، محافظت کنند.

در ابتدا شما باید در مورد اهمیت استفاده از این دو ابزار، تفاوت VPN و Tor، مزایا و معایب هر مورد و اینکه کدام نیاز شما را بهتر برآورده می‌کند، اطلاعاتی به‌دست آورید. در ادامه به‌بررسی این موارد به‌صورت مجزا خواهیم پرداخت.

دلیل اهمیت حفاظت از حریم خصوصی چیست؟

تفاوت VPN و Tor

قبل از استفاده از VPN یا Tor، ضروری است بدانید چرا ناشناس بودن در فضای آنلاین و حفاظت از حریم شخصی امری مهم محسوب می‌شود.

هر زمان که آدرس یک وب‌سایت را در اینترنت جستجو می‌کنید، دستگاه شما درخواست‌هایی را به ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) ارسال می‌کند. با دریافت درخواست، ISP از آدرس IP و آدرس وب‌سایت مورد نظر شما آگاه خواهد شد.

این به ISP امکان می‌دهد مکان و جزئیات سایتی را که بازدید می‌کنید بداند. ISP درخواست و آدرس IP شما را به وب‌سایت مورد نظر ارسال می‌کند. بنابراین، هم سایتی که بازدید می‌کنید و هم ISP از مکان‌ مرور شما مطلع خواهند شد.

اگر مشتری دائمی یک وب‌سایت خاص باشید، آن‌ها مواردی که اغلب سرچ می‌کنید شناسایی کرده و ممکن است محصولاتی را براساس بازدیدهای قبلی شما پیشنهاد دهند، تبلیغات هدفمندی را برایتان ارسال کرده و یا محتوا را مسدود کنند.

برای حل این مشکل، فناوری‌هایی مانند Tor و VPN‌ های غیرقابل ردیابی به‌کمک شما می‌آیند. این ابزارها ترافیک را هنگامی که از ISP به وب‌سایت می‌رود، رهگیری می‌کنند و از مطلع شدن مکان مرور شما با استفاده از آدرس IP جلوگیری می‌کنند.

حال این سوال مطرح می‌شود که تفاوت VPN و Tor چیست و چگونه آنها را باهم مقایسه می‌کنند؟

Tor چیست؟

تفاوت VPN و Tor

تور یا Tor یک شبکه ارتباطی ناشناس است که از طریق شبکه جهانی گره‌ها ترافیک اینترنت را هدایت کرده و از داده‌های شما در مرورگر و شبکه تور محافظت می‌کند. ابن ابزار توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده توسعه داده شد تا به‌کاربران کمک کند بدون ردیابی و با حفاظت از حریم خصوصی به‌اینترنت متصل شوند.

هنگامی که شما یک وب سایت را جستجو می‌کنید، مرورگر شما درخواستی را به ISP ارسال کرده و شما را به سایت متصل می‌کند. با استفاده از Tor، کاربران مستقیماً به وب‌سایت متصل نمی‌شوند. در عوض، آنها به Tor متصل می‌شوند که از مسیریابی پیاز برای ناشناس ماندن شما استفاده می‌کند.

برای انجام این کار، کاربر به‌جای استفاده از مرورگر معمولی خود، باید از Tor استفاده کند. این مرورگر کاربران را قادر می‌سازد به‌شبکه Tor متصل شوند.

چگونه داده‌ها از طریق Tor منتقل می‌شوند؟

تفاوت VPN و Tor

تور به‌شبکه‌ای از سرورها متکی است که به‌عنوان گره‌های Tor شناخته می‌شوند. Tor با اتصال شما به یک شبکه تصادفی از حداقل سه گره کار می‌کند. یک گره ورودی، گره دوم یا اضافی که از طریق آن ترافیک برای ناشناس ماندن بیشتر می‌شود، و یک گره خروجی نهایی که مستقیماً به صفحه درخواستی شما متصل خواهد شد.

1. ارسال داده‌ها به ISP

درست مانند سرچ در اینترنت بدون Tor، تمام درخواست‌های کاربر به ISP شما ارسال می‌شود. با این تفاوت که هنگام استفاده کاربران از شبکه Tor، ترافیک مستقیماً از کاربر به وب‌سایت ارسال نمی‌شود. در عوض، به‌گره ورودی شبکه Tor ارسال خواهد شد.

اینگونه ISP هیچ اطلاعاتی در مورد مقصد نهایی درخواست کاربر دریافت نخواهد کرد. تنها چیزی که ISP می‌داند این است که داده‌ها از کاربر به‌یک گره ورودی Tor ارسال می‌شود.

2. انتقال اطلاعات در داخل Tor

برای افزودن یک گره ناشناس اضافی، به‌جای اینکه درخواست‌های کاربر از گره ورودی به وب‌سایت مقصد ارسال شوند، داده‌ها به گره دیگری در داخل شبکه Tor که به‌عنوان گره میانی معروف است، ارسال خواهند شد.

این گره اطلاعات را به‌گره خروجی ارسال می‌کند و در نهایت داده‌ها از طریق آن به وب‌سایت ارسال می‌شوند.

3. ارسال داده به وب‌سایت

با رسیدن به گره خروجی، Tor داده‌ها را به وب‌سایتی که کاربر جستجو کرده است ارسال می‌کند. پس از دریافت پاسخ، شبکه Tor داده‌ها را با استفاده از همان مسیر به‌مشتری ارسال می‌کند.

با این مراحل هنگامی که کاربر سعی می‌کند از طریق Tor به‌یک وب‌سایت متصل شود، ISP هیچ ایده‌ای در مورد مقصد نهایی مشتری نخواهد داشت. در عین‌حال، وب‌سایت نیز هیچ اطلاعاتی در مورد مشتری ندارد. بنابراین، استفاده‌از Tor، ناشناس ماندن کاربران را در اینترنت فراهم می‌کند.

علاوه‌براین، Tor از زوم شدن چشمان کنجکاو به داده‌های منتقل شده توسط شما به‌وسیله چندین لایه رمزگذاری جلوگیری می‌کند. هر یک از این لایه‌های رمزگذاری در گره ورودی، اضافی و خروجی جدا می‌شوند، درست مانند پوست کندن لایه‌های پیاز. به همین دلیل این مسیریابی پیاز نامیده می‌شود.

معایب استفاده‌ از Tor

تفاوت VPN و Tor

اگرچه استفاده از Tor ناشناس ماندن و امنیت را برای کاربران فراهم می‌کند، اما مشکلات و محدودیت‌هایی نیز دارد.

1. سرعت

از آنجایی که شبکه تور قبل از رسیدن به مقصد تمام درخواست‌های شما را از سه گره مختلف باز می‌گرداند، استفاده از آن سرعت اینترنت شما را کند می‌کند. در واقع، با مقایسه ترافیک عادی و Tor، تفاوت عملکرد می‌تواند تا 100 برابر کندتر در هنگام استفاده از شبکه Tor باشد!

2. امکان درز اطلاعات

اگرچه Tor از چندین لایه رمزگذاری و سه گره مختلف برای افزایش ترافیک استفاده می‌کند، اما گره‌های ورودی و خروجی می‌توانند به خطر بیفتند و داده‌های کاربر و مکان را به بیرون درز دهند.

3. مسدود کردن محتوا

صاحبان وب‌سایت‌ها اطلاعات کاربران مانند آدرس‌های IP را وقتی بازدیدکنندگان در حال استفاده از Tor هستند، دریافت نمی‌کنند. بنابراین، بسیاری از وب سایت‌ها ترافیک Tor را مسدود می‌کنند.

VPN های غیرمتمرکز

تفاوت VPN و Tor

قبل از توضیح در مورد VPN های غیرمتمرکز (DVPN)، خوب است مفهوم VPN و نحوه کار آن را بدانید. به زبان ساده، VPN شبکه‌ای از سرورهاست که ترافیک اینترنت شما را جمع آوری می‌کند، آن را رمزگذاری کرده و بدون اینکه به حریم خصوصی شما وارد شود، آن را به یک وب‌سایت ارسال می‌کند.

با این حال، مشکل VPN ها این است که نهادهای خصوصی مالک آنها هستند و هنگامی که از VPN استفاده می‌کنید، باید به یک شخص ثالث اعتماد کنید تا تمام ترافیک اینترنت شما را هدایت کند.

هنگام استفاده از VPN، داده‌های شما می‌تواند در دو جا به‌خطر بیفتد: ISP و ارائه دهنده VPN. برای حل این مشکل، VPN های غیرمتمرکز ارائه شدند؛ این فناوری سعی می‌کند با استفاده از فناوری‌های بلاک چین، مشکلات پیش روی VPN ها را حل کند.

مزایای استفاده از VPN های غیرمتمرکز

تفاوت VPN و Tor

یک VPN غیرمتمرکز، به یک تک سرور متمرکز وابسته نیست. به همین دلیل چنین سیستمی دلپذیرتر، ایمن‌تر و محرمانه‌تر است. روشی که طی آن داده‌ها در بطن بلاک‌چین نوشته شده است در واقع نشان دهنده معنای غیرمتمرکز سازی می‌باشد.

یک VPN غیرمتمرکز ترافیک بسیاری از کامپیوترها را ترکیب می‌کند و داده‌ها را با استفاده از سیستم همتا به همتا مبادله می‌کند. بنابراین، هر یک از کامپیوترها به عنوان یک سرور عمل می‌کنند.

با یک وی‌پی‌ان غیرمتمرکز، علاوه بر محافظت کامل می‌توانید از مزایای مورد علاقه خود در اینترنت بهره‌مند شوید. مانند پخش جریانی، دانلود و اشتراک گذاری فایل‌ها، بازی، کار و برقراری ارتباط با عزیزان خود، و همه این کارها را به صورت ایمن و ناشناس از هر کجا انجام خواهید داد. وی‌پی‌ان های غیرمتمرکز همچنین در مقایسه با Tor سرعت مرور بهتری را ارائه می‌دهند.

تفاوت VPN و Tor

با این حال، تفاوت VPN و Tor این است که وی‌پی‌ان به جای استفاده از مسیریابی پیاز، از فناوری‌های بلاک چین برای ایجاد شبکه استفاده می‌کند. تمام گره‌های موجود در یک DVPN می‌توانند برای خدماتی که ارائه می‌کنند بدون نیاز به‌یک نهاد متمرکز پاداش دریافت کنند.

گره‌های موجود در یک DVPN به‌صورت انتخابی اجرا نمی‌شوند و برای پهنای باند شبکه‌ای که ارائه می‌کنند پرداخت می‌شود. علاوه‌براین، هنگام استفاده‌از Tor، کاربران هیچ کنترلی بر گره خروجی که ترافیک از آنجا به وب‌سایت می‌رود، ندارند. به‌همین دلیل اغلب نمی‌توان از آن برای دسترسی به‌محتوای خاص کشور استفاده کرد.

تور می‌تواند بلوک‌های محتوایی را که توسط سازمان‌های دولتی قرار داده شده‌اند دور بزند. برعکس، VPNهای غیرمتمرکز می‌توانند برای دسترسی به‌محتوای خاص کشور در سرویس‌های پخش استفاده شوند؛ زیرا کاربران می‌توانند کشوری را که می‌خواهند ترافیک را از آن مسیریابی کنند، برگزینند.

اکنون که درک درستی از نحوه عملکرد هر دو ابزار داریم، زمان آن است که به مقایسه VPN های غیرمتمرکز و Tor بپردازیم.

تفاوت VPN و Tor

1. روش کار

شبکه Tor توسط مجموعه‌ای از گره‌ها ایجاد می‌شود که با استفاده از پروتکل‌های پیاز به یکدیگر متصل هستند. در مقابل، VPN غیرمتمرکز شبکه‌ای از کامپیوترهایی است که با استفاده‌از فناوری بلاک چین متصل شده‌اند.

2. قیمت

می‌توان از Tor به‌صورت رایگان استفاده کرد. تنها چیزی که کاربران نیاز دارند مرورگری است که از ترافیک Tor پشتیبانی کند. اما DVPN در بیشتر موارد یک سرویس پولی است و کاربران باید برای پهنای باندی که استفاده می‌کنند هزینه بپردازند.

3. سرعت

به دلیل بهره‌بردن از مکانیزم سه گره، سرچ در اینترنت با Tor کند خواهد بود. در عوض استفاده‌از DVPN در مقایسه با Tor تجربه مرور سریع‌تری را فراهم می‌کند.

4. حریم خصوصی و ناشناس بودن

تور از چندین لایه رمزگذاری استفاده می‌کند و مسیریابی ترافیک سه مرحله‌ای بهترین ناشناس بودن را در اینترنت ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، تفاوت VPN و Tor عمدتا در این است که تور می‌تواند برای دور زدن محدودیت های جغرافیایی و حفظ ناشناس بودن ارزشمند شما بسیار مفید باشد.

تفاوت VPN و Tor

با این حال، از آنجایی که گره‌ها به‌صورت تصادفی تخصیص داده می‌شوند، تنها در صورتی می‌توانید به محتوای محدود جغرافیایی دسترسی داشته باشید که گره خروجی در کشوری قرار داشته باشد که به آن اجازه دسترسی می‌دهد.

تور همچنین ابزار انتخابی برای بسیاری از فعالیت‌های غیرقانونی است و برای دسترسی به‌بازار سیاه و تسهیل بسیاری از اقدامات مجرمانه دیگر استفاده شده است. این موضوع تور را کاملاً بحث‌برانگیز می‌کند، اگرچه اکثر مردم از آن فقط برای حفظ ناشناس بودن و دور زدن محدودیت‌ها استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر، فناوری وی‌پی‌ان های غیرمتمرکز تقریباً برای هر چیزی قابل استفاده است. به دلیل روش‌های رمزگذاری قوی، VPN بهترین انتخاب برای کسانی است که می‌خواهند امنیت آنلاین خود را تضمین کنند. یک VPN خوب از شما در برابر همه چشمان کنجکاو و همچنین هکرها و سایر تهدیدات آنلاین خطرناک محافظت می‌کند.

5. رفع انسداد محتوا

استفاده از Tor برای خدمات دائمی توصیه نمی‌شود، زیرا اکثر وب‌سایت‌ها ترافیک آن را مسدود می‌کنند. اما از DVPN ها می‌توان برای رفع انسداد محتوای مورد نظر استفاده کرد.

با توجه به آنچه در مورد تفاوت VPN و Tor گفته شد، کدام یک بهتر است؟

تفاوت VPN و Tor

اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن در فضای آنلاین هستید، Tor بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ زیرا نه تنها چندین لایه رمزگذاری داده را ارائه می‌دهد، بلکه مسیریابی پیاز سه گره‌ای درجه بالایی از ناشناس بودن را در اینترنت فراهم می‌کند.

از طرف دیگر، اگر علاوه‌بر تمایل بر ناشناس ماندن و حفظ حریم خصوصی به‌دنبال رفع انسداد محتوای جریان یا بازدید از وب سایت‌های مسدود شده در منطقه خود بدون کاهش سرعت شبکه یا اعتماد به‌ارائه دهنده VPN هستید، به‌شما پیشنهاد می‌کنیم یک VPN غیرمتمرکز را امتحان کنید.