مرورگر مایکروسافت اج

چرا بسیاری افراد از مرورگر مایکروسافت اج متنفرند؟

مرورگر مایکروسافت اج (Microsoft Edge) در سال‌های اخیر تلاش فراوانی برای همراه کردن کاربران با خود کرده است. با این حال بسیاری افراد از مرورگر مایکروسافت اج متنفر هستند؛ اما چرا؟

زمانی مایکروسافت صاحب پرطرفدارترین مرورگر اینترنت در دنیا بود. با این حال این دوره سپری شد و اینترنت اکسپلورر اکنون دیگر جایی در میان گزینه‌های انتخابی هیچ‌کس برای جستجو در اینترنت ندارد.

این کمپانی ردموندی البته چندی پیش تلاش کرد که از خاکستر این مرورگر، مایکروسافت اج را بیرون آورده و آن را تحت عنوان مرورگری برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران امروز منتشر کند. این مرورگر مایکروسافت از زمان تولد دستخوش تغییرات فراوانی شده که رو آوردن به پلتفرم کرومیوم گوگل را باید مهم‌ترین آن‌ها دانست.

مرورگر Edge تقریبا تمام آن‌چه دیگر رقبای مطرحش مانند کروم یا فایرفاکس ارائه می‌دهند را در خود داشته و این پتانسیل را داشت که در شمار یکی از برترین گزینه‌های کنونی بازار قرار گیرد. با این وجود آمار موجود از استفاده کاربران از مرورگرهای اینترنت کاملا خلاف این امر را ثابت می‌کند!

Microsoft Edge

بر اساس این آمار که توسط وبسایت معتبر SlashGear جمع‌آوری شده، تنها شش درصد از کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، مرورگر مایکروسافت اج را انتخاب کرده‌اند.

در بالای این لیست، گوگل کروم قرار دارد که انتخاب 56 درصد کاربران حاضر در این نظرسنجی بود. از سوی دیگر، مرورگر سافاری اپل نیز با در اختیار داشتن 27 درصد آرا در رده دوم این لیست قرار گرفت و فایرفاکس نیز علیرغم مشکلات فراوانش در رده سوم ایستاده است. به این ترتیب، مرورگر Microsoft Edge با تمامی قابلیت‌های و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد عنوانی بهتر از چهارم را به دست نیاورد!

دلایل زیادی برای این عدم محبوبیت مرورگر مایکروسافت وجود دارد. دلایل عمده این عدم محبوبیت، همسو نبودن Microsoft Edge با نیازهای کاربران روز بوده و دلیل دیگر هم سیاست‌های بازاریابی اجباری مایکروسافت است که بسیاری کاربران را از این مرورگر فراری داده است.

در عین حال دلایل دیگری هم برای متنفر بودن از مرورگر مایکروسافت اج وجود دارد که در ادامه به بررسی آ‌ن‌ها خواهیم پرداخت.

چرا مایکروسافت اج مرورگر منفوری است؟

اینترنت اکسپلورر

بخشی از مشکلات عدیده Microsoft Edge از پیش از تولد آن گریبانگیر مایکروسافت شده بود. این مرورگر به‌طور کلی یادآور اینترنت اکسپلورر بود که رفته رفته در بازار مرورگرها ناپدید شد.

برای کاربران جوان‌تر، Internet Explorer احتمالا چیزی بیشتر از یک جوک نیست و تنها استفاده آن دانلود مرورگرهای دیگری مثل گوگل کروم یا مایکروسافت اج است. با این وجود، کاربران کمی مسن‌تر احتمالا به خاطر دارند که حدود بیست سال پیش، این مرورگر عملا تنها راه دسترسی به اینترنت بود.

مرورگر اسبق مایکروسافت مشکلات بزرگی داشت که هرگز رفع نشدند. به همین جهت به محض آن که رقیبی برای آن یافت شد، سهم آن از بازار به شدت افت کرد و دیگر اپلیکیشن‌هایی مثل کروم، سافاری یا فایرفاکس سهم آن را بلعیدند.

اینترنت اکسپلورر پر از باگ‌های ریز و درشت بود که در کنار سرعت پایین و امنیت ضعیف، حکم نابودی این مرورگر را صادر کردند. این برنامه از سال 1995 تا 2022 توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شد؛ هرچند که در سال‌های اخیر همانند یک مریض رو به موت بود که در بستر بیماری قرار داشته و هر لحظه منتظر مرگ بود!

سابقه نه چندان درخشان اینترنت مایکروسافت و اینترنت اکسپلورر باعث شده که بسیاری افراد نسبت به امتحان کردن مایکروسافت اج بدبین باشند.

مایکروسافت ما را به استفاده از مرورگر Edge مجبور می‌کند!

مرورگر مایکروسافت اج

یکی از خصیصه‌های کمپانی مایکروسافت از قدیم‌الایام این بوده که کاربرانش را به استفاده از ابزار یا اپلیکیشن‌های خاصی مجبور می‌کرده است. این کار مسلما خوشایند بسیاری افراد نیست!

کمپانی ردموندی رویکرد اجبار کردن کاربران را پیش‌تر در قبال کینکت و موتور جستجوی Bing پیش گرفته بود و امروز در حال پیاده‌سازی همان رویه در خصوص مرورگر اج است.

این مرورگر به‌طور پیش‌فرض بر روی سیستم عامل ویندوز نصب است. البته این اتفاق به‌طور کلی ایرادی ندارد و بسیاری کمپانی‌های دیگر نیز باندل‌های نرم افزاری مد نظر خود را بر روی دستگاه‌ها یا سیستم عامل‌هایشان نصب می‌کنند. با این وجود مایکروسافت از حضور اختیاری این مرورگر در سیستم عامل ویندوز راضی نیست و کاربران را مجبور به استفاده بیشتر از آن می‌کند!

البته کاربران ویندوز این امکان را دارند که از یک مرورگر دیگر به‌عنوان گزینه پیش‌فرض خود استفاده کنند. با این حال در صورتی که از نوار جستجوی ویندوز استفاده کنید یا بر روی هریک از لینک‌های موجود در قسمت‌های مختلف تنظیمات سیستم عامل کلیک کنید، چاره‌ای جز باز کردن لینک‌ها با مرورگر مایکروسافت اج نخواهید داشت!

البته در گذشته توسعه‌دهندگان با طراحی ابزارهای گوناگون، این مشکل را تا حدی رفع کرده بودند. با این وجود هیچ‌یک از این روش‌ها به مذاق مایکروسافت خوش نیامد و این کمپانی با انتشار آپدیت‌هایی تمامی این ابزارها را غیرفعال کرد!

این رویکرد عجیب مایکروسافت در اجبار کردن کاربران به استفاده از Microsoft Edge باعث شده که بسیاری کاربران قید استفاده از آن را بزنند و به دیگر گزینه‌های بازار روی آورند.

مایکروسافت شما را شبیه به یک کیسه پول می‌بیند!

مرورگر مایکروسافت اج

مهم‌ترین منبع درآمد کمپانی‌هایی سازنده مرورگرها مثل فایرفاکس و گوگل، نمای تبلیغات و کسب درآمد از کاربرانش است. این مرورگرها اطلاعات مربوط به مکان و اطلاعات جستجوشده کاربران را جمع‌آوری کرده و با نمایش تبلیغاتی متناسب با علایق آن‌ها، افراد را به خرید ترغیب کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

این متد کسب درآمد، روشی پذیرفته‌شده در دنیاست. با این وجود، ردموندی‌ها پا را از این کار فراتر گذاشته و سیستم فروشی بدون جمع‌آوری اطلاعات را در مرورگرش تعبیه کرده است.

این کمپانی با امضای قراردادی با کمپانی Zip که در حوزه اعتبارات مالی فعال است، یک گزینه «خرید سریع و فوری» را در مرورگر مایکروسافت اج تعبیه کرده که می‌توان توسط آن در سریع‌ترین زمان ممکن خرید یک کالا را انجام داد.

در این میان، قابلیت خرید آنی با امکان پرداخت در آینده نیز دیگر نتیجه همکاری مایکروسافت با Zip است که سر و صدای بسیاری منتقدین و کاربران را درآورده است. بسیاری افراد معتقدند این سیستم باعث تشویق کاربران به خرید بی‌مورد می‌شود که قسط‌های فراوان و ورشکستگی اقتصادی را در پی دارد!

عجیب است که مایکروسافت در طول حیات چند ده ساله‌اش در بازار اینترنت و مرورگرها همچنان بر اشتباهاتی که باعث شکست خوردن اینترنت اکسپلورر شد، تاکید دارد! همین اتفاقات باعث شده که علیرغم استقبال اولیه نسبتا خوب از این مرورگر، میزان محبوبیت آن رفته رفته کاهش پیدا کند و به رده چهارم پراستفاده‌ترین مرورگرهای جهان سقوط کند.

به‌طور کلی، مایکروسافت اج مرورگر بدی نیست! با این حال گزینه‌های بسیار بهتری برای دسترسی به اینترنت وجود دارد.