جیوه قرمز در چرخ خیاطی

جیوه قرمز در چرخ خیاطی و تلویزیون های قدیمی بسیار با ارزش است؛ شایعه یا واقعیت؟

در روزهای اخیر، شایعه وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی و تلویزیون های قدیمی باعث شده این دستگاه‌ها با قیمت‌های نجومی در پلتفرم‌های انتشار آگهی، دیده شوند. اما ماجرا از چه قرار است و آیا این موضوع واقعیت دارد؟

گاهی اوقات شایعات عجیبی در فضای مجازی و بین مردم پخش می‌شوند که هوش از سر آدم می‌پرانند. خیلی‌ها از همان ابتدا که چنین شایعاتی را می‌شوند، متوجه دروغ و غیر واقعی بودن آنها می‌شوند، اما متاسفانه بسیاری از افراد هم این شایعات را باور می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود بعضا با ضرر و زیان مواجه شوند؛ چرا که سودجویان و کلاهبرداران زیادی هستند که از ناآگاهی و خوش‌باوری برخی از افراد سوءاستفاده می‌کنند.

جدیدترین شایعه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده و سروصدای زیادی به پا کرده، وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی، تلویزیون، یخچال و برخی لوازم خانگی قدیمی است. حتما چرخ‌های خیاطی قدیمی از برندهایی مثل سینگر و مارشال را به یاد دارید و شاید هنوز هم خیلی‌ها از همین چرخ‌ها استفاده می‌کنند.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

از قدیم شایعات زیادی پیرامون این دستگاه‌ها وجود داشت. زمانی می‌گفتند که در این چرخ‌های خیاطی،‌ الماس وجود دارد و خیلی‌ها به امید پیدا کردن الماس و جواهرات،‌ چرخ خود را می‌شکستند،‌ اما نه‌تنها چیزی پیدا نمی‌کردند، بلکه وسیله خود را نیز از دست می‌دادند.

شایعه جدید درباره جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی

حالا شایعه‌ی جدیدی که در رابطه با این چرخ‌ها منتشر شده از این قرار است:

داخل این چرخ‌های خیاطی خیلی قدیمی، ماده‌ای به نام جیوه قرمز وجود دارد که برای تسلیحات اتمی کاربرد دارد و خیلی سمی و خطرناک است. این ماده بسیار باارزش است و هر گرم آن 10 میلیارد تومان قیمت دارد. جیوه قرمز به‌جز چرخ خیاطی، در بعضی یخچال‌ها، تلویزیون‌ها و وسایل برقی قدیمی با قدمت بالای 50-60 سال پیش نیز موجود است.

یکی دیگر از ادعاهای عجیبی که در این رابطه مطرح شده این است که شما اگر گوشی هوشمند خود را روی چرخ خیاطی خود نگه دارید، می‌توانید وجود جیوه قرمز را تشخیص دهید و اگر موبایل خود را به سمت سوزن چرخ خیاطی که حاوی این ماده است بگیرید، سیگنال خود را از دست می‌دهید.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

همین شایعه عجیب و خنده‌دار که مشخص نیست از کجا شروع شد، باعث شده سودجویان دست به کار شوند و این دستگاه‌های قدیمی را از انبار یا از بین وسایل خود بیرون بکشند و با قیمت‌های نجومی در پلتفرم‌های انتشار آگهی برای فروش قرار بدهند. در روزهای اخیر اگر به پلتفرم‌هایی مثل دیوار و شیپور سر بزنید، می‌بینید که چرخ خیاطی قدیمی از برندهایی مثل مارشال و سینگر با قیمت‌های چند صد میلیونی و حتی چند میلیاردی آگهی شده‌اند. قیمت این وسیله‌ها از 200-300 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 3-4 میلیارد تومان هم می‌رسد. حتی یکی از آگهی‌کنندگان، خواهان معاوضه چرخ خیاطی قدیمی خود با هیوندای آزرا شده است.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا هیچ نظارتی روی آگهی‌های منتشر شده در چنین پلتفرم‌هایی نمی‌شود و آیا هر کس بخواهد می‌تواند هر قیمتی روی کالای خود بگذارد؟ همچنین مشخص نیست آیا این آگهی‌های عجیب و سرسام‌آور، خریداری هم داشته است یا خیر.

ماجرای جیوه قرمز چیست؟

اما جدا از این مسائل، بیایید ببینیم جیوه قرمز چیست و این شایعه از کجا آمده است؟ جیوه قرمز یک ماده اسراسرآمیز و افسانه‌ای است که از مدت‌ها پیش گفته می‌شد در لانه خفاش یا در دهان مومیایی‌های مصر باستان پیدا می‌شود و حالا هم که می‌گویند در داخل چرخ‌های خیاطی و تلویزیون‌های قدیمی وجود دارد. ادعا می‌شود این ماده که در ساخت سلاح اتمی به‌کار می‌رود، به‌مانند یک اکسیر شفابخش است و هر گرم آن میلیاردها تومان قیمت دارد. اما واقعیت از این قرار است که تمام این حرف‌ها، بازی کلاهبرداران است و خیلی از کارشناسان و متخصصان می‌گویند اصلا چنین ماده‌ای وجود خارجی ندارد.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

می‌توان گفت منشا مطرح شدن داستان جیوه قرمز، به روسیه برمی‌گردد. یک شرکت روسی در دهه نود میلادی به رئیس جمهور وقت این کشور نامه‌ای ارسال کرد و خواست اجازه فروش جیوه قرمز برای جبران بحران مالی صادر شود و حتی ظاهرا اجازه فروش 9 تن از آن در طی سه سال داده شد. شایعه شده بود، ماده‌ای مرموز در آزمایشگاه‌های هسته‌ای شوروی ساخته شده که مقدار کمی از آن به بازار سیاه راه پیدا کرده بود. البته طبق این شایعه، جیوه قرمز اثر شفابخش نداشت، بلکه یک ماده مخرب بود که برای ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار می‌رفت و حتی نام «عنصر قیامت» را روی آن گذاشته بودند.

بازرگانان روسی، جیوه قرمز تقلبی را در کشورهای دیگری مثل خاورمیانه و حتی کشورهای اروپایی عرضه کردند و تقریبا خریداران زیادی هم پیدا کردند؛ خریدارانی که اصلا نمی‌دانستند بابت چه چیزی پول‌های هنگفتی را پرداخت می‌کنند.

گفته شد این بازرگانان روسی، ماده‌ای که ادعا می‌کردند جیوه قرمز افسانه‌ای است را با قیمت کیلویی 100 تا 300 هزار دلار به فروش می‌رساندند. پس از مدتی، نمونه‌هایی از این ماده در کانتینرهای با نمادهای رادیواکتیو کشف شد که مشخص شد این مواد فقط اکسید جیوه، یدید جیوه یا جیوه مخلوط شده با رنگ قرمز بودند که مواد خیلی باارزشی نیستند و در ساخت سلاح اتمی یا به‌عنوان اکسیر شفابخش هیچ کاربردی ندارند. در سال 2004، سه مرد در بریتانیا برای خرید و فروش این ماده به قیمت 900 هزار پوند بازداشت شدند و مدتی بعد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما به این شایعات واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای، واقعی بودن این ماده را تکذیب کرد.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

لیزا وین، رئیس بخش مردم‌شناسی دانشگاه مک‌کواری نیز معتقد است مطرح شدن شایعات در رابطه با جیوه سرخ، فقط کار کلاهبرداران است. وی زمانی در مصر و اهرام جیزه کار می‌کرد و در آن زمان شاهزاده عربستانی تماس گرفته بود و می‌خواست جیوه قرمز را به هر قیمتی برای درمان مادرش خریداری کند. ظاهرا این شاهزاده سعودی شنیده بود مادرش فقط با جیوه قرمز درمان می‌شود که این ماده در دهان مومیایی‌های مصر باستان پنهان شده است. زاهی حواس، مصر‌شناس برجسته نیز در پاسخ به این شاهزاده سعودی گفته بود برای مادرت متاسفم، اما اینجا چیزی به نام جیوه قرمز وجود ندارد.

شایعات در این رابطه به همین‌جا ختم نمی‌شود. می‌گویند جابرابن‌حیان، شیمیدان مشهور جایی گفته بود باارزش‌ترین اکسیر جهان جایی درون اهرام مصر پنهان شده است و همین گفته، منشا خیلی از شایعات شده بود. کسانی هم هستند که می‌گویند جیوه قرمز محصولی از خفاش‌های خون‌آشام است و ویژگی‌هایی مانند خون‌آشام‌ها یا دراکولای مشهور خواهد داشت؛ مثلا این‌که به‌سمت طلا کشیده می‌شود یا این‌که در آینه دیده نمی‌شود! حتی ویدیوهایی هم در همین خصوص در یوتیوب منتشر شده که کاملا مشخص است همه آنها ساختگی و جعلی هستند.

در هر صورت، به‌گفته کارشناسان و بر اساس اطلاعات موجود، اصلا چنین ماده‌ای با نام جیوه سرخ که خاصیت شفابخشی داشته باشد، یا حتی در ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار برود وجود ندارد و شایعه‌ی وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی، حتی از شایعه شفابخش بودن آن نیز خنده‌دارتر است. امیدواریم مسئولان جلوی کلاهبرداری‌هایی که در این خصوص می‌شود و انتشار آگهی‌های عجیب و غریب در پلتفرم‌های داخلی را بگیرند. از مردم عزیزمان هم می‌خواهیم به‌هیچ وجه چنین شایعات مضحکی را باور نکنند و به آنها دامن نزنند.