قابلیت گوشی اندرویدی

7 قابلیت که گوشی اندرویدی بعدی شما باید به آن‌ها مجهز باشد

امروز به معرفی چند قابلیت جذاب خواهیم پرداخت که گوشی اندرویدی بعدی شما حتما باید به آن‌ها مجهز باشد. کدام ویژگی‌های یک گوشی هوشمند ضروری و کدامیک کم‌اهمیت‌تر هستند؟

در سال‌های گذشته خرید یک گوشی اندرویدی کار بسیار ساده‌ای بود؛ چرا که اختلاف مشخصات فنی نسل‌های گوناگون با یکدیگر بسیار زیاد بود و با خرید جدیدترین نسل از هر گوشی تقریبا می‌توانستید مطمئن باشید که قدرتمندترین دستگاه از آن خانواده را در اختیار دارید.

گوشی‌های مدرن اما پر از قابلیت‌های ریز و درشت هستند. به همین دلیل اختلاف‌های کلی میان آن‌ها در مقایسه با قبل بسیار ناچیز است. به همین جهت برای افرادی که قصد خرید یک گوشی اندرویدی جدید را دارند، فاکتورهای فراوانی حائز اهمیت خواهند بود.

امروز در گجت نیوز قصد داریم به معرفی تعدادی از این قابلیت هایی که در هنگام خرید یک گوشی اندرویدی باید به آن‌ها توجه داشته باشید، بپردازیم.‌ این قابلیت‌های مهم می‌توانند تضمین‌کننده عملکرد مناسب دستگاه شما برای چند سال آینده باشند.

قابلیت هایی که در حین خرید یک گوشی اندرویدی باید به آن‌ها توجه داشته باشید

پردازنده قدرتمند

پردازنده قدرتمند

پردازنده در حقیقت مغز کامپیوتر شما به شمار رفته و تمام فعالیت‌های آن اعم از گیمینگ، تصویربرداری، ذخیره اطلاعات، ارتباطات و اتصالات، جستجو در اینترنت و سایر قابلیت‌های آن را تحت کنترل خود دارد.

بنابراین هرچه از پردازنده قدرتمندتری استفاده کنید، می‌توانید انتظار عملکرد بهتری را از گوشی خود داشته باشید.

بدون در اختیار داشتن یک چیپست قدرتمند، دامنه کارهایی که با دستگاه خود قادر به انجام آن‌ها هستید، محدود خواهد شد. البته تشخیص این که کدام پردازنده برای دستگاه شما مناسب خواهد بود، به استفاده‌تان از دستگاه مربوط خواهد بود. در عین حال بنچمارک هایی نظیر AnTuTu یا GeekBench می‌توانند در زمینه مقایسه عملکرد پردازنده‌ها در گوشی های مختلف بسیار مفید واقع شوند.

دقت داشته باشید که پردازنده‌ای با امتیاز متوسط بین 300K تا 500K در تست انتوتو می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای یک کاربر معمولی باشد. در عین حال، اگر قصد دارید از گوشی اندرویدی خود برای انجام بازی‌های ویدیویی مدرن روز استفاده کنید، احتمالا باید دستگاهی با عملکرد حدود 700K را انتخاب کنید.

البته تست‌های بنچمارک نمی‌توانند به‌طور کامل گویای عملکرد فنی یک تراشه یا گوشی باشند؛ اما دید بسیار خوبی در خصوص قابلیت‌های فنی آن را در اختیارمان قرار خواهند داد.

حداقل شش گیگابایت رم

قابلیت گوشی اندرویدی

بر خلاف رام که نقش حافظه اصلی دستگاه شما را ایفا می‌کند، رم حافظه‌ای موقتی است. هرچه میزان رم دستگاه شما بالاتر باشد، توانایی اجرای همزمان چندین برنامه در آن افزایش پیدا می‌کند.

این اتفاق باعث می‌شود که برنامه‌های مختلف بتوانند در پس‌زمینه باز باشند و نیازی نباشد با هر بار باز کردنشان مجددا از ابتدا لود شوند.

میزان رم مورد نیاز یک گوشی اندرویدی به‌شدت وابسته به کاربرد آن است و می‌تواند از دو گیگابایت برای برخی گوشی‌های ساده تا 12 گیگابایت در پرچمداران گردن‌کلفتی چون گلکسی اس 23 اولترا متغیر باشد.

به‌طور کلی، شش گیگابایت رم، میزان ایده‌آلی تلقی شده و برای کاربران عادی کافی خواهد بود. با این میزان رم به‌راحتی می‌توانید چندین فعالیت را به‌طور همزمان انجام دهید. مثلا می‌توانید در حین استریم موزیک، با دوستانتان هم معاشرت کرده و یا به جستجو در اینترنت بپردازید.

حداقل 128 گیگابایت حافظه داخلی

حافظه داخلی 128 گیگ

هر روز اطلاعات بیشتری نسبت به روز قبل در اینترنت منتشر می‌شود. همچنین حجم موزیک‌ها، بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و فیلم‌هایی که همه‌روزه بر روی گوشی خود دانلود می‌کنیم هم در حال افزایش است.

به این موارد، بزرگ‌تر شدن دوربین‌ها و در نتیجه افزایش کیفیت و اندازه تصاویر و ویدیوها را هم اضافه کنید تا متوجه شوید حافظه داخلی زیاد، یکی از مهم‌ترین قابلیت هایی است که باید در گوشی اندرویدی بعدی خود انتظارش را داشته باشید.

تنها چند سال پیش، حافظه داخلی 32 گیگابایت به‌عنوان یک استاندارد برای گوشی‌های بازار به شمار می‌رود. این در حالی است که امروز، گوشی‌های پرچمدار با حافظه‌های یک ترابایتی رونمایی می‌شوند. البته هر دوی این حافظه‌ها برای کاربر عادی نامناسب ارزیابی می‌شوند!

علیرغم این که حافظه 128 گیگ برای بسیاری کاربران کاملا مناسب ارزیابی می‌شود، شاید بد نباشد به‌سراغ یک گوشی با 256 گیگ حافظه داخلی بروید. در این صورت احتمالا قادر خواهید بود برای مدت طولانی‌تری از گوشی خود استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر گوشی انتخابی شما به درگاه کارت حافظه میکرو اس دی هم مجهز باشد عالی خواهد بود؛ چرا که از این طریق می‌توانید حجم فراوانی را به ظرفیت حافظه خود اضافه کنید.

صفحه نمایش 120 هرتزی

قابلیت گوشی اندرویدی

صفحه‌ نمایش، به‌نوعی مهم‌ترین بخش از یک گوشی هوشمند به شمار می‌رود. بنابراین تعجبی ندارد که صفحه‌های نمایش به این سطح از تکامل و پیشرفت رسیده‌اند!

طبیعتا تمام تعامل کاربر با گوشی از طریق صفحه نمایش انجام می‌شود. بنابراین برخلاف برخی قابلیت‌ها مثل چراغ قوه یا حتی اسپیکر، صفحه نمایش تقریبا همیشه مورد استفاده کاربران قرار دارد.

بسته به این که چقدر قصد هزینه کردن داشته باشید، صفحه نمایش گوشی شما کیفیت متفاوتی خواهد داشت. با این وجود، یک گوشی اندرویدی مدرن باید به صفحه نمایشی با نرخ رفرش حداقل 120 هرتز، رزولوشن تمام اچ دی، رنگ‌های امولد و نسبت حداقل 85 درصدی صفحه نمایش به بخش جلو مجهز باشد.

همچنین در صورتی که دستگاه شما به‌جای ناچ بالای صفحه از یک حفره دایره‌ای شکل هم بهره ببرد، تجربه کاربری بهتری را در اختیارتان قرار خواهد داد.

باتری حداقل 5000 میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی

هر باتری با ظرفیت کمتر از 5000 میلی آمپر ساعت توان رقابت با گوشی‌های اندرویدی قدرتمند آینده را نخواهد داشت. اهمیت باتری حجیم در میان گوشی‌های اندرویدی به‌حدی بالاست که سامسونگ گوشی گلکسی M51 خود را مجهز به باتری 7000 میلی آمپر ساعتی روانه بازار کرده است.‌

البته در این زمینه، بهینه‌سازی نرم افزاری هم نقش پررنگی در عملکرد باتری ایفا می‌کند. در عن حال همچنان نمی‌توان منکر تاثیر ظرفیت باتری شد.

البته گوشی‌های اپل به‌طور کلی بهینه‌تر از اندرویدی‌ها عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال، آیفون 14 پرو مکس با یک باتری 4323 میلی آمپر ساعتی عمر باتری یکسانی را با گلکسی اس 23 اولترا با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی ارائه می‌دهد.

در همین راستا، برخورداری گوشی اندرویدی از یک شارژر سریع 25 واتی به بالا هم می‌تواند بسیار برای‌تان مفید باشد.

البته قابلیت های دیگری مثل شارژ معکوس یا شارژ بیسیم هم  می‌توانند برای گوشی اندرویدی شما جذاب باشند؛ اما حضور هیچ‌یک چندان ضرورتی ندارد!

سیستم دوربین بهینه

سیستم دوربین بهینه

تصویربرداری با دوربین گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر از فرآیندی صرفا سخت افزاری، به پدیده‌ای نرم افزاری‌تر تبدیل شده است. البته دوربین به‌کار رفته در یک گوشی همچنان فاکتور تاثیرگذاری است؛ اما اثر آن در خروجی نهایی، به اندازه قبل پررنگ نیست.

به بیان دیگر، اکثر گوشی‌های میان رده و پریمیوم امروز، دوربین قدرتمندی دارند. با این وجود، آن‌چه تفاوت نهایی دو دستگاه را رقم می‌زند، پردازش نرم افزاری آن‌هاست. برخی از گوشی‌ها رنگ تصاویر نهایی را اشباع می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر، رنگ‌های طبیعی‌تری را ارائه می‌کنند.

از سوی دیگر، برخی گوشی‌ها قابلیت‌های پیشرفته عکسبرداری در نور کم را به کاربران خود ارائه می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر بر روی ضبط ویدیوها متمرکز هستند و از قابلیت‌های پیشرفته عکسبرداری بی‌بهره‌اند.

طبیعتا برندهای مختلف همچنان اصرار فراوانی بر روی مگاپیکسل بالاتر دوربین‌ها دارند. با این وجود، مگاپیکسل، به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک سنجش کیفیت دوربین باشد. بنابراین توصیه ما این است که در هنگام خرید یک گوشی به دو مورد زیر در خصوص دوربین آن دقت کنید:

  • دیافراگم: دیافراگم وظیفه کنترل میزان نور ورودی را بر عهده دارد. هرچه دریچه دیافراگم بزرگتر باشد (عدد f دوربین پایین‌تر باشد) لنز قادر است بیشتر باز شود و در نتیجه نور بیشتری دریافت کند. این قابلیت برای ثبت تصاویر در محیط‌های با نور کم و افزودن افکت‌های طبیعی بوکه مفید خواهد بود.
  • اندازه حسگر: حسگر تصویر، نور را دریافت کرده و به تصویر تبدیل می‌کند. این حسگر به‌طور مستقیم، رزولوشن و اندازه تصاویر خروجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچه اندازه سنسور بزرگ‌تر باشد، تصاویر باکیفیت‌تری ثبت خواهند شد.

با وجود همه این موارد، بهترین راه برای سنجش کیفیت دوربین یک گوشی این است که با چشم خود تصاویر ثبت شده توسط آن را مشاهده کنید.

البته دقت کنید که در کنار حسگر اصلی دوربین، حضور یک لنز فوق عریض هم ضروری است.‌ البته در اختیار داشتن لنزهای ماکرو و تله فوتو نیز می‌تواند کمک بسیاری به شما کند؛ اما حضور آن‌ها چندان ضروری نیست.

دیگر قابلیت هایی که می‌توانید از گوشی اندرویدی خود انتظار داشته باشید

گلکسی S21 اولترا

در کنار آن‌چه گفته شد، حضور هریک از ویژگی‌های زیر هم می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد گوشی اندرویدی شما داشته باشد:

  • لایه محافظ گوریلا گلس: بدون شک درطول مدت استفاده از گوشی اندرویدی خود، حداقل یک بار گوشی از دستتان رها خواهد شد. در این شرایط، در اختیار داشتن یک لایه محافظ گوریلا گلس می‌تواند باعث نجات شما و گوشی‌تان شود!
  • رابط نرم افزاری روان: بهترین رابط نرم افزاری برای یک گوشی اندرویدی، رابطی سبک و روان است که خالی از اپلیکیشن‌های بلااستفاده باشد. در این زمینه، می‌توانید از رابط کاربری خود اندروید، رابط One UI سامسونگ و یا OxygenOS وان پلاس استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید از رابط‌های کاربری MIUI و ColorOS و Funtouch OS دوری کنید.

به موارد گفته شده، «محافظت در برابر رطوبت و گرد و غبار»، «جک هدفون» و «NFC» را هم اضافه کنید تا به گوشی ایده‌آل خود برسید!

شما هم نظر خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید. اگر همین الان قصد خرید یک گوشی اندرویدی را داشته باشید، چه ویژگی های آن برای‌تان مهم‌تر از دیگر قابلیت‌ها خواهد بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*