آیفون 14 در بازار

آیفون 14 در آشفتگی بازار ارز در ایران نقش دارد!

گفته‌های مسئولان حاکی از آن است که آیفون 14 در آشفتگی بازار ارز در ایران نقش دارد؛ اما چگونه پرچمدار جدید اپل توانسته بازار ارز ایران را آشفته کند؟

مدتی قبل مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران طی نامه‌ای از ممنوعیت واردات گوشی های آیفون 14 به کشور از ابتدای اسفند ماه خبر داد. در همین راستا طی روزهای پایانی بهمن 1401 میزان واردات گوشی های آیفون 14 مسافری در پروازهای ورودی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، طی هفته گذشته قیمت گوشی های آیفون 14 نیز به‌میزان زیادی در بازار موبایل ایران افزایش یافت.

در همین راستا فعالان بازار بر این باورند که انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی های جدید اپل باعث شده تا قیمت آنها در بازار نیز افزایش پیدا کند. در واقع برخی از فروشندگان عرضه را کاهش دادند تا آنها را در زمان مناسب با قیمت بالایی به فروش برسانند. در حال حاضر نیز تقاضا در بازار برای خرید گوشی های آیفون افزایش پیدا کرده و افزایش تقاضا به همراه سوءاستفاده دلالان باعث شده تا بازار نامتعادل شود.

آیفون 14 باعث آشفتگی بازار ارز می‌شود

از طرفی مقامات مربوطه از جمله رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص ممنوعیت واردات گوشی های سری آیفون 14 اپل عنوان کردند واردات این گوشی از رویه مسافری و پستی به این دلیل ممنوع اعلام شده که ارز مورد نیاز برای واردات آنها از کف بازار جمع‌آوری می‌شده و همین موضوع افزایش تقاضا برای ارز را به همراه داشته که نتیجه آن آشفتگی بازار است. چنین گفته‌هایی نشان می‌دهد آیفون 14 در آشفتگی بازار ارز در ایران نقش دارد.

آیفون 14

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این‌که سالانه 600 میلیون دلار برای واردات گوشی های آیفون صرف می‌شود، گفت 70 درصد واردات مسافری گوشی های موبایل نیز به برند اپل تعلق دارد که تمام آنها حداقل به 600 دلار ارز نیاز دارند. علاوه بر این، واردات گوشی های آیفون مسافری با ارز آزاد نیز به یک کسب‌وکار سودمند تبدیل شده و باعث تحریک بازار قاچاق می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اعلام این‌که واردات مسافری گوشی های موبایل یک شبکه غیر رسمی تجاری را ایجاد کرده و به یک کسب‌وکار تبدیل شده، گفت تمام گوشی های بالای 600 دلار با ارز حاصل از واردات و در مکانیزیم واردات در مقابل صادرات تامین مالی می‌شوند و به آنها ارز نیمایی تعلق نخواهد گرفت.

طبق گفته برخی از فعالان بازار، ممنوعیت ورادات مسافری گوشی های آیفون 14 اپل در حالی به دلیل ارزبری ممنوع شده که سایر گوشی ها نظیر پرچمداران سامسونگ نیز به همین میزان ارزبری دارند و معمولا با قیمت بالای 600 دلار وارد کشور می‌شوند. ضمن این‌که قیمت سایر گوشی های آیفون نیز بالای 600 دلار است و آنها با ممنوعیتی مواجه نشدند. در حال حاضر نیز آیفون 13 با قیمت 100 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.