نخستین کنگره موبایل ایران

نخستین کنگره موبایل ایران امروز رسما در مجموعه ایران‌مال افتتاح شد

نخستین کنگره موبایل ایران امروز سه شنبه 2 اسفندماه رسما در مجموعه ایران‌مال تهران افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه این رویداد چه گذشت؟

امروز، سه شنبه دوم اسفند 1401، اولین کنگره موبایل ایران رسما در محل برگزاری نمایشگاه‌های مجموعه ایران‌مال افتتاح شد. امروز شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه این رویداد با مجری‌گری آرش سروری، راهبر رویداد و همچنین سخنرانی مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل و نماینده برگزارکننده این کنگره بودیم. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل برای دستیابی به اهداف کنگره در چهار روز برگزاری آن ابراز امیداری کرد و گفت واردکنندگان تلفن همراه در شرایط تحریم‌های ظالمانه، زحمات زیادی را تحمل کردند تا بتوانند به بهترین شکل و با کمترین مشکلات، کالاها را به دست مصرف‌کنندگان برسانند. وی با اشاره به رسالت واردکنندگان تلفن همراه، از اعضای این انجمن تشکر کرد و گفت امیدواریم موفقیت‌های بیشتری در این حوزه به دست بیاید.

نخستین کنگره موبایل ایران

در ادامه، محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل به سخنرانی پرداخت. وی از تمامی ذی‌نفعان دولتی و خصوصی اکوسیستم که در برگزاری این رویداد نقش داشتند، تشکر کرد و افزود طبیعی است که با توجه به شرایط خاص و پیچیده‌ی برگزاری، قطعا کمی و کاستی‌هایی وجود داشته باشد؛ اما این رویداد در واقع قدم‌های اول یک فرزند نوپا است که در آینده بسیار مفیدتر و باصلابت‌تر می‌شود.

نخستین کنگره موبایل ایران

سپس نوبت به سعید رسول اف، رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد زیست‌بوم کنگره موبایل رسید تا سخنرانی کند. او اظهار کرد این شورا و بخش زیست‌بوم در راستای ایجاد فضای هم‌افزایی کل زنجیره ارزش اکوسیستم در تمامی بخش‌ها از جمله بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده است.

جزئیات پنل‌های تخصصی در نخستین کنگره موبایل ایران

به‌گفته رسول اف، بعد از هم‌اندیشی با اصناف و فعالان مختلف، سرانجام یازده محور انتخاب شد که در قالب یازده پنل تخصصی از امروز دوم اسفندماه به‌مدت چهار روز در ساعت‌های 14 تا 18 به‌صورت پنل‌هایی با موضوع‌های متفاوت روز برگزار می‌شوند.

نخستین کنگره موبایل ایران

رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد زیست‌بوم کنگره موبایل اعلام کرد روزانه سه پنل در سه روز ابتدایی کنگره برگزار می‌شوند و دو پنل هم در روز پایانی این رویداد برگزار خواهند شد. موضوع‌ها و عناوین اصلی این پنل‌ها عبارتند از حوزه‌های موبایل و اقتصاد دیجیتال، موبایل و صنعت VOD، موبایل و بازی‌های دیجیتال، موبایل و صنعت بلاک‌چین، موبایل و صنعت فین‌تک، موبایل و صنعت بازاریابی و تبلیغات، موبایل و الزامات امنیتی و موبایل و محتوای دیجیتال. کارشناسان و فعالان حوزه‌های مربوطه، در هر یک از این پنل‌ها حضور خواهند داشت و به بحث و گفت‌وگو درباره مسائل مختلف می‌پردازند.

در ادامه‌ی مراسم افتتاحیه نخستین کنگره موبایل ایران، مهندس محسن شکراللهی، مدیر کل دفتر تخصصی موبایل و لوازم خانگی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت، برگزاری این کنگره را در شرایط خاص کشور، امیدبخش دانست. وی به سفر خود در کنار وزیر صمت به کشور چین اشاره کرد و گفت در این دیدارها، اولویت اصلی ما حوزه موبایل، اکوسیستم موبایل و به‌طور ویژه بحث سیستم عامل بود و پروژه‌های مهمی در این زمینه تعریف شدند.

نخستین کنگره موبایل ایران

مهندس شکراللهی تاکید کرد از آغاز سال جاری با دشواری‌ها و مشکلات گوناگونی روبه‌رو شدیم و حوزه موبایل تحت‌الشعاع برخی ناهماهنگی‌ها قرار گرفت. به‌منظور حل این مشکلات در وزارت صمت توانستیم با همفکری به مدل‌های بهینه همکاری با انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان در زمینه‌هایی مثل درجه‌بندی و تامین ارز برسیم. وی ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها به بهترین شکل ممکن ادامه پیدا کنند و خاطرنشان کرد موضوع دیگری که از ابتدای امسال اهمیت داشت، بحث بند نون تبصره 7 قانون بودجه بود که در این زمینه نیز آیین‌نامه‌ای آماده شده و امیدواریم در قانون بودجه سال 1402 هم چنین حمایت‌هایی را مشاهده کنیم.

نخستین کنگره موبایل ایران

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، یعنی دکتر مجتبی توانگر نیز با حضور در این مراسم افتتاحیه، با اشاره به انقلاب‌های صنعتی جهان، گفت موضوع انتخابی برای برگزاری رویداد کنگره موبایل هوشمندانه بود. وی همچنین از نقش اکوسیستم موبایل در تحولات انقلابی آینده حوزه فناوری سخن گفت. علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نصر تهران نیز سخنران بعدی این مراسم بود که ضمن اشاره به هم‌سویی تشکل‌های گوناگون اکوسیستم موبایل، از خوشنودی خود بابت ثمربخش بودن سیاست درهای باز در حوزه نظام صنفی گفت.

نخستین کنگره موبایل ایران

آخرین سخنران مراسم افتتاحیه نخستین کنگره موبایل ایران، دکتر میثم عابدی، معاون نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که پیشنهاد داد با توجه به سیاست‌های مشترک وزارت ارتباطات و وزارت صمت در خصوص بومی‌سازی تولید موبایل، جلسه‌هایی در این رویداد برای هم‌فکری و رایزنی‌های بیشتر برگزار شود.