هواوی MateView GT

بررسی مانیتور گیمینگ هواوی MateView GT

هواوی میت ویو جی تی یک مانیتور همه کاره و مخصوص بازی با طراحی ساده و شیک، کیفیت ساخت عالی، کیفیت تصویر خوب و ارزش خرید بالا است. در این مطلب به بررسی کامل مانیتور گیمینگ هواوی MateView GT می‌پردازیم.

شرکت چینی هواوی با وجود تحریم‌های بین‌المللی، حضور فعال و موفقی در بخش‌های مختلف بازار تکنولوژی دارد؛ از گوشی های هوشمند گرفته تا لپ تاپ، تبلت، ساعت هوشمند و حتی خودرو. محصولات Huawei از جذابیت و کیفیت خوبی بهره می‌برند و به‌خصوص قبل از تحریم‌ها، فروش زیادی را نیز در بازار کسب کردند. مدتی است که این کمپانی به بازار مانیتورها نیز وارد شده و MateView GT اولین تلاش آنها برای ورود به بخش مانیتورهای گیمینگ بوده است.

هواوی میت ویو جی تی یک نمایشگر منحنی و فوق عریض است که تمام تکنولوژی‌های لازم برای گیمرها را ارائه می‌کند؛ نرخ تازه‌سازی تصویر 165 هرتزی، سطح بالای پشتیبانی از رنگ‌ها، HDR10، روشنایی بالاتر از حد متوسط، سیستم صوتی یکپارچه و قدرتمند و کیفیت تصویر بسیار خوب از جمله ویژگی‌های شاخص و جذاب این نمایشگر گیمینگ محسوب می‌شوند. MateView GT یک مانیتور همه کاره است که تقریبا تمام این کارها را به‌خوبی انجام می‌دهد و به‌همین دلیل از ارزش خرید بالایی برخوردار است.

هواوی MateView GT

حالا این مانیتور مخصوص بازی هواوی به استودیو گجت نیوز رسیده و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بررسی مانیتور گیمینگ هواوی میت ویو GT بپردازیم تا ببینیم این نمایشگر زیبا و جذاب از نظر قیمت، طراحی، صفحه نمایش، عملکرد و قابلیت‌ها چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. این نمایشگر با قیمت حدود 500 دلار در بازار جهانی عرضه شده و هنوز به‌طور گسترده در بازار ایران موجود نیست، اما بین 40 تا 45 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

فهرست عناوین بررسی مانیتور گیمینگ هواوی MateView GT

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

وزن9.55 کیلوگرم
درگاه‌هادو پورت یو اس بی C،‌ دو پورت HDMI 2.0، جک هدفون، یک پورت دیسپلی پورت
صفحه نمایش34 اینچی خمیده با روکش مات و نور پس‌زمینه LED، پنل VA با نسبت تصویر 21:9، نرخ تازه‌سازی تصویر 165 هرتز، وضوح 3440 در 1440 پیکسل، روشنایی 350 نیت، نمایش 1.07 میلیارد رنگ، پشتیبانی از HDR10، زاویه دید 178 درجه
زمان پاسخگویی تصویر4 میلی‌ثانیه
نسبت پنل نمایشگر به بدنه91 درصد
منبع تغذیهآداپتور 135 وات
ابعاد808.6 در 220 در 542 میلی‌متر
کنتراست استاتیک4000:1
میکروفوندو DMIC
اسپیکرساندبار استریو با دو بلندگو 5 واتی
سایر ویژگی‌هانورپردازی RGB روی ساندبار، قابلیت AMD FreeSync Premium

بررسی ویدیویی

در این ویدیو می‌توانید بررسی اختصاصی گجت نیوز از تجربه کار کردن طولانی‌مدت با مانیتور گیمینگ هواوی میت ویو GT را مشاهده کنید و با ویژگی‌های این محصول بیشتر آشنا شوید.

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی MateView GT

هواوی MateView GT به‌عنوان یک مانیتور گیمینگ، از طراحی زیبا و کارآمدی برخوردار است. در جلوی صفحه نمایش 34 اینچی، فریم‌های باریک با اندازه کمتر از یک هشتم اینچ در سمت چپ، راست و بالا وجود دارند و در پایین نمایشگر نیز فریم ضخیم‌تر (کمی بیشتر از نیم اینچ) به‌چشم می‌خورد. نوشته Huawei در مرکز فریم پایینی نمایشگر وجود دارد و چیز دیگری روی حاشیه‌ها قرار نگرفته است. دکمه خاموش و روشن کردن مانیتور و رفتن به تنظیمات نیز زیر این نوشته در لبه پایینی جای دارد.

قسمت پشتی مانیتور زرق و برق کمتری دارد و الگوی عجیب و غریبی در آن دیده نمی‌شود. نوشته بزرگ HUAWEI در مرکز بالای پنل پشتی درج شده و زیر آن یک نوار دایره‌ای‌شکل شیشه‌ای حضور دارد که پایه مانیتور به وسط آن متصل شده است. بر خلاف انتظار، این رینگ شیشه‌ای روشن نمی‌شود و اگر هواوی، آن را با نورهای RGB روشن می‌کرد، می‌توانستیم ظاهر بسیار شیک‌تری را ببینیم.

هواوی MateView GT

زیر این نوار دایره‌ای نیز محل قرارگیری درگاه‌ها به‌همراه یک درپوش برای مخفی بودن آنها مشاهده می‌شود که این درپوش به‌راحتی باز و بسته خواهد شد. درگاه‌های دیسپلی پورت 1.4، دو پورت HDMI 2.0، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و دو درگاه USB-C در این بخش وجود دارند. یک درگاه یو اس بی C برای انتقال داده و دیگری برای تامین برق دستگاه به‌کار می‌روند. انرژی مورد نیاز این مانتیور توسط آداپتور 135 واتی تامین می‌شود که از طریق درگاه یو اس بی C به مانیتور متصل می‌شود.

در لبه پایین صفحه، یک دکمه به‌شکل جوی استیک پنج‌طرفه برای پیمایش نمایشگر قرار گرفته است. پایه‌ی مانیتور در نگاه اول طراحی ساده‌ای دارد، اما در واقع یک ساندبار یکپارچه روی پایه‌ای که روی سطوح قرار می‌گیرد را مشاهده می‌کنیم. طول این ساندبار استوانه‌ای‌شکل، کمتر از 17.5 اینچ در عرض حدود 1.8 اینچ است و شامل بلندگوهای دوگانه 5 واتی می‌شود. این ساندبار دارای یک نوار RGB هفت اینچی هم هست که زیبایی خاصی را به آن می‌بخشد. میکروفون‌های دوگانه با قابلیت حذف نویز داخلی و توانایی دریافت صدا از فاصله چهار متری، قابلیت‌های صوتی این مانیتور گیمینگ را تکمیل می‌کنند. به این ترتیب بسیاری از گیمرها از خرید هدست یا میکروفون جداگانه بی‌نیاز می‌شوند.

هواوی MateView GT

پایه‌ی مانیتور از جنس فلز و پلاستیک کاملا مشکی‌رنگ است که وزن نسبتا زیادی هم دارد. شما می‌توانید صفحه نمایش را به جلو و عقب بچرخانید یا ارتفاع آن را تنظیم کنید تا بهترین دید را به آن داشته باشید. ارتفاع این مانیتور تا 110 میلی‌متر و زاویه صفحه تا 5 درجه به جلو و 20 درجه به عقب قابل تنظیم است. همچنین می‌توانید پایه‌ها را جدا کرده و مانیتور را روی دیوار نصب کنید. در ویدیوی زیر می‌توانید چگونگی تنظیم ارتفاع پایه مانیتور را مشاهده کنید.

در مجموع، هواوی MateView GT از طراحی ساده و البته زیبایی بهره می‌برد و به‌گونه‌ای طراحی شده که حداکثر کارایی را نیز داشته باشد. البته باید به کیفیت ساخت عالی مانیتور با ترکیبی از فلز و پلاستیک اشاره کنیم که کاملا مشخص می‌کند با یک محصول پریمیوم و خوش‌ساخت روبه‌رو هستیم.

صفحه نمایش

هواوی MateView GT

صفحه نمایش هواوی میت ویو GT دارای اندازه 34 اینچ با وضوح 3440 در 1440 پیکسل یا WQHD و انحنای 1500R است. این میزان انحنا بدین معناست که تا دایره‌ای به طول 1.5 متر گسترش می‌یابد و البته فراتر از انحنای 1000R است که سامسونگ در نمایشگر منحنی خود، آن را با تقلید از شکل چشم انسان ارائه می‌کند. این انحنا باعث شده به‌سادگی و بدون چرخاندن سر خود، تمام قسمت‌های نمایشگر را ببینید.

هواوی برای این نمایشگر به سراغ پنل VA رفته که پیامد آن، رنگ‌های زنده و غنی با کنتراست عالی است. موضوع دیگر، زمان پاسخگویی تصویر است که 4 میلی‌ثانیه ادعا شده که برای گیمرها چندان ایده‌آل نیست. می‌توانیم این موضوع را یکی از نقاط ضعف پنل VA بدانیم. نرخ تازه‌سازی تصویر یا Refresh Rate هم به 165 هرتز می‌رسد. این عدد برای عصر پنل‌های 360 هرتزی چیز خاص و چشمگیری نیست، اما احتمالا برای همه گیمرها کافی و مناسب خواهد بود.

این مانیتور گیمینگ هواوی سطح بالایی از پشتیبانی از رنگ‌ها را ارائه کرده و عملکرد رنگ‌های نمایشگر، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در تنظیمات پیش‌فرض، یعنی حالت P3، عدد Delta-E 0.32 ثبت شده و 135.2 درصد از طیف رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. پوشش 95.8 درصدی از طیف رنگی DCI-P3 نیز عملکرد رنگی نمایشگر را چشم‌نوازتر می‌کند. این اعداد گاهی اوقات با حالت‌های دیگر بهتر می‌شوند. Scenery بهترین Delta-E را با 0.22 داشت و حالت FPS بیشتر هر دو حیطه را پوشش می‌داد و نتایج 139.1 درصد پوشش فضای رنگی sRGB و 98.6 درصد برای طیف رنگی DCI-P3 را ثبت کرد.

هواوی MateView GT

حالت MOBA نیز وجود دارد که رنگ‌های مختلف را خاموش می‌کند و صفحه به حالت سیاه و سفید درمی‌آید تا فشار چشم را در طولانی‌مدت برای گیمرهای حرفه‌ای مثل بازیکنان Dota 2 و League of Legend کاهش دهد. در این حالت کیفیت تصویر و پوشش رنگی راضی‌کننده نیست و بعید به‌نظر می‌رسد کاربرد و فایده خاصی برای گیمرها داشته باشد.

تعادل رنگ و کنتراست محتوای SDR در حالت HDR کمی ناامیدکننده است که این مشکل رایجی در مانیتورهایی که پشتیبانی اولیه از HDR را ارائه می‌دهند، محسوب می‌شود. بنابراین نمی‌توانید همیشه روی پشتیبانی از HDR حساب باز کنید. هواوی همچنین چندین سطح Overdrive قابل تنظیم را در منوی تنظیمات گنجانده است که می‌توانید آن را در سطوح مختلف تغییر دهید. متاسفانه هیچ‌کدام از این سطوح، عملکرد پاسخگویی که کاملا از آن راضی باشیم را ارائه نمی‌دهند.

نمایشگر هواوی میت ویو GT می‌تواند در حالت SDR بسیار روشن باشد. حداکثر روشنایی این مانیتور در هر حالت حدود 350 نیت است و روشن‌ترین آن در حالت Scenery است که به 359 نیت می‌رسد. این میزان روشنایی برای مانیتوری در این کلاس به اندازه کافی خوب است، اما نمی‌توانیم آن را خارق‌العاده یا بهترین در نوع خود بدانیم. برای مقایسه باید به دو مانیتور فوق عریض LG 38GLL950G 38 و Samsung Odyssey G9 اشاره کنیم که از نظر پوشش رنگی sRGB تقریبا با MateView GT برابری می‌کنند، در پوشش فضای رنگی DCI-P3 مانیتور هواوی، سامسونگ را شکست می‌دهد، اما در زمینه شدت روشنایی، مانیتورهای ال جی و سامسونگ نسبت به این نمایشگر گیمینگ هواوی برتری دارند. البته نباید فراموش کنیم که این مانیتورهای LG و Samsung از مانیتور هواوی بزرگ‌تر و گران‌تر هستند.

عملکرد

هواوی MateView GT

بیایید اول از همه ببینیم حالت MOBA در عمل چقدر خوب کار می‌کند؟ در این حالت، بی‌رنگی، غیر واقعی و غیر هنری بودن تصویر بازی DOTA 2 به جای این که ما را جذب خود کند، توی ذوق می‌زند. اگر می‌خواهید آنقدر حواس‌پرتی و آزار چشم را به‌حداقل برسانید که بابت آن کیفیت تصویر را قربانی کنید، شاید این حالت ارزش آزمایش کردن را داشته باشد؛ اما بعید است گیمرها از این حالت استقبال کنند.

خبر خوب این است که مانیتور هواوی MateView GT در حالت‌های دیگر در هر نوع بازی دیگری که ما آزمایش کردیم، به‌طور قابل توجهی بهتر بود. روشنایی بالای نمایشگر جذاب است و رنگ‌ها همیشه عالی به‌نظر می‌رسند. تنظیمات پیش‌فرض برای هر حالت به‌خوبی با نیازهای محتوا در هر سبک مطابقت دارد و به لطف نرخ تازه‌سازی 165 هرتزی و پشتیبانی از AMD FreeSync Premium، حرکت‌ها در مجموعه‌ای از بازی‌های متنوع (مثل شبیه‌ساز پرواز Microsoft Flight، بازی‌های استراتژیک مانند Civilization VI، بازی‌های مسابقه‌ای مانند DiRT 5 و بازی‌های اکشن مانند فارکرای 6 و Assassin’s Creed Valhalla)، کاملا روان و بدون پرش یا دیدن حالت روح بود. فناوری AMD Freesync Premim توانسته مشکلات ناشی از نوسان فریم را تا اندازه‌ای برطرف کرده و نرخ تازه‌سازی تصویر را با نرخ فریم بازی‌ها هماهنگ کند.

تماشای فیلم و سریال یا ویدیوهای یوتیوب نیز به همین ترتیب کاملا خوب بودند، اما به یاد داشته باشید که نسبت تصویر عریض 21:9 به این معناست که این ویدیوها به‌ندرت صفحه MateView GT را پر می‌کنند. تاثیر نسبت تصویر تا اندازه زیادی به بازی‌ای که انجام می‌دهید بستگی دارد. اگر بازی‌های FPS انجام می‌دهید که در آن تمام عناصر اکشن در مرکز صفحه قرار دارند، مشکلی با این نسبت تصویر نخواهید داشت. اما در برخی بازی‌ها ممکن است مانیتورهای عریض، تجربه شما را تحت تاثیر قرار بدهند، چرا که شاید مکررا نیاز داشته باشید که گوشه و کناره‌های نمایشگر را بررسی کنید و همه چیزها در میدان دید شما نباشند. البته خمیده بودن مانیتور کمک زیادی به راحت‌تر دیدن تمام قسمت‌های صفحه می‌کند و خیلی مشکلی با این موضوع نخواهید داشت. در ویدیوی زیر، یک تجربه کوتاه از فیلم دیدن در مانیتور میت ویو GT را مشاهده می‌کنید.

از سوی دیگر در بازی‌های رانندگی مثل DiRT 5 کاملا در تصویر غوطه‌ور می‌شوید و احساس خوبی به شما خواهد داد. در بازی‌های ماجراجویی حماسی مثل ویچر 3 یا بازی‌های ریسینگ با گرافیک سنگین مثل Forza تجربه فوق‌العاده غوطه‌ور و شیرینی خواهید داشت و از بازی کردن با این نمایشگر لذت خواهید برد. در مجموع، تجربه شما از بازی کردن با نسبت‌های تصویر مختلف، به نوع بازی بستگی دارد. جدا از بازی کردن، نسبت تصویر عریض این مانیتور برای کار کردن و مولتی تسکینگ عالی است و شما به‌راحتی می‌توانید چند پنجره را در کنار هم قرار دهید و کارهای خود را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

حالا وقت آن رسیده که درباره ساندبار جذاب مانیتور میت ویو جی تی صحبت کنیم. بدون شک این ساندبار، قدم بزرگتری نسبت به بلندگوهای معمولی یکپارچه در بسیاری از مانیتورها محسوب می‌شود. این ساندبار، حجم صدای زیادی را ارائه می‌دهد و علاوه بر ظاهر زیبا، یک نوار RGB روی آن جلب توجه می‌کند. بنا بر ادعای هواوی، شدت بلندی صدا در این بلندگوها به بیش از 80 دسی‌بل می‌رسد که کاملا راضی‌کننده است.

البته از معایب این ساندبار هم باید به بیس‌های ضعیف و مقداری اعوجاج در حداکثر صدا اشاره کرد. این ساندبار از دو بلندگوی 5 واتی تشکیل شده و یک قابلیت جذاب دیگر هم دارد. با کشیدن دست روی نوار RGB این ساندبار می‌توانید صدا را کم و زیاد کنید و نورهای RGB نیز برای انعکاس سطح جدید صدا، تغییر می‌کند. در ویدیوی زیر، چگونگی شخصی‌سازی ساندبار مانیتور میت ویو جی تی را مشاهده می‌کنید.

ساندبار هواوی MateView GT از الگوریتم صوتی هوشمندی استفاده می‌کند تا صدای استریو و باکیفیتی را ارائه دهد و بدون نیاز به بلندگوهای خارجی، صدای عالی را پخش کند؛ اما شاید در این ماموریت خود چندان موفق ظاهر نشود. با وجود بلندی صدا، اما کیفیت صدا چندان راضی‌کننده نیست و نباید توقع خیلی زیادی از آن داشته باشید.

رابط کاربری

هواوی MateView GT

منوی مانیتور هواوی میت ویو GT با رنگ پس زمینه آبی، حروف سفید پررنگ و میزان شفافیت پیش‌فرض رضایت‌بخش، به راحتی قابل مشاهده است. استفاده از جوی استیک موجود در لبه پایینی مانیتور برای ناوبری در این بخش، حرکت و کارها را بسیار آسان‌تر می‌کنند. پنج منوی اصلی وجود دارد که هر کدام از آنها، تعدادی از گزینه‌های فرعی را برای سفارشی کردن تنظیمات مانیتور در خود جای داده‌اند. در بیشتر موارد، تنها با انتخاب منو، گزینه‌های موجود در آن نمایش داده می‌شود که فرایند پیدا کردن تنظیمات مورد نظرتان را بسیار ساده می‌کند.

منوی GamingVision جایی است که حالت تصویر را تنظیم می‌کنید، جلوه‌های نوری ساندبار (از جمله تغییر رنگ و الگوی چشمک‌زن آن) را سفارشی می‌کنید و سایر ویژگی‌های بازی‌محور مثل قابلیت Dark Field Control را در آن پیدا خواهید کرد. این قابلیت به گیمرها اجازه می‌دهد که با تغییر کنتراست صحنه بتوانند نواحی تیره و تاریک‌تر بازی را بهتر تشخیص دهند. در بخش رنگ‌ها می‌توانید روشنایی، کنتراست، دمای رنگ و عملکرد نور آبی را تنظیم کنید و در بخش تصویر می‌توانید overdrive را روی هر یک از پنج سطح تنظیم کنید یا مقیاس را تغییر دهید. قسمت‌های Input Source یا منبع ورودی و System Settings یا تنظیمات سیستم نیز دقیقا همان کارهایی را انجام می‌دهند که از نام آنها انتظار دارید.

هواوی MateView GT

یک تنظیم منحصربه‌فرد هم وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد میانبری را برای جوی استیک مشخص کنید. مثلا تعیین کنید که وقتی آن را به هر جهتی فشار می‌دهید چه اتفاقی بیفتد. متاسفانه امکان ذخیره تنظیمات نمایشگر یا تنظیمات فنی در پروفایل‌های قابل تنظیم که در برخی مانیتورهای گیمینگ رقیب وجود دارد، اینجا دیده نمی‌شود. در مجموع، این یک رابط کاربری خوب است که تمام کارهایی که به آنها نیاز دارید را انجام می‌دهد و عملکرد و ناوبری آسانی هم دارد.

جمع بندی

هواوی MateView GT

هواوی MateView GT با توجه به تمام چیزهایی که ارائه می‌کند، یک محصول راضی‌کننده با ارزش خرید بالا از شرکت بزرگ چینی است. هدف سازندگان از عرضه این مانیتور گیمینگ، جلب رضایت همه کاربران در یک سطح است و عملکرد و کیفیت خوب آن، احتمالا با استقبال گیمرها مواجه می‌شود. طراحی ساده و شیک این مانیتور می‌تواند مورد توجه بسیاری از کاربران قرار بگیرد، اما شاید خیلی از گیمرها انتظار طراحی پر زرق و برق‌تری از یک مانیتور مخصوص بازی داشته باشند. بخش طراحی کاملا به سلیقه کاربر بستگی دارد و نمی‌توانیم طراحی میت ویو جی تی را خوب یا بد بدانیم.

این مانیتور گیمینگ هواوی نسبت به بسیاری از رقبای خود ارزان‌تر است، اما نباید از یاد برد که مانیتورهای 4K از برندهای دیگر با قیمت‌های نسبتا مشابه نیز در دسترس هستند. MateView GT شاید بهترین، کامل‌ترین، نوآورانه‌ترین و جذاب‌ترین مانیتور گیمینگ موجود در بازار نباشد، اما با توجه به ویژگی‌ها و قیمت آن و به‌خصوص کیفیت تصویر بسیار خوبی که دارد، می‌توان گفت ارزش خرید بالایی خواهد داشت.

مزایا و معایب

مزایا

  • کیفیت ساخت خوب
  • مجموعه‌ ویژگی‌های خوب
  • کیفیت رنگ قوی، کنتراست عالی و روشنایی زیاد
  • ساندبار یکپارچه
  • قیمت مناسب نسبت به برخی رقبا

معایب

  • کیفیت صدای معمولی
  • عملکرد HDR محدود
  • زمان پاسخگویی تصویر متوسط
  • پاور دلیوری محدود از طریق درگاه USB-C

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*