تفنگ بازی شکار اردک

تفنگ بازی خاطره انگیز شکار اردک، دقیقا چگونه کار می‌کرد

آیا می‌دانید تفنگ به‌یادماندنی بازی شکار اردک (Duck Hunt) که با نام Nintendo Zapper شناخته می‌شد، چگونه کار می‌کرد؟ امروز قصد داریم به معرفی بیشتر این اکسسوری جذاب بپردازیم.

سادگی فرآیند هدف گیری و شلیک با تفنگ خاطره انگیز بازی شکار اردک (Duck Hunt) این عنوان را در شمار به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های کنسول NES و کل تاریخ قرار داد.

در عین حال، هدف گیری با این تفنگ جذاب و جالب و شلیک به اردک‌های این بازی از سخت‌ترین تجربه‌های دنیای ویدیوگیم به شمار می‌روند. با این وجود کسی نمی‌تواند منکر این شود که همین تجربه اعصاب خورد کن و سخت توانسته کودکی بسیار شیرینی را برای بسیاری جوانان امروز به جای بگذارد.

البته این اسلحه تنها در ذهن خلاق و پویای کودکان آن زمان واقعی بود و در عمل شباهت چندانی به یک اسلحه نداشت! تنها نکته جذاب این تفنگ، صدای جذاب و نوستالژیکش بود و هیچ خبری از نشانه‌روی یا حتی نور شلیک در آن نبود.

همین اتفاق باعث شده بود که سیستم عملکرد این دستگاه برای بسیاری افراد به یک معما تبدیل شود.‌ بسیاری افراد در آن زمان کنجکاو بودند که از مکانیزم شناسایی هدف در این اسلحه جذاب سر در بیاورند. همچنین نکته جذاب‌تر در این زمینه آن بود که تفنگ مخصوص بازی شکار اردک که با نام Nintendo Zapper شناخته می‌شود، تقریبا با هر دستگاه تلویزیونی سازگار است و به‌عنوان یک اکسسوری جهانی و یونیورسال شناخته می‌شد.

تفنگ بازی شکار اردک از کجا آمده است؟

تفنگ بازی شکار اردک

تفنگ نینتندو زپر در ابتدا به همراه بازی Duck Hunt در سال 1984 در ژاپن روانه بازار شده و در سال 1985 در اختیار گیمرهای آمریکایی قرار گرفت.

با این وجود، ریشه این اسلحه‌ها به دهه 1930 میلادی باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که اسلحه‌های اسباب بازی مجهز به لوله‌های نوری یا لوله‌های خلاء با قابلیت تشخیص نور تحت استفاده قرار داشتند.

نخستین تفنگ نوری معرفی شده به بازار، Ray-o-Lite نام داشت که در سال 1936 توسط کمپانی سیبرگ روانه بازار شد. این تفنگ در یک بازی استفاده می‌شد که در آن گیمرها می‌بایست با استفاده از اسلحه نوری به سوژه‌هایی متحرک مجهز به حسگرهای فوتوالکتریک شلیک می‌کردند.

هر زمان که نور ساطع شده از اسلحه توسط حسگرهای تعبیه شده در سوژه حس می‌شد، بازی آن را شناسایی کرده و شلیک به آن را تایید می‌کرد. این مکانیزم کم و بیش در تفنگ Nintendo Zapper بازی شکار اردک هم مورد استفاده واقع شده بود.

نینتندو زپر

تا پیش از دهه 1970 میلادی، اسلحه‌های نوری به موفقیتی نسبی در بازار رسیدند که بخش بزرگی از آن‌ها به دلیل سیستم بازی ویدیویی Magnavox Odyssey بود.‌ البته این سیستم گیمینگ و اسلحه‌های آن به دلیل این که تنها با تلویزیون‌های Magnavox سازگار بودند، نتوانستند به فروش چندان بالایی برسند.

چه چیز باعث شهرت تفنگ Nintendo Zapper شد؟

سیستم Magnavox Odyssey به‌جز انحصار مشکلات دیگری هم داشت. این سیستم قادر به شناسایی سوژه‌های متحرک نبود و در عوض، کاربران باید در بازی به پوسترها و حباب‌هایی در گوشه‌های مختلف تلویزیون شلیک می‌کردند.

آن چه تفنگ نینتندو را به سیستمی محبوب‌تر از Magnavox Odyssey تبدیل کرد، سازگاری بیشتر آن بود که محبوبیت آن در میان کودکان و بزرگسالان را نتیجه می‌داد.

تفنگ بازی شکار اردک

اسلحه Nintendo Zapper همچنین قادر بود تکنولوژی خود را در شکل‌های مختلفی از اسلحه‌ها در اختیار کاربران قرار دهد! البته شکل اصلی این اسلحه شبیه به یک کلت دستی ساخته شده بود. با این وجود، شکل‌های مختلفی از اسلحه‌های نوری نینتندو مثل Super Scope 6 در سال‌های مختلف روانه بازار شدند.

در ابتدا تفنگ بازی شکار اردک به همراه بازی وسترن Wild Gunman به بازار عرضه شد و در ادامه پشتیبانی از بازی‌های بسیار بیشتری مثل Hogan’s Alley و Gumshoe به آن افزوده شد.‌

تفنگ بازی شکار اردک

در کنار تمام این بازی‌ها اما Duck Hunt به محبوب‌ترین عنوانی تبدیل شد که از این تفنگ‌ها استفاده می‌کرد. دلیل این امر گرافیک کارتونی و خشونت توام با خوشمزگی بازی بود که آن را به عنوانی بسیار محبوب تبدیل کرد.

اجزای مختلف تفنگ Nintendo Zapper چیستند؟

نینتندو در اسلحه Nintendo Zapper مکانیزم عملکرد تفنگ‌های نوری را تغییر داد و دیودهای حساس به نور را به داخل دستگاه انتقال داد. در عوض، نور از صفحه نمایش دستگاه تابیده می‌شد.

این مکانیزم دقیقا برعکس سایر اسلحه‌های نوری بازار بود که اشعه‌ای نوری را به دیودهای حساس به نور قرار گرفته بر روی سوژه می‌تاباندند. این اتفاق باعث می‌شد که Zapper با اکثر تلویزیون‌های بازار سازگار باشد!

دیود نوری به کار رفته در این دستگاه، یک نیمه رسانای ساده بود که نور را به سیگنالی الکتریکی تبدیل می‌کرد. این سیگنال الکتریکی بسته به شدت نور تابیده شده متغیر بود. به همین جهت، دیود نوری وظیفه سنجش شدت نور تابیده شده را بر عهده داشت.

تفنگ Nintendo Zapper

زمانی که شما مشغول انجام بازی شکار اردک هستید، دیود نوری اسلحه Zapper همزمان با کشیدن ماشه توسط کاربر، شدت نور را اندازه‌گیری می‌کند.

برای لحظاتی بسیار کوتاه پس از کشیدن ماشه، اردک‌ها به بلوک‌هایی سفید رنگ در پس‌زمینه‌ای مشکی رنگ تبدیل می‌شوند و دیود نوری در صورت مشاهده یکی از این بلوک‌ها، شلیک را موفق ارزیابی می‌کند!

به همین دلیل است که اسلحه Nintendo Zapper در صورت قرار گرفتن مستقیم در مقابل تلویزیون عملکرد بهتری را ارائه می‌داد.

تفنگ بازی شکار اردک با هر تلویزیونی سازگار بود

بازی Duck Hunt

زمانی که به‌طور همزمان به چندین سوژه در بازی شلیک می‌کنید، بلوک‌هایی سفید رنگ در اطراف هریک از اهداف مشاهده می‌شود. در این شرایط، کنسول با شناسایی تغییرات در شدت نور می‌تواند تعیین کند کدام هدف‌ها را با موفقیت از بین برده‌اید!

به دلیل این که فرآیند تبدیل اهداف به بلوک‌های سفید رنگ در تنها چندین میلی ثانیه رخ می‌داد، تشخیص آن عملا غیرممکن بود.

استفاده از این سیستم جدید از اسلحه Nintendo Zapper باعث شده بود که یکی از بزرگترین مشکلات این اکسسوری‌ها، یعنی تقلب کردن از بین برود! پیش از این نوآوری نینتندو گیمرها می‌توانستند با هدف گرفتن یک سوژه پرنور، کنسول را فریب داده و امتیازات مربوط به شلیک موفق را کسب کنند!

بازی Duck Hunt

بازی Duck Hunt از طریق تبدیل محیط بازی به بلوک‌های سفید در پس‌زمینه مشکی کار می‌کرد و امکان فریب آن از روش‌های پیشین وجود نداشت.

بد نیست بدانید که نینتندو در عناوین مختلفی، یاد بازی شکار اردک و اسلحه خاطره‌انگیز Nintendo Zapper را زنده کرده است. به‌عنوان مثال، اسلحه Zapper در سری بازی‌های Splatoon قابل استفاده بوده و سگ معروف بازی Duck Hunt هم به‌عنوان یکی از کاراکترهای بازی Super Smash Bros قابل انتخاب بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من بچه بودم چندبار بیشتر بازی نکردم ولی هی میگفتن تلویزیون رو خراب میکنه

    آخرشم نفهمیدیم برای تی وی ضرر داشت یا نه

  2. سال ها بود می خواستم بدونم مکانیزم این تفنگ ها چه طور بوده

    ممنون از گجت نیوز