ابزار تمیزکاری ماشین

8 ابزار تمیزکاری ماشین که تمام صاحبان خودرو باید داشته باشند

در این مقاله ما قصد داریم به‌ معرفی 8 مورد از کارآمدترین ابزار تمیزکاری ماشین برای برق انداختن و شست‌وشوی مؤثر اتومبیل‌ها بپردازیم که تمام صاحبان خودرو باید داشته باشند.

شست‌وشوی ماشین یکی از کارهای رایجی است که صاحبان خودروها همواره با آن روبرو هستند. از آنجایی که هزینه مواد شوینده، وقت و انرژی که شما باید صرف این تمیزکاری کنید خیلی زیاد است، بسیاری از مردم خدمات کارواش بیرون را ترجیح می‌دهند.

با این حال هنوز هم افرادی هستند که تقریباً هر آخر هفته که آب و هوا مناسب است، سطل آب بر دست برای شستشوی ماشین خود آماده می‌شوند. بنابراین خدمات شستشوی خودرو برای اکثر افراد گزینه مناسبی باقی مانده است.

ابزار تمیزکاری ماشین

نکته‌ای که در مورد شستن خودروی شخصی با ابزار و شوینده‌های معمولی وجود دارد این است که گاهی این کار مشکلاتی مانند آسیب به روکش صندلی‌ها، آسیب به رنگ و شفافیت بدنه به علت فشار آب و مواد شوینده، و تاثیر جرمگیر‌های قوی بر موتور را برای شما به‌ارمغان می‌آورد.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که معمولاً یک ماشین باید هر دو هفته یک بار تمیزکاری شود، اما این بازه زمانی برای شست‌وشوی خودرو بسته به کیفیت مواد شوینده‌‌ای که استفاده می‌کنید و مدت زمان رانندگی شما در طول هفته، می‌تواند متفاوت باشد.

عدم شست‌وشوی به‌موقع و منظم خودرو می‌تواند شادابی رنگ و روکش چرخ را کاهش داده و از زیبایی ظاهری خودرو بکاهد. همین امر در مورد فضای داخلی خودرو نیز صدق می‌کند. بنابراین انتخاب مجموعه‌ای با کیفیت از ابزار شستشوی ماشین امری مهم محسوب می‌شود.

اگر شما جزو کسانی هستید که با تمام سختی‌ها ترجیح می‌دهید وظیفه تمیزکاری ماشین را بر عهده بگیرید، آشنایی با 8 ابزار تمیزکاری ماشین که در این مقاله معرفی شده، برایتان مفید خواهد بود.

1. سطل آب، شوینده، پارچه مناسب

ابزار تمیزکاری ماشین

ترکیب سطل ساده پر از آب، اسفنج و یک شوینده ماشین، یکی از سنتی‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها در شستن ماشین‌ها به‌حساب می‌آید. برای شستشوی خودرو با این روش، با آب ابتدا آلودگی‌های ماشین را بشویید، سپس دو سطل آب را پر کرده و در یکی مایع شستشو و آب ریخته و در دیگری آب تمیز بریزید.

توجه داشته باشید که از صابون دست و صورت، مایع ظرفشویی یا تاید برای شستشوی نمای بیرونی ماشین خود استفاده نکنید. محصولات شستشوی ماشین به طور خاص برای جلوگیری از خراشیده شدن رنگ ماشین شما طراحی شده‌اند، پس بهترین انتخاب هستند.

ابزار تمیزکاری ماشین

پیش‌از اینکه شروع به‌شستن اتوموبیل خود کنید، چند نکته وجود دارد که اطلاع از آنها و رعایت آنها نتیجه کار شما را بهبود می‌بخشد.

اول از همه، ماشین خود را بلافاصله پس از رانندگی یا پس از مدتی قرار گرفتن زیر نور آفتاب نشویید؛ چراکه سطح گرم خودرو باعث خشک شدن سریع آب و صابون شده و در پایان شستشو، یک ماشین کدر و پر از لکه را روی دستتان می‌گذارد. بنابراین بهتر است ماشین خود را در سایه، یا حداقل خارج از نور مستقیم خورشید بشویید.

دوم اینکه در روزهای طوفانی هوس شستن ماشین خود را نکنید؛ چراکه هنگام شستشو، باد می‌تواند ذرات ریز شن و ماسه را به سطح مرطوب ماشین چسبانده و باعث ایجاد خراشیدگی شود. درنهایت با رعایت این نکات، در پایان شست‌وشو شاهد درخشندگی بیشتری خواهید بود.

ابزار تمیزکاری ماشین

برخی ممکن است تصور کنند که جنس پارچه یا اسفنج فرقی ندارد و هرگونه پارچه‌ای برای شستن ماشین مناسب است. اما در واقع تفاوت زیادی بین اسفنج، پارچه میکروفایبر و پارچه نخی وجود دارد.

پارچه‌های میکروفایبر نرم هستند و اصطکاک کم‌تری به وجود می‌آورند، در نتیجه احتمال سایش بر روی بدنه را کاهش می‌دهند. این نوع پارچه‌ها علاوه‌بر شست‌وشو، برای خشک کردن هم مناسب هستند.

اسفنج‌هایی که در شکل دستکش طراحی شده‌اند، دسترسی به شکاف‌های کوچک را آسان‌تر از همیشه می‌کنند. از طرف دیگر یک اسفنج به مالک خودرو اجازه می‌دهد تا وسیله نقلیه خود را با استانداردهای بی‌نقص تمیز کند.

در هنگام شستن ماشین، مرتبا اسفنج خود را در سطل آب فرو برده و خیس کنید؛ ‌زیرا این کار از آسیب زدن به رنگ اتومبیل و ایجاد سایش بر روی آن جلوگیری می‌نماید. توجه داشته باشید که باید رینگ و لاستیک خود را با اسفنج جداگانه‌ای بشویید.

2. واکس خودرو

ابزار تمیزکاری ماشین

به‌عقیده بسیاری از کارشناسان، بهترین روش برای حفظ رنگ بدنه خودرو استفاده از واکس خودرو می‌باشد. از مزایای واکس خودرو می‌توان علاوه‌بر محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه UV خورشید، به ممانعت از زنگ‌زدگی بدنه خودرو اشاره کرد.

بسته به‌شرایط جوی و محیطی محل زندگی خود، بهتر است هر ماه خودرو را شسته و از واکس خودرو استفاده کنید. اسپری واکس خودرو نیز اگر در سایه و پس از خشک شدن کامل بدنه خودرو انجام شود، نتیجه بهتری به‌شما خواهد داد.

اسپری کردن واکس خودرو فرایندی زمان‌بر است، از این رو پس از پایان مرحله اسپری واکس، با یک پد نرم و لطیف سطح بدنه ماشین را از مازاد واکس باقی مانده پاک کنید.

دو گزینه برای انتخاب این مورد از ابزار تمیزکاری ماشین وجود دارد، خمیر واکس سنتی و واکس مایع که احتمالاً ساده‌ترین گزینه است و به‌طور معمول در کارواش‌ها و مغازه‌های تجهیزات خودرو یافت می‌شود. بااینکه واکس مایع به‌اندازه یک خمیر سنتی دوام نمی‌آورد، اما استفاده از آن فوق‌العاده آسان است.

به واسطه استفاده از واکس خودرو، علاوه‌بر اینکه درخشش و جلای رنگ ماشین شما افزایش می‌یابد، لایه محافظی نیز بر روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود که بهتر است به‌منظور حفاظت بیشتر و ترمیم لایه محافظ، هر ماه این عمل تکرار شود.

3. جاروبرقیِ مخصوص خودرو

ابزار تمیزکاری ماشین

در نگاه اول، استفاده از جارو شارژی به‌عنوان یک ابزار تمیزکاری ماشین ممکن است ناکارآمد به‌نظر برسد، اما اگر فرزند کوچک دارید یا در ماشین مواد غذایی مصرف می‌کنید، فضای درونی خودروی شما همیشه کثیف خواهد بود و آن وقت یک جاروبرقی می‌تواند از زحمت شما برای تمیزکاری بکاهد.

در فرآيند شستشوی خودرو، اگر فضای داخلی آن تمیز نباشد نمی‌توان ادعا کرد که ماشین تمیز شده است. جاروبرقی با چند اتصال شلنگ مختلف ابزار خوبی برای شما خواهد بود. البته می‌توانید این عملکرد را با یک جارو شارژی خانگی نیز انجام دهید، اما عمر باتری و ضمیمه‌های موجود ممکن است این روند را کمی دشوار کنند. انتخاب مناسب یک جارو برای خودرو باعث می‌شود بتوانید از آن در منزل هم استفاده کنید و علاوه‌بر یک جارو فندکی، جارویی برای نظافت منزل نیز در اختیار داشته باشید.

با این حال، انتخاب یک جاروبرقی مخصوص خودرو مناسب‌ترین گزینه است. این جاروبرقی‌ها بسیار شبیه ابزاری هستند که کارگران نجاری یا پیمانکاران از آنها استفاده می‌کنند.

یک سیم بلند، باتری و مکش فوق‌العاده قوی این جاروبرقی‌ها را می‌سازد. با داشتن یک فیلتر جامد و اتصالات شلنگ متنوع، می‌توانید به راحتی به جای‌جای خودرو دسترسی داشته و زباله‌ها را به‌سادگی بیرون بریزید. یک جاروبرقی مخصوص، موتورهای یک تا چهار اسب بخاری را ارائه می‌دهد که می‌توانند در اکثر محیط‌های تمیزکاری خودرو عملکرد تحسین برانگیزی داشته باشند.

ابزار تمیزکاری ماشین

از آنجایی که موکت‌های کف خودرو گرد‌ و ‌غبار را در خود نگه می‌دارند، استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن آن‌ها کار دشواری است. برای آسان‌تر شدن کار، می‌توان با کمک ایجاد الکتریسیته ساکن، پرز‌های موکت را از هم جدا کرده و سپس با جاروبرقی آشغال‌های موجود روی سطح آن را تمیز کرد.

برای ایجاد الکتریسته، استفاده از دستکش لاتکس بهترین راهکار است. برای این کار دستکش را دست کرده و بر روی موکت بکشید. این عمل باعث می‌شود الیاف موکت از هم جدا شوند و با کمک جارو برقی بتوان زباله‌های موجود در آنها را تمیز کرد.

4. واشر فشار

ابزار تمیزکاری ماشین

داشتن یک ابزار فشار یکی دیگر از مواردی است که می تواند هنگام شستشوی ماشین به کار شما بیاید. واشر فشار زمانی که به‌درستی استفاده شود می‌تواند ابزار بسیار موثری برای شستشوی خودرو باشد.

با این حال باید مراقب باشید؛ زیرا برخی از واشرهای فشار به اندازه‌ای قدرتمند هستند که می‌توانند به خودرو آسیب جدی وارد کنند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به رنگ یا شیشه خودرو، باید از یک واشر فشار با تنظیمات استاندارد و مناسب استفاده کنید.

یک واشر فشار به‌شما کمک می‌کند تا آلودگی‌های عمیق را با سهولت از ماشین خود پاک کنید. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از شلنگ ساده به‌عنوان واشر فشار استفاده کنند. باید گفت که شلنگ می‌تواند جایگزین خوبی برای واشر فشار باشد، اما به‌دلیل اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از شلنگی که دارای تنظیمات مناسب نیست پیشنهاد نمی‌شود.

5. برس‌ها

ابزار تمیزکاری ماشین

علاوه‌بر پارچه و اسفنج‌های مورد نیاز برای تمیزکاری، صاحبان خودرو برای تمیز کردن فضای بیرونی ماشین خود به انواع برس‌های تخصصی نیز نیاز دارند. برس‌ها در اندازه‌ها، شکل‌ها و سبک‌های فراوانی وجود دارند و برای تمیزکاری فضاهایی با دسترسی دشوار، مانند اطراف چرخ‌ها، مؤثر هستند.

کفپوش خودرو به دلیل تماس مداوم با کفش، دارای بیشترین آلودگی و گرد و خاک است. بنابراین این احتمال وجود دارد که شستشوی عادی برای از بین بردن این آلودگی‌ها کافی نباشد و شما برای این کار نیاز به یک ابزار ویژه داشته باشید. این ابزار تمیزکاری ماشین شامل مجموعه‌ای از برس‌های مخصوص است که به‌راحتی با آنها می‌توان کفپوش را از هر نوع آلودگی تمیز کرد.

برخی افراد ترجیح می‌دهند از مسواک برای تمیزکاری دقیق این شکاف‌ها استفاده کنند، اما به‌دلیل اندازه کوچک سر مسواک، این کار می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. برس‌های مخصوص تمیز کردن مانند اسکرابرهای دسته بلند، برس‌های زاویه‌دار و برس‌های مسطح می‌توانند تمیزی کاملی را برای خودروی شما به‌ارمغان آورند.

6. صندلی مخصوص (rolling work seat)

ابزار تمیزکاری ماشین

برای کسانی که دغدغه‌های حرکتی دارند، صندلی کار رول یک ابزار عالی به‌منظور جلوگیری از خستگی و آسیب به‌بدن محسوب می‌شود. این صندلی می‌تواند انواع کارهای مربوط به یک تعمیرکار خانگی را آسان کند. از تعمیر وسایل الکترونیکی در گاراژ گرفته تا شستن ماشین، صندلی‌های کار که تحرک را راحت می‌کنند، گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

به عنوان مثال، اگر در حال انجام فرآیند واکس یا پولیش خودروی خود باشید، ممکن است پنج ساعت طول بکشد تا یک لایه کامل از واکس خمیری را روی کل سطح ماشین بکشید. این شرایط که نیازمند بلند شدن و نشستن مداوم است، می‌تواند آسیب زیادی به مفاصل وارد کند.

در اینجاست که صندلی کار می‌تواند فرآیند جاروبرقی کشیدن، واکس زدن و تمیز کردن ماشین را برای شما بسیار لذت‌بخش‌تر و ساده‌تر کند.

7. دستگاه خشک‌کننده

ابزار تمیزکاری ماشین

برخی از افراد تمایل دارند از مکانیزم هوای فشرده برای خشک کردن قسمت‌های خاص اتومبیل خود پس از شستشو استفاده کنند. اگر یک دمنده برقی در اختیار دارید، می‌توانید از آن برای انجام تأثیری مشابه بهره ببرید. استفاده از وسایل موجود به شما امکان می‌دهد از خرید یک کمپرسور هوای گران‌قیمت خودداری کنید.

با کمک این مکانیزم، شما قادر خواهید بود نقاط خیسی را که با دست قابل دسترسی نیستند، خشک کنید. با توجه به اهمیت خشک کردن خودرو پس از شست‌وشو، این ابزار بسیار کاربردی و مفید به‌حساب می‌آید.

8. پولیش بدنه

ابزار تمیزکاری ماشین

اگر جزو کسانی هستید که برق زدن و شفافیت بیشتر در بدنه‌ی خودرو برایتان اهمیت زیادی دارد، باید بدانید که شستشوی خودرو به‌تنهایی جواب‌گو نخواهد بود.

برای این دسته از افراد بهتر است که از انواع پولیش برای براق کردن بدنه خودرو استفاده کنند، چراکه استفاده از پولیش می‌تواند علاوه بر برگرداندن براقیت و شفافیت به رنگ خودرو، موجب جلای بیشتر رنگ شود.

پولیش کشیدن برای تمامی رنگ‌ها مفید است و باعث از بین بردن خط و خش رنگ خودرو و ایجاد یک لایه محافظ در برابر نور آفتاب و ضربه‌های خفیف روی رنگ خودرو می‌شود. از پولیش همچنین می‌توان برای پاک کردن شیره درختان، فضولات پرندگان، قیر و لکه‌های آب استفاده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*