بیمه شخص ثالث

در مورد قوانین بیمه شخص ثالث چه می‌دانید؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است. قوانین بیمه شخص ثالث دارای قواعد و شرایط مشخصی است. در این مقاله سعی کرده‌ایم تمام قوانین و نکات مرتبط با بیمه شخص ثالث را برای شما ذکر کنیم.

لازم است بدانید که قوانین بیمه شخص ثالث هم مانند بیمه شخص ثالث اجباری است و در صورت عدم رعایت آن‌ها ممکن است با برخورد قاطعانه پلیس مواجهه شوید. در این مقاله قوانین بیمه شخص ثالث را که به وسیله بیمه مرکزی و سایر مراجع مربوطه در سال ۱۴۰۱ وضع شده را برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱

تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

  • از قوانین جدید بیمه شخص ثالث می‌توان به انتقال بیمه شخص ثالث و اضافه شدن اطلاعات گواهینامه به این بیمه‌نامه اشاره کرد.
  • بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث جدید در هنگام خرید و فروش خودرو نمی‌توانید تخفیفات عدم خسارت شخص ثالث را به مالک جدید انتقال داد. انتقال فقط در صورتی امکان‌پذیر است که به یکی از اعضای درجه یک منتقل شود.
  • قانون جدید شخص ثالث راننده محور شده است، به دنبال این قانون افرادی که قانون را رعایت می‌کنند و خسارتی وارد نمی‌کنند، می‌توانند تخفیفات خود را حفظ کنند.
  • برای حفظ تخفیفات سند خودرو، پلاک و بیمه شخص ثالث باید به اسم یک نفر باشد.
  • در صورتی که مالک دارای دو خودرو است، می‌تواند تخفیفات را به یک خودرو منتقل کند و از تخفیف بیشتری بهره ببرد.

ثبت اطلاعات گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث

ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه‌نامه شخص ثالث

افراد زیادی در مورد داشتن گواهینامه در زمان خرید بیمه شخص ثالث سوال می‌پرسند. باید بدانید که بر اساس قوانین جدید بیمه شخص ثالث که بیمه مرکزی وضع کرده است، در هنگام خرید بیمه‌نامه شخص ثالث باید اطلاعات گواهینامه به طور کامل ثبت شود. به همین دلیل در هنگام خرید بیمه‌نامه دقت کنید که اطلاعات گواهینامه را در بیمه‌نامه ثبت کنند تا بعدها دچار مشکل نشوید.

چرا اطلاعات گواهینامه را در بیمه نامه شخص ثالث اضافه می‌کنند؟

دلیل انجام ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه‌نامه شخص ثالث این است که تخفیف عدم خسارت برای همه رانندگان محاسبه شود. از دلایل دیگر این کار می‌توان به مجازات راننده متخلف اشاره کرد. بر اساس قانون رانندگی بدون گواهینامه جرم است، در همین راستا بیمه شخص ثالث خسارات وارد شده به خودروی راننده بدون گواهینامه را جبران نمی‌کند.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قوانین جدید را پیامک کرد!

بیمه شخص ثالث

ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه‌نامه شخص ثالث

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در روز ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در پیامکی قانون جدید در مورد بیمه شخص ثالث را اعلام کرد. بر اساس قانون جدید در صورت بروز حادثه با وسیله نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، علاوه بر پرداخت خسارت، مالک به پرداخت جزای نقدی تا ۲۰ درصد مجموع خسارت بدنی وارده ملزم خواهد شد.

متن پیام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به این شرح بود: (در صورت بروز حادثه با وسیله نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، علاوه بر پرداخت خسارت، مالک به پرداخت جزای نقدی تا ۲۰ درصد مجموع خسارت بدنی وارده ملزم خواهد شد. ارائه خدمات نقل و انتقال، اخذ کارت سوخت، همکاری با موسسات حمل و نقل بار و مسافر، به این قبیل وسایل نقلیه ممنوع است).

همان‌طور که می‌دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای وسایل نقلیه موتوری است. تمامی افرادی که تاریخ بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه آن‌ها منقضی شده‌ است یا بیمه شخص ثالث ندارند بهتر است هر چه سریع‌تر نسبت به تهیه و خرید بیمه شخص ثالث از اینجا اقدام کنند.

خسارت خودرو فقط به مالک بیمه‌نامه پرداخت می‌شود؟

در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم که خیر، در هنگام بروز تصادفات، بیمه خسارت خودرو را به طور کامل پرداخت می‌کند. تفاوتی ندارد شما با خودرو تصادف کرده باشید یا حادثه به دست فرد دیگری اتفاق بیفتد.

اطلاعاتی در مورد تخفیف پلکانی بیمه ثالث

تخفیف پلکانی یکی از مزایای بیمه شخص ثالث است. در صورت بروز خسارت‌ها نیز تخفیفات به صورت پلکانی و در چند مرحله کسر می‌شود. در حقیقت کسر پلکانی تخفیف بستگی به تعداد خسارات وارده دارد. برای یک بار خسارت جانی ۳۰ درصد، دو بار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار و بیشتر ۱۰۰ درصد تخفیف را از دست خواهید داد.

همچنین برای یک بار خسارت مالی ۲۰ درصد، دو بار خسارت مالی ۳۰ درصد و سه بار و بیشتر ۴۰ درصد از تخفیفات را از دست خواهید داد.

قوانین جدید بیمه شخص ثالث در مورد دیه چیست؟

نرخ دیه در بخش‌نامه جدید بیمه شخص ثالث دستخوش تغییراتی شده است. بر اساس این تغییرات نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

  • پوشش جانی بیمه شخص ثالث برابر با ۸۰۰ میلیون تومان
  • پوشش حوادث راننده برابر با ۶۸۰ میلیون تومان
  • حداقل پوشش مالی برابر با ۲۰ میلیون تومان
  • حداکثر این پوشش برابر با ۴۰۰ میلیون خواهد بود. (برای اطلاع بیشتر در مورد افزایش سقف پوشش مالی، مقاله بیمه مازاد شخص ثالث را مطالعه کنید).

در قوانین جدید در مورد بیمه رانندگان ۱۴۰۱، اگر راننده دچار آسیب بدنی شود، می‌تواند از بیمه شخص ثالث خسارت دریافت نماید. این خسارت از محل بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر،به اندازه‌ی دیه در ماه‌های غیر حرام بوده و با صدور بیمه شخص ثالث، راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

توجه کنید که شما نیازی به تغییر بیمه در شروع سال و با توجه به افزایش نرخ دیه ندارید؛ اما برای افزایش پوشش مالی نیاز است که الحاقیه بیمه شخص ثالث بگیرید.

قوانین بیمه شخص ثالث در مورد رانندگان

بر اساس قوانین جدید بیمه شخص ثالث، راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. این موضوع زمانی صادق است که خسارت وارده جانی باشد. بیمه حوادث راننده یک پوشش جداگانه نیست و با خرید بیمه ثالث تمام رانندگان از این پوشش بهره‌مند خواهند شد. اگر در تصادفی راننده مقصر فوت کند، این بیمه‌نامه غرامت فوت را بر اساس دیه در ماه غیر حرام پرداخت به خانواده او پرداخت می‌کند.

برابری دیه خانم‌ها و آقایان در قوانین جدید بیمه شخص ثالث

یکی از قوانین مهمی که باید در رابطه با بیمه شخص ثالث بدانید این است که پرداخت دیه و خسارت جانی بر اساس قانون برای زنان و مردان یکسان است. به همین دلیل تفاوتی در میزان دیه خانم‌ها و آقایان وجود ندارد.

قوانین جدید بیمه شخص ثالث برای تاکسی‌ها

یکی از شرایط بیمه شخص ثالث در قیمت گذاری، کاربری خودرو است. ماشین‌هایی که با کاربری تاکسی، به نسبت سایر وسایل نقلیه زمان بیشتری را در حال رفت و آمد هستند که همین موضوع احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهد. متقابلاً ریسک بیمه‌گر برای ارائه بیمه شخص ثالث نیز بیشتر می‌شود؛ پس باید برای جلوگیری از ضررهای احتمالی، شرایط بیمه ماشین‌هایی با کاربری تاکسی را تغییر دهد. بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث خودرو، قیمت این بیمه‌نامه برای تاکسی‌های درون شهری با ۱۰% و برای تاکسی‌های برون شهری با ۲۰% افزایش قیمت همراه است.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام

بیمه دات کام یک کارگزاری اینترنتی است که بیمه را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. خرید بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام به شما کمک می‌کند تا این بیمه اجباری را به راحتی و بدون اتلاف وقت به شیوه آنلاین خریداری کنید. شما می‌توانید از کارشناسان بیمه‌دات‌کام در مورد بیمه‌ای که می خواهید خریداری کنید، مشورت بگیرید و با آسودگی بهترین انتخاب خود را انجام دهید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*