خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰

خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰ که یادآور روزهای خوش کودکی‌اند

اگر شما هم از زمان کودکی عاشق تکنولوژی و گجت‌های جذاب و سرگرم‌کننده بودید، در اینجا نگاهی به خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰ خواهیم انداخت.

روزهایی را به یاد میاورید که با کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین گجت‌ها و وسایل بازی سرگرم می‌شدیم؟ زمانی که نه به گرانی هر روزه خودروها فکر می‌کردیم و نه قیمت دلار برایمان مهم بود. تنها دغدغه همه ما تمام شدن درس‌ومشق و بازی کردن در کنار دوستانمان بود.

در این پست دوباره شما را به همان روزها خواهیم برد و به یادآوری خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰ خواهیم پرداخت که برای من و هم سن‌و‌سال‌های من تداعی‌کننده روزهای خوش کودکی‌مان است.

این گجت های دهه ۷۰ را به‌یاد میاورید؟

گیم بوی – Game Boy

گیم بوی - خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰

اوایل دهه ۷۰ بود که نینتندو یک کنسول بازی دستی جذاب به‌نام گیم بوی را وارد بازار کرد. این کنسول ظاهر مستطیلی مثل گوشی‌های امروزی با کمی عرض بیشتری داشت و یک نمایشگر دات ماتریسی کوچک در جلوی آن قرار گرفته بود. در قسمت پایین این کنسول دستی یک اسپیکر هم تعبیه شده بود که صدای آن از طریق یک غلتک روی قاب کناری تنظیم می‌شد.

روی کنسول دستی Game Boy از چهار دکمه به نام‌های A ،B ،Select و Start استفاده شده بود. در بالای آن هم سوئیچ خاموش و روشن و اسلاتی برای قرارگیری کارتریج حضور داشت. این کارتریج مربوط به نمایشگر دات ماتریسی است.. شما همچنین می‌توانستید از چهار باتری قلمی AA روی این دستگاه استفاده کنید و یا مستقیماً آن را به برق بزنید. حتی یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون استریو نیز روی گیم بوی حضور داشت که به‌کمک آن قادر به گوش دادن به موسیقی هم بودید.

شش بازی زیر نیز روی این کنسول نصب بودند:

  • Alleyway
  • Baseball
  • Super Mario Land
  • Tennis
  • Tetris
  • Yakuman

سگا دریمکست – Sega Dreamcast

سگا دریمکست - خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰

سگا دریمکست یکی از خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰

سگا، یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت بازی‌سازی است که در اواسط دهه ۷۰ یک کنسول بازی جذاب به‌نام Dreamcast را عرضه کرد. این کنسول با قدرت گرافیکی بالای خودش، ۴ برابر توانمندتر از پلی استیشن و ۲ برابر قوی‌تر از کنسول نینتندو ۶۴ بود. همین باعث محبوبیت چشم‌گیر سگا دریمکست در بین قشر نوجوان و جوان شد.

بازی‌های جذابی مثل Sonic، Crazy Taxi، Sega Rally 2 و Samba De Amigo برای این کنسول توسعه پیدا کرده و عرضه شدند که همگی خاطرات بسیار شیرینی را برای ما به‌وجود آوردند. اما شاید ندارید (درست مثل من که نمی‌دانستم!) در آن زمان سگا، به گیمرها اجازه می‌داد به‌صورت آنلاین با دریم کست بازی کنند. این کنسول با اتصال به اینترنت از طریق یک مودم داخلی، می‌توانست بازی‌های آنلاینی مثل ChuChu Rocket و Phantasy Star Online را در اختیار شما قرار دهد. این کنسول با دیسک‌های GD کار می‌کرد.

نوکیا ۸۱۱۰

نوکیا ۸۱۱۰

مگر می‌شود حرفی از زمان‌های قدیم و خاطراتی که با گجت های دهه ۷۰ به میان بیاید و نام نوکیا را نشنویم؟ در آن سال‌ها، نوکیا بزرگ‌ترین گوشی‌ساز جهان بود و در این صنعت یکه‌تازی می‌کرد. در آن زمان خبری از گوشی‌هایی با نمایشگر رنگی هم نبود، چه‌ برسد به نمایشگرهای لمسی! یک پنل بسیار کوچک دات ماتریسی در قسمت بالایی این گوشی موبایل قرار گرفته بود و دکمه‌های حروف و اعداد نیز در زیر قرار داشتند که یک کاور روی آن‌ها را پوشش می‌داد.

وقتی گوشی شما زنگ می‌خورد، با برداشتن این کاور می‌توانستید فوراً به تماس پاسخ دهید. نوکیا ۸۱۱۰ با وزن ۱۵۲ گرمی و ابعاد کوچکش، یکی از جمع‌و‌جورترین موبایل‌های بازار بود که مناسب افراد پرتردد و تاجران طراحی شده بود. جالب اینجاست که یک نسخه تغییر شکل یافته این گوشی در فیلم ماتریکس محصول سال ۱۳۷۸ هم به‌نمایش درآمد.

نوکیا ۵۱۱۰

نوکیا ۵۱۱۰

یکی دیگر از گوشی‌های کلاسیکی که خاطرات زیادی را برای ما به‌وجود آورد، نوکیا ۵۱۱۰ بود. یک موبایل همراه که برخلاف مدل ۸۱۱۰، یک گوشی بزرگ و سنگین بود، ولی به‌خاطر قیمت مناسب‌تری که داشت، تعداد افراد بیشتری می‌توانستند صاحب آن شوند. گوشی‌های همراه در آن زمان قابلیت خاصی نداشتند که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. در حقیقت آن چیزی که باعث خاص شدن گوشی نوکیا ۵۱۱۰ می‌شود، ظهور یک بازی موبایل بسیار محبوب و به‌شدت اعتیادآور به‌نام Snake بود.

بله، بازی Snake یا کرم برای نخستین بار توسط این گوشی به کاربران معرفی شد. عنوانی که به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایل در آن زمان تبدیل شد.

سگا گیم گیر

سگا گیم گیر

بعد از اینکه نینتندو کنسول بازی دستی Game Boy را عرضه کرد، سگا از کنسول‌های مختلفی رونمایی کرد که همه آن‌ها عملکرد خوبی داشتند، ولی در بخش باتری و شارژدهی نقاط ضعف زیادی در آن‌ها وجود داشت. اما یکی از جذاب‌ترین مدل‌ها، کنسول بازی دستی و مدرن گیم ویر – Game Wear ساخت شرکت سگا بود. محصولی که به یک نمایشگر رنگی و جذاب مجهز شده بود، اما نتوانست آنطور که ارزشش را داشت، از گیمرها دلبری کند.

واکمن سونی

واکمن سونی - خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰

واکمن سونی – خاطره‌انگیزترین گجت های دهه ۷۰

کمتر کسی است که به دنیای موسیقی علاقه‌مند باشد و در زمان کودکی خودش از واکمن استفاده نکرده باشد. واکمن، یک دستگاه پخش‌کننده موسیقی ساخت شرکت سونی بود که در ابتدا با نوار کاست کار می‌کرد. اما بعده‌ها نسخه دیسکت خور آن هم عرضه شد که با یک CD کار می‌کرد و به سی‌دی پلیر مشهور شد. برای گوش دادن به موسیقی شما می‌توانستید یک هدفون یا هندزفری را به این دستگاه وصل کنید تا به‌صورت خصوصی به آهنگ‌هایی که علاقه‌دارید، گوش کنید. واکمن، یادآور روزهای خوش دوران کودکی برای همه ما است!

دی‌وی‌دی پلیر پرتابل

دی‌وی‌دی پلیر پرتابل

روزگاری که گوشی‌ها هوشمند نشده بودند و یا به نمایشگرهای بزرگ و رنگی مجهز نبودند، کمپانی پاناسونیک محصولی را به بازار عرضه کرد که علاقه‌مندان به دنیای فیلم و سریال را شیفته خودش کرد. این دستگاه، یک دی‌وی‌دی پلیر پرتابل بود که کاربر می‌توانست آن را با خودش به این طرف و آن طرف ببرد و با قرار دادن دیسکت DVD داخل دستگاه، فیلم مورد علاقه‌اش را از طریق نمایشگر کوچکی که روی این دیوایس تعبیه شده بود تماشا کند. بعد از پاناسونیک، دیگر شرکت‌ها نیز از این ایده الهام گرفتند و دی‌وی‌دی پلیرهای پرتابل خودشان را وارد بازار کردند.

پرینترهای سری LaserJet اچ‌پی

پرینترهای سری LaserJet اچ‌پی

شاید پرینترها خیلی چیز هیجان‌انگیزی نباشند، اما در دهه ۷۰ وقتی این دستگاه‌های چاپ بزرگ را در مدارس یا ادارات می‌دیدیم، یک دل نه صد دل عاشق آن‌ها می‌شدیم. این چاپگرها بسیار سریع و دقیق بودند و می‌توانستند در عرض چند دقیقه، ده‌ها برگه را چاپ و در اختیار شما بگذارند.

پلی استیشن سونی

پلی استیشن سونی

پلی استیشن یا پلی استیشن ۱ و یا PS1، نام اولین نسل کنسول‌های بازی خانگی شرکت سونی بود که به‌عنوان یک کنسول نسل پنجمی، برای رقابت با نینتندو ۶۴ و سگا ساترن عرضه شد. این کنسول با دیسک‌های CD کار می‌کرد، امکان اتصال دو دسته به آن وجود داشت و مموری کارت‌هایی مخصوص ذخیره مراحل بازی‌ها برای این کنسول بازی طراحی شده بود که می‌توانستید از بازار تهیه کنید و به کنسول خود وصل کنید.

این کنسول عملکرد گرافیکی بسیار خوبی داشت و وجود بازی‌های هیجان‌انگیز و جذابی مثل Gran Turismo ،Crash Bandicoot ،Spyro ،Tomb Raider ،Metal Gear و Tekken باعث شد پی اس وان با استقبال خوبی از سوی گیمرها مواجه شود و به نخستین پلتفرم کامپیوتری سرگرمی تبدیل شود که بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آن فروخته شده است.

کیبورد Natural Keyboard مایکروسافت

کیبورد Natural Keyboard مایکروسافت

مایکروسافت در اوایل دهه ۷۰ کیبوردی را برای کامپیوترها به‌نام Natural Keyboard وارد بازار کرد که با هدف استفاده آسان‌تر کاربران و به‌شکل کاملاً ارگونومیک طراحی شده بود. این کیبورد به یکی از محبوب‌ترین صفحه کلیدهای مخصوص کامپیوترها تبدیل شده بود و هرکسی که صاحب یک کامپیوتر بود، آرزوی داشتن یکی از آن‌ها را داشت.

پلی استیشن ۲ سونی

پلی استیشن ۲ سونی

اواخر دهه ۷۰ بود که سونی از دومین نسل کنسول بازی محبوب پلی استیشن خودش به‌نام پی اس ۲ یا پلی استیشن ۲ رونمایی کرد. این یک کنسول نسل ششمی بود که قصد داشت با دریمکست سگا، گیم کیوب نینتندو و ایکس باکس مایکروسافت رقابت کند. سونی موفق به فروش ۱۵۵ میلیون نسخه از این کنسول در تمام قاره‌های جهان شد.

دومین نسل پلی استیشن نسبت به نسل قبلی این کنسول، پیشرفت‌های چشمگیری کرده بود. موفقیت‌های این کنسول بازی به‌قدری چشمگیر بود که سگا پرچم سفید را به بالا برد و با اعلام پایان تولید دریمکست، پیروزی رقیب را قبول کرد. از جذاب‌ترین بازی‌های این کنسول‌ها باید به سری بازی‌های GTA و Metal Gear Solid 2 اشاره کرد.

نینتندو ۶۴

نینتندو ۶۴

همانطور که از نام این کنسول بازی پیداست، از یک پردازنده ۶۴ بیتی پیش فعال بهره می‌برد و آخرین کنسول بازی خانگی نینتندو نیز لقب گرفت که برای استفاده به کارتریج نیازمند است. این کنسول بازی وقتی عرضه شد، به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد تا موجودی فروشگاه‌ها به‌محض شارژ مجدد این محصول، خیلی زود تمام شود.

بازی‌های جذابی روی نینتندو ۶۴ اجرا می‌شدند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به Super Mario 64 ،The Legend of Zelda: Ocarina of Time و Goldeneye 007 اشاره کرد. آیا شما هم با این کنسول بازی خاطرات مشترکی دارید؟

جمع‌بندی

اکثر ما با گجت‌های سرگرم‌کننده‌ای که در دوران کودکی‌مان وجود داشت، خاطرات بسیار خوب و شیرینی داریم. زمانی را به یاد میاورید که باید یک کاست آهنگ را داخل دستگاهی به‌نام واکمن می‌گذاشتید و هندزفری یا هدست را داخل گوش می‌گذاشتید تا بتوانید در طول حرکت موسیفی گوش کنید؟ یا اینکه کنسول بازی خاطره‌انگیز سگا دریمکست را به‌خاطر دارید؟

ما در اینجا فهرستی از گجت های دوست‌داشتنی دهه ۷۰ را گردآوری کرده‌ایم که می‌تواند خاطرات کودکی شما را زنده کند. درست همان کاری که با من هم کرد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*