هاچبک C۳-XR سایپا

نگاهی به هاچبک سایپا C۳-XR ؛ 3 رگه، ایرانی، فرانسوی، چینی!

سایپا تولید هاچبک کراس C۳-XR محصول مشترک سیتروئن و دانگ فنگ را تایید کرد. در ادامه به مشخصات فنی و امکانات سی ایکس 3 آر یا M44 می‌پردازیم.

هاچبک جمع و جور سیتروئن C3 در دوره بعد از برجام به‌صورت مونتاژی به ایران راه پیدا کرد، اما با بازگشت تحریم‌ها نتوانست حضور طولانی‌مدتی در کشور داشته باشد. حالا هاچبک C3-XR که در واقع مختص به بازار چین است، با مشارکت سایپا و دانگ فنگ راهی ایران می‌شود. C3-XR تازه به بازار کشورمان معرفی نشده است و چندین سال قبل هم در نمایشگاه‌های خودرو حضور پیدا کرد. با این حال، اکنون آماده ورود به خاک ایران می‌شود و مدتی پیش با عنوان M44 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به‌نمایش عموم گذاشته شد.

معرفی هاچبک کراس C۳-XR شرکت سایپا

سی 3 ایکس آر، محصول مشترک ایران، فرانسه و چین!

سیتروئن C3-XR یک کراس اوور ساب کامپکت یا هاچبک کراس محصول سرمایه‌گذاری مشترک دانگ فنگ و سیتروئن است که اولین بار در سال 2014 در بازار چین عرضه شد. بنا به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، کمپانی سایپا سیتروئن سر قراردادی با خودروساز چینی دانگ فنگ به توافق رسیده است که طی آن این هاچبک بازار چین را به ایران می‌آورند. سایپا برای این خودرو جدید، روی بومی‌سازی تمرکز داشته است و در همین راستا 45 درصد از اجزای آن را در داخل خواهد ساخت.

طراحی بیرونی و داخلی هاچبک جدید سایپا/سیتروئن

نمای جلو هاچبک C۳-XR سایپا

هرچند نسخه‌ای که از هاچبک C۳-XR سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور پیدا کرد دارای طراحی قبل از فیس لیفت بود، گفته می‌شود نسخه فیس لیفت 2019 آن در ایران عرضه خواهد شد. اگر بخواهیم ابتدا به نمای جلو بپردازیم، باید گفت چراغ‌های تقریباً مستطیلی عریض با ظاهر تهاجمی، جلوپنجره با لوگوی ادغام‌شده سیتروئن و دی‌لایت‌های عمودی، المان‌های اساسی مشترک بین دو نسخه‌اند.

در نمای کناری هاچبک C۳-XR دو خط برجسته، یکی پایین شیشه‌ها و دیگری بالای رکاب‌ها و فلاپ‌های مشکی دور گلگیر اول از همه به‌چشم می‌آیند. همچنین بر خلاف سیتروئن C3 بدنه این هاچبک کراس جدید کاملاً تک‌رنگ است. در نهایت، نمای عقب سی 3 ایکس آر کاملاً ساده، بی‌شلوغ‌کاری و سرراست طراحی شده است. در این قسمت می‌توان چراغ‌های ساده با اندازه نسبتاً بزرگ، خط و فرورفتگی روی درب صندوق عقب و دیفیوزر کرومی پایین را مشاهده کرد. به‌صورت کلی، نمای کناری و عقب کمترین تغییرات را در فیس لیفت به‌خود دیده‌اند.

کابین سایپا M44

فضای داخلی هاچبک C۳-XR سایپا به‌نوعی طراحی جوان‌پسندی دارد که احتمالاً به مذاق خودروسوارهای جوان‌تر خوش خواهد آمد. البته همان‌طور که انتظار می‌رود، قرار نیست چندان مدرن و مجهز به امکانات پیشرفته باشد. در کابین دریچه‌های هوا با فرم مستطیلی قرار گرفته‌اند و در کنسول مرکزی، نمایشگر لمسی جمع و جوری قابل مشاهده است. راننده با آن می‌تواند سیستم مولتی‌مدیا و اجزای دیگر را کنترل و تنظیم کند.

تاچ اسکرین کابین سایپا M44

فرمان سی 3 ایکس آر سه پر دارد و قسمت پایینی آن به‌صورت تخت طراحی شده؛ به‌عبارتی دیگر، از نوع دی‌کات (D-Cut) است. روی آن هم کنترل‌های مختلف برای سهولت کار راننده تعبیه شده‌اند. نکته جالب توجه دیگر طراحی کابین هاچبک سایپا C۳-XR دو رنگه بودن صندلی‌ها است و اگر در نسخه داخلی آن هم این رنگ‌بندی رعایت شود، جذابیت فضای داخلی را دوچندان می‌کند.

از المان‌های طراحی کابین سایپا C۳-XR که بگذریم، کابین این هاچبک به‌خاطر فضای پا و سر مناسب خود چه در جلو و چه در عقب توانسته است رضایت خانواده‌ها در چین را جلب کند. صندوق عقب هم در پیروی از فضای داخلی، به‌اندازه کافی برای حمل وسایل خانواده‌ها ظرفیت خواهد داشت.

مشخصات فنی هاچبک سایپا C۳-XR

نمای جلو سایپا M44

زیر کاپوت M44 یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی ME16 (همان TU5) قرار دارد که قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور است. این قدرت به‌وسیله گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به محور جلو انتقال پیدا می‌کند. بر اساس اطلاعات موجود، این هاچبک در هر 100 کیلومتر حدود 6 لیتر مصرف می‌کند و در کنار این‌ها استاندارد آلایندگی یورو 5 را هم پشت خود دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی هاچبک ام 44

حداقل در مقطع کنونی از هاچبک ام 44 یا سی 3 ایکس آر باید انتظار امکانات زیر را داشت:

  • کیلومترشمار دیجیتال
  • استارت بدون کلید
  • ورود بدون کلید
  • صندلی چرمی
  • سیستم استارت استاپ
  • سیستم پایداری الکترونیکی
  • ایربگ‌های جانبی جلو و پرده‌ای عقب
  • دوربین و سنسورهای عقب
  • سیستم کنترل حرکت در سربالایی