تولید برق از هوا

تولید برق از هوا؛ ایده‌ای شیادانه یا انقلاب در تامین انرژی بشر؟

دانشمندان با استفاده از یک آنزیم، موفق به تولید برق از هوا شدند. این کشف بزرگ می‌تواند به منبع بزرگی از انرژی پاک و پایدار تبدیل شود.

محققان دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا از کشف آنزیمی خبر دادند که می‌تواند از هوا، برق تولید کند. این آنزیم که Huc نام دارد، با استفاده از جو به‌عنوان منبع انرژی، جریان الکتریکی تولید می‌کند. آنزیم Huc از یک باکتری معمولی در خاک به‌دست می‌آید و برای ایجاد انرژی، از مقدار اندکی هیدروژن که یک عنصر کمیاب در هوا است، استفاده می‌کند.

پروفسور کریس گرینینگ، از محققان این پروژه گفت:

ما می‌دانیم که باکتری‌ها می‌توانند از هیدروژن موجود در هوا به‌عنوان منبع انرژی برای کمک به رشد و بقای خود از جمله در خاک‌های قطب جنوب، دهانه‌های آتشفشانی و اعماق اقیانوس استفاده کنند. بااین‌حال، تاکنون نمی‌دانستیم که چگونه این فرآیند انجام می‌شود.

به‌نقل از دانشمندان، Huc به‌طرز شگفت‌انگیزی پایدار و به‌طور قابل توجهی در ایجاد انرژی از هوای رقیق کارآمد است. این آنزیم حتی هیدروژن کم‌تری از سطح جوی مصرف می‌کند که تنها در حد 0.00005% از هوایی است که ما تنفس می‌کنیم.

تولید برق از هوا

تولید برق از هوا، گامی مهم به‌سوی انرژی پاک نامحدود

این کشف بزرگ در مقاله‌ای با عنوان «مبنای ساختاری برای استخراج انرژی باکتریایی از هیدروژن اتمسفر» در مجله نیچر منتشر شده است. محققان این مطالعه بر این باورند که آنزیم Huc به‌طور بالقوه می‌تواند به یک منبع تقریبا نامحدود از انرژی پاک، برای تولید برق از هوا تبدیل شود.

براساس آزمایش‌ها، می‌توان از نمونه خالص Huc برای مدت طولانی از دمای انجماد تا 80 درجه سانتی‌گراد بدون از دست دادن قدرت، برای تولید برق نگهداری کرد. این امر باعث می‌شود تا آنزیم مذکور به یک کاندید ایده‌آل برای استفاده در برنامه‌های مختلف که نیازمند یک منبع انرژی پایدار و کارآمد هستند، تبدیل شود.

یکی از کاربردهای اولیه آنزیم Huc می‌تواند در ساخت دستگاه‌های کوچکی باشند که از انرژی هوا نیرو می‌گیرند تا بتوان از آنها به‌عنوان جایگزینی برای دستگاه‌های خورشیدی استفاده کرد. بااین‌حال، محققان قصد دارند با افزایش تولید Huc از آن در مقیاس وسیع‌تر بهره ببرند.

دکتر گرینتر افزود:

پس از تولید Huc به مقدار کافی، آسمان به‌ منبعی سرشار برای تولید برق از هوا و انرژی پاک تبدیل خواهد شد.

کشف جدید محققان از پتانسیلی بزرگ برای تحول در روش تولید انرژی برخوردار است و می‌تواند بشر را به سوی آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر سوق دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*