گوردون مور

گوردون مور، خالق اینتل و قانون مور در گذشت

گوردون مور، خالق شرکت اینتل، قانون مور و یکی از اعضای گروه بنیان‌گذار سیلیکون ولی در سن 94 سالگی درگذشت.

براساس بیانیه رسمی اینتل، گوردون مور، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت پرآوازه، امروز و در سن 94 سالگی درگذشت. او یکی از اعضای گروه موسوم به «هشت خائن» بود که در سال 1957 با ترک آزمایشگاه نیمه هادی «شاکلی»، اقدام به تاسیس مجموعه نیمه‌هادی «فیرچایلد» کردند که در نهایت به آزمایشگاهی برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی از جمله AMD تبدیل شد.

مور و رابرت نویس، دو عضو این گروه در سال 1968 شرکت اینتل را با نام اولیه “Integrated Electronics” تاسیس کردند. او در نهایت طی سال 1979 به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این کمپانی منصوب شد و به مدت هشت سال سمت مدیرعاملی اینتل را برعهده داشت.

گوردون مور

اگرچه نقش بزرگ مور در توسعه فناوری دستگاه‌های محاسباتی غیرقابل انکار است، اما اغلب مردم او را به‌دلیل طرح «قانون مور» می‌شناسند. گوردون مور در سال 1965 با طرح این قانون، برآورد کرد که تعداد پردازنده‌ها در هر سال تقریبا 2 برابر می‌شوند. یک دهه بعد، او پیش‌بینی خود از تولید پردازنده را به دو برابر شدن تعداد آن طی هر دو سال تغییر داد. این ایده در نهایت برای مدتی طولانی درست و دقیق از آب در آمد.

وی در سال 2015 در مورد قانون مور گفت:

وقتی پیش‌بینی موفقی داشتم، از انجام پیش‌بینی دیگر اجتناب کردم.

براساس بیانیه اینتل، گوردون مور در سال‌های پایانی عمرش، عمدتا در زمینه اقدامات بشردوستانه فعالیت داشته است. او به‌همراه همسرش در جهت رفع مشکلات مربوط به حفاظت محیط‌زیست، تحقیقات علمی، آموزش عالی و غیره گام برداشته است. پیش‌تر طی سال گذشته، اینتل کارخانه جدید خود در اورگان را به‌نام او و در تاریخ 11 آوریل افتتاح کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*