ویژگی کاربردی گوشی

20 ویژگی ساده و کاربردی که گوشی شما دارد اما ممکن است از آنها بی‌خبر باشید

در این جا به معرفی تعدادی از کاربردی ترین ویژگی های گوشی های مدرن می‌پردازیم که احتمالا از وجودشان آگاه نیستید. آشنایی با هریک از این ویژگی‌ها می‌تواند در مواقع خاص بسیار برایتان مفید باشد.

گوشی‌های موبایل در حال تبدیل شدن به بخش ثابتی از زندگی روزمره انسان‌ها هستند. این گجت‌ها به ما کمک می‌کنند که با دیگران ارتباط برقرار کنیم، در جریان اخبار و اطلاعات قرار بگیریم و مجموعه‌ای از امور روزمره را انجام دهیم.

علیرغم کاربری‌های واضح گوشی‌های هوشمند در زندگی روزمره انسان‌ها، برخی افراد هنوز از تعدادی قابلیت‌های کلیدی این گوشی ها اطلاعی ندارند.

البته همه این قابلیت‌ها طبیعتا بر روی تمامی گوشی‌های هوشمند قرار ندارند. با این حال اکثر گوشی های مدرن از آن‌ها بهره برده و کاربران قادر خواهند بود با استفاده از آن‌ها کاربری گوشی های موبایل خود را ارتقا دهند.

امروز در گجت نیوز به معرفی تعدادی از ویژگی های کاربردی گوشی های موبایل می‌پردازیم که می‌توانند در شرایط مختلف به کمک شما بیایند.

برخی ویژگی های کاربردی گوشی های موبایل که شاید از وجودشان بی‌خبر باشید

تایپ به کمک صدا (Voice Typing)

تایپ به کمک صدا

گوشی های موبایل در سال‌های گذشته پیشرفت زیادی در زمینه دریافت ورودی‌های متنی داشته‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تایپ به کمک حرف زدن است.

به کمک این قابلیت کاربر می‌تواند با گوشی موبایل خود صحبت کرده و گوشی به طور خودکار جملات او را به صورت تکست در می‌آورد.

این قابلیت خصوصا در شرایطی که قصد تایپ کردن یک پیام بلند یا ایمیل را دارید و نمی‌خواهید آن را شخصا تایپ کنید، بسیار مفید است.

وای فای هات اسپات

اکثر گوشی های هوشمند به قابلیت Wi-Fi Hotspot مجهزند و می‌توانند از طریق آن اینترنت خط خود را با سایر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارند.

این ویژگی کاربردی گوشی های هوشمند نیز خصوصا برای شرایطی که کاربران در سفر بوده و به شبکه وای فای دسترسی ندارند، بسیار مفید است.

راه‌اندازی وای فای هات اسپات بسیار ساده است؛ به‌طوری که برای انجام آن تنها لازم است که وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و Wi-Fi Hotspot را فعال کنید.

خواندن کدهای QR

کد QR

کدهای QR به‌تازگی به محبوبیتی فراوان رسیده‌اند و تمامی گوشی های مدرن قادر به قرائت و تشخیص آن‌ها هستند.

این کدها می‌توانند برای مصارف گوناگونی از جمله ذخیره اطلاعات، باز کردن وبسایت‌ها یا دانلود اپلیکیشن‌ها به کار گرفته شوند.

برای خواندن کدهای کیو آر تنها لازم است اپلیکیشن دوربین گوشی خود را باز کرده و سپس لنز دوربین را به سمت کد بگیرید. در این شرایط، گوشی به‌طور خودکار شروع به خواندن کد کرده و اطلاعات مربوطه را به شما نمایش خواهد داد.

ان اف سی

چیپ NFC

NFC تکنولوژی جذابی است که امکان اتصال دو دستگاه که در فاصله‌ای نزدیک به یکدیگر قرار گرفته‌اند را فراهم می‌کند.

اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن از یک چیپ مخصوص ان اف سی استفاده می‌کنند که کارهایی مثل پرداخت پول، اشتراک‌گذاری فایل‌ها و جفت شدن با سایر دستگاه‌ها را انجام می‌دهد.

برای بهره بردن از NFC باید در وهله مطمئن شوید که دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و سپس آن را در تنظیمات گوشی فعال کنید.

ضبط تماس‌های صوتی

ویژگی کاربردی گوشی

اکثر گوشی های مدرن از یک قابلیت ضبط تماس داخلی بهره می‌برند که امکان ضبط کردن تمامی تماس‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این قابلیت در زمان هایی که قصد ضبط کردن یک مکالمه برای بهره بردن از آن در آینده را دارید، بسیار مفید است.

پیش از فعال‌سازی این قابلیت باید به این نکته توجه کنید که به منظور دستیابی به عملکرد صحیح این قابلیت باید دسترسی به میکروفون و برخی آیتم‌های دیگر را برای اپلیکیشن مربوطه فراهم کنید.

بزرگ‌کننده صفحه نمایش

اگر برای خواندن متون ریز صفحه نمایش خود با مشکل روبرو هستید، می‌توانید از قابلیت بزرگنمایی صفحه نمایش استفاده کنید.

این قابلیت به شما امکان می‌دهد که بخشی از صفحه نمایش را به اندازه دلخواه خود بزرگ کنید تا خواندن متون آن راحت‌تر باشد.

برای استفاده از این ویژگی کاربردی گوشی خود باید وارد بخش تنظیمات (Settings) شده و زیرمنوی Accessibility را باز کنید.

مد یک‌دستی

مد یک دستی گوشی

افزایش اندازه صفحه نمایش گوشی های موبایل در سال‌های اخیر به مشکلی بزرگ برای کاربران با دست‌های کوچک تبدیل شده است.

اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید، می‌توانید مد یک‌دستی را در گوشی خود امتحان کنید.این قابلیت صفحه نمایش گوشی را کوچک‌تر کرده و امکان دسترسی به تمام نقاط آن با یک دست را به کاربر می‌دهد.

فعال کردن این قابلیت هم از طریق بخش تنظیمات و در قسمت نمایش (Display) امکان‌پذیر است.

مد ذخیره باتری

ذخیره باتری

مساله مدیریت مصرف انرژی و افزایش عمر گوشی های هوشمند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران و گوشی‌سازان به شمار می‌رود.

در صورتی که بنا به هر دلیلی شارژ گوشی شما بسیار کم شده و به شارژر هم دسترسی ندارید، می‌توانید از مد ذخیره باتری استفاده کنید تا شارژدهی آن را افزایش دهید.

این قابلیت میزان مصرف انرژی گوشی شما را کاهش داده و از این طریق، شارژدهی را افزایش می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید مدت طولانی‌تر را بدون نیاز به شارژ کردن گوشی با آن کار کنید.

قابلیت Find My Phone

بدون شک یکی از مهم‌ترین و کاربردی ترین ویژگی های گوشی های هوشمند، قابلیت Find My Phone است که می‌تواند در هنگام مفقود شدن گوشی، مکان آن را به کاربر اطلاع دهد.

این قابلیت امکان ردیابی گوشی از طریق جی پی اس را به کاربر داده و باعث می‌شود که حتی اگر گوشی در مد سایلنت قرار داشته باشد، باز هم زنگ آن با صدای بلند به صدا درآید!

البته شرط کار کردن این برنامه آن است که اولا دسترسی‌های لازم به آن داده شده باشد و ثانیا گوشی شما به اینترنت متصل باشد!

نقشه‌های آفلاین

نقشه آفلاین

اگر در نقطه‌ای از سفر خود دسترسی‌تان به اینترنت و در نتیجه سرویس‌های آنلاین مسیریابی قطع شد، جای نگرانی نیست؛ چرا که به کمک نقشه‌های آفلاین می‌توانید مسیریابی خود را بدون نیاز به اینترنت ادامه دهید.

اکثر گوشی های مدرن با اپلیکیشن‌های نقشه از پیش نصب شده به بازار عرضه می‌شوند که امکان دانلود نقشه‌های برای استفاده آفلاین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تنها کاری که برای استفاده از نقشه‌های آفلاین نیاز دارید این است که دیتای مربوط به نقشه محلی که قصد سفر به آن را دارید را دانلود کنید.

ساکت کردن اعلان‌ها

اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) علیرغم مزایای فراوانی که دارند، در بسیاری مواقع باعث از دست رفتن تمرکز کاربر می‌شود. خوشبختانه تقریبا تمامی گوشی های مدرن بازار امکان ساکت کردن اعلان‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ساکت کردن اعلان‌ها به کاربران امکان می‌دهد که بدون این که حواستان پرت شود بر روی کارتان تمرکز کنید.

برای ساکت کردن اعلان‌ها می‌توانید وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و به دنبال گزینه اعلان‌ها (Notifications) بگردید.

تماس اضطراری

ویژگی کاربردی گوشی

در شرایط اضطراری اکثر گوشی های موبایل جدید به کاربران اجازه می‌دهند که با برقراری تماس‌هایی ضروری به‌سرعت درخواست کمک کنند.

به کمک این قابلیت می‌توانید حتی در صورتی که گوشی‌تان قفل باشد، به‌سرعت تماس‌هایی ضروری برقرار کنید.

برای این که از قابلیت SOS روی گوشی خود استفاده کنید نیاز است که ابتدا آن را روی دستگاهتان راه‌اندازی کنید. همچنین ممکن است برای برقراری تماس‌های اضطراری نیازمند فشردن ترکیب خاصی از کلیدها باشد.

مد تاریک

ویژگی کاربردی گوشی

اگر جزو آن دسته از کاربرانی باشید که از گوشی خود زیاد استفاده می‌کنید، احتمالا نیاز به مد شب را حس کرده‌اید.

دارک مود گوشی ها با تغییر رنگ پس‌زمینه و برعکس کردن آن فشار وارد بر چشم کاربران را خصوصا در محیط‌های با نور کم کاهش می‌دهد.

برای فعال کردن مد شب لازم است که وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و به دنبال گزینه Display بگردید.

پیام‌های زمان‌بندی شده

از دیگر ویژگی های کاربردی گوشی های مدرن امکان ارسال پیام در زمان‌های از پیش تعیین شده است.

این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد که یک پیام را برای زمانی خاص زمانبندی کرده و برای مخاطب ارسال کند.

استفاده از این قابلیت نیازمند نصب اپلیکیشن پیام رسانی است که از پیام‌های زمان‌بندی شده پشتیبانی کند.

زمان استفاده از گوشی

اگر کنجکاوید بدانید که چقدر از زمان خود در هر روز را پای گوشی سپری می‌کنید، می‌توانید از قابلیت Screen Time گوشی خود استفاده کنید.

این ویژگی جذاب به کاربران اجازه می‌دهد که زمان کار روزانه با گوشی یا هر اپلیکیشن خاص را مشاهده کرده و در صورت نیاز محدودیت‌هایی را برای زمان استفاده از هریک از این اپلیکیشن‌ها تعیین کنند.

به منظور فعال‌سازی و استفاده از این قابلیت هم باید وارد بخش تنظیمات گوشی خود شده و به دنبال گزینه Screen Time بگردید.

کنترل دستگاه از طریق ژست‌های حرکتی

ژست حرکتی

بسیاری گوشی های جدید به کاربران اجازه می‌دهند که گوشی خود را به‌جای کلیدهای کنترلی از طریق ژست‌های حرکتی کنترل کنند.

این قابلیت ضمن این که باعث مدرن‌تر به نظر رسیدن گوشی خواهد شد، باعث می‌شود که کار کردن با آن با یک دست راحت‌تر از قبل باشد.

به منظور کنترل دستگاه از طریق ژست‌های حرکتی لازم است که وارد بخش تنظیمات گوشی شده و به دنبال گزینه Navigation Options بگردید.

پاسخ‌های هوشمند

پاسخ‌های هوشمند در اپلیکیشن‌های پیام رسان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گوشی های مدرن برای کاربرانی است که پیام‌های بسیاری ارسال می‌کنند.

به کمک این قابلیت، گوشی می‌تواند به‌صورت خودکار برخی از پیام‌ها را بدون نیاز به دخالت کاربر پاسخ دهد و از این راه از اتلاف وقت کاربران جلوگیری کند.

برای این که بتوانید از این اپلیکیشن استفاده کنید، در وهله اول نیازمند اپلیکیشن پیام‌رسانی هستید که از این قابلیت پشتیبانی کند.

تاریخچه کلیپ بورد

اگر شما از ان دسته افرادی باشید که زیاد با کپی پیست کردن متون و محتوای مختلف سر و کار دارید، می‌توانید از قابلیت تاریخچه کلیپ بورد اندروید استفاده کنید.

از طریق قابلیت Clipboard History می‌توانید تاریخچه‌ای از آیتم‌های مختلف کپی شده بر روی کلیپ بورد را مشاهده کرده و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

گرفتن اسکرین شات از صفحه

ثبت اسکرین شات یکی از مهم‌ترین و کاربردی ترین ویژگی های گوشی های مدرن است.

به کمک این قابلیت می‌توانید با فشردن کلیدی خاص یا استفاده از یک ژست حرکتی مخصوص از صفحه گوشی خود عکس گرفته و درون حافظه ذخیره کنید.

این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض بر روی بسیاری گوشی های مدرن امروز قرار دارد؛ اما بسیاری افراد از وجود آن آگاه نیستند.

به منظور ثبت اسکرین شات بر روی اکثر گوشی‌ها می‌توانید کلید پاور و کم کردن صدا را به‌طور همزمان فشار دهید.

جمع بندی

در کنار قابلیت‌های واضحی که بسیاری گوشی های موبایل به کاربران ارائه می‌کنند، برخی ویژگی های کاربردی و مفید نیز از دید افراد مخفی باقی می‌مانند.

با این وجود بسیاری از این قابلیت‌های نه چندان مطرح می‌توانند در شرایط خاص بسیار به کمک کاربران آمده و کاربردهای فراوانی برایشان داشته باشند.

قابلیت‌هایی نظیر ثبت اسکرین شات، نقشه‌های آفلاین، تایپ به کمک صدا و هات اسپات کردن از آن جمله قابلیت‌ها هستند که اکثر گوشی‌های مدرن در اختیار کاربرانشان قرار داده و بسیاری افراد از حضورشان آگاه نیستند.

شما چه ویژگی دیگری را به این لیست اضافه می‌کنید؟ نظر خود در خصوص این لیست را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*