شیائومی بدترین گوشی ساز

افتخاری جدید برای شیائومی: بدترین و غیرقابل اعتمادترین گوشی ساز جهان!

بسیاری صاحب‌نظران شیائومی (Xiaomi) را بدترین کمپانی گوشی ساز جهان می‌دانند. اما آیا محصولات این کمپانی واقعا بی‌کیفیت هستند؟

شیائومی حقیقتا پدیده‌ای جذاب در دنیای گوشی های موبایل است. این برند در ابتدا با عرضه محصولاتی با مشخصات قدرتمند و قیمت رقابتی برای خود نامی دست و پا کرد و در ادامه با سری محصولات ردمی نوت و می خود شهرتش را ادامه داد.

همچنین از سال 2018 تا به امروز، زیر برند پوکو از شیائومی توانسته با محصولات میانرده و خوش قیمتش نظرهای مثبت بسیاری را به خود جلب کند.

با وجود این که گوشی های پریمیوم شیائومی در سال‌های اخیر توجهات فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند، باید اعتراف کرد که بیشتر موفقیت اقتصادی این برند به خاطر محصولات اقتصادی و میانرده است که عمدتا با فروش بسیار خوب روبرو می‌شوند.

در عین حال، تاریخچه نه چندان طولانی این کمپانی همچنین پر از دستگاه‌های معیوب بوده که عملکرد ضعیفی داشته و با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند.

یکی از مشکلات بزرگ گوشی های شیائومی که بیشتر در محصولات میانرده و اقتصادی این کمپانی مشاهده می‌شود، کیفیت پایین نمایشگرهای ال سی دی است. این مساله در طول سال‌های اخیر گریبانگیر چندین محصول اقتصادی و میانرده این کمپانی بوده است.

مشکل گوشی های Xiaomi

در عین حال، ال سی دی، تنها مشکل گوشی های شیائومی نیست و برخی مشکلات دیگر در سال‌های اخیر برای محصولات مختلف این کمپانی پیش آمده‌اند. این دسته ایرادات باعث شده که نام شیائومی به عنوان بدترین گوشی ساز جهان در برخی محافل بر سر زبان‌ها بیفتد!

در ادامه این متن به معرفی برخی از مهم‌ترین ایراداتی می‌پردازیم که گوشی های مختلف شیائومی با آن‌ها دست به گریبان بوده‌اند.

چه عواملی شیائومی را به بدترین گوشی ساز جهان تبدیل کرده‌اند؟

اکثر گوشی‌های مشکل‌دار شیائومی در سال‌ها اخیر از ایرادات مشابهی رنج می‌برده‌اند. برخی از این مشکلات همیشگی گوشی‌های شیائومی ناشی از موارد زیر هستند:

  • عرضه شدن زودتر از موعد و پیش از انجام تست‌های کامل کیفی
  • تست‌های غیرقابل اطمینان برای کنترل کیفیت دستگاه‌ها
  • مشکلات به وجود آمده در چرخه توزیع و پخش
  • چشم‌پوشی کردن از برخی ایرادات کوچک‌تر گوشی‌ها به منظور عرضه آن‌ها در بازه زمانی مقرر

متاسفانه در سال‌های گذشته برخی گوشی‌های موفق شیائومی نیز با برخی ایرادات جزیی به دست کاربران رسیده و کاربران علیرغم آگاهی از مشکلات موجود، گوشی را خریداری کردند.

به عنوان مثال، ایراد صفحه نمایش‌های ال سی دی برخی گوشی های شیائومی عملا راه حلی ندارد و کاربران ناچارند با کاهش روشنایی صفحه نمایش از بروز آن خودداری کنند.

البته در برخی شرایط نیز مشکل، نرم افزاری بوده و شیائومی معولا با عرضه آپدیت‌هایی به رفع مشکلات می‌پردازد.

برخی از مهم‌ترین ایرادات گوشی های شیائومی به شرح زیر هستند:

خرابی صفحه نمایش های ال سی دی

شاید تا به امروز نام صفحه نمایش های تیانما (Tianma) به گوشتان نخورده باشد. با این وجود صاحبان گوشی‌های ردمی قدیمی‌تر احتمالا به خاطر این برند متحمل دردسرهای زیادی شده‌اند!

تیانما نام یک کمپانی چینی تولیدکننده پانل ال سی دی برای گوشی‌های سابق شیائومی است که بیش از 90 درصد محصولاتش با مشکل به هم ریختگی و قفل کردن صفحه نمایش روبرو بودند!

البته امروزه تعداد دستگاه‌های شیائومی و ردمی که از این پانل‌ها بهره می‌برند بسیار کمتر شده؛ اما در گذشته بخش بزرگی از گوشی های ردمی، خصوصا سری ردمی نوت به این صفحه نمایش های مجهز بودند.

صفحه نمایش گوشی Xiaomi

این مشکل عملا راه حلی نداشت و کاربران مجبور بودند برای جلوگیری از رخ دادن این ایراد روشنایی صفحه نمایش را کم کرده یا رنگ‌های دستگاه را مجددا کالیبره کنند.

البته به لطف پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در گوشی های مدرن نظیر نرخ رفرش بالا و پانل‌های امولد، شیائومی استفاده از پانل‌های LCD تیانما را کنار گذاشت. با این وجود این پانل‌ها ممکن است هنوز هم در برخی دستگاه‌های اقتصادی شیائومی به کار روند.

برخی از دستگاه‌هایی که بیشترین نرخ خرابی صفحه نمایش را داشتند عبارتند از:

  • ردمی نوت 8
  • ردمی نوت 7
  • ردمی نوت 5
  • شیائومی می A2
  • مدل‌های جدیدتری شیائومی، ردمی یا پوکو که از پانل‌های ال سی دی استفاده می‌کنند

پیش‌تر شیائومی از بدترین پانل‌های تولید شده توسط Tianma استفاده می‌کرد. به همین جهت شانس خرابی پانل گوشی هایی از این نمایشگرها استفاده می‌کردند بسیار بالا بود.

البته حتی همین امروز هم شیائومی به منظور کاهش هزینه‌ها از پانل‌های امولد ضعیفی استفاده می‌کند که با مشکلات بزرگی نظیر سوختگی پیکسل‌ها یا دقت پایین نمایش رنگ روبرو هستند.

مشکلات حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت گوشی Xiaomi

یکی دیگر از مسائلی که شیائومی را به بدترین کمپانی گوشی ساز جهان تبدیل کرد، مشکل حسگر اثر انگشت برخی مدل‌ها بود.

بر اساس گزارش‌ها، حسگر اثر انگشت برخی از گوشی های سری ردمی نوت به دلیل ایرادات کابل اتصال عملکرد ضعیفی داشته و به‌خوبی کار نمی‌کردند.

گوشی هایی که با این مشکل روبرو بودند عبارتند از:

  • ردمی نوت 9T
  • ردمی نوت 9 پرو
  • ردمی نوت 9S

البته این دسته مشکلات که به دلیل عدم انجام تست‌های کافی بر روی حسگرهای اثر انگشت گوشی‌های بالا رخ داده بودند، توسط شیائومی رفع شدند. با این وجود، عملکرد نادرست مناسب حسگرهای اثر انگشت برخی مدل‌های شیائومی تا ابد با این کمپانی چینی ماند.

مشکل وای فای شیائومی می 8

شیائومی بدترین گوشی ساز

شیائومی Mi 8 یک گوشی پرچمدار بود که ظاهری شبیه به سری آیفون 10 داشته و از قابلیت تشخیص چهره مشابه فیس آیدی اپل بهره می‌برد.

با این حال مشکل بزرگی که در تراشه وای فای این دستگاه وجود داشت باعث شد که بسیاری افراد قید خرید این پرچمدار را زده و تا عرضه نسخه بعدی صبر کنند.

Xiaomi Mi 8 یک پرچمدار واقعی بود که به قدرتمندترین تراشه آن زمان، اسنپدراگون 845 مجهز بود. با این وجود مشکل تراشه وای فای که هرگز توسط شیائومی حل نشد، می 8 را به یکی از بدترین پرچمداران شیائومی تبدیل کرد.

از کار افتادن ناگهان گوشی پوکو ام 3

گوشی پوکو M3 محصول میانرده‌ای از شیائومی است که در سال 2020 روانه بازار شد و عنوان یکی از غیرقابل اطمینان‌ترین محصولات این کمپانی را از آن خود نمود.

بسیاری کاربران در آن زمان از خاموش شدن ناگهانی این گوشی و از کار افتادن کامل آن بدون هیچ دلیلی خبر دادند! همین اتفاق فاجعه‌بار بسیاری افراد را به کل برند Poco بدبین کرد.

این اتفاق البته زمینه‌ساز اتفاقات مثبتی هم برای شیائومی شد؛ چرا که پس از این اتفاقات، شیائومی تصمیم گرفت با انجام تست‌های بیشتر در محصولات آینده‌اش از بروز این دسته مشکلات جلوگیری کند.

مشکل دوربین سلفی پاپ‌آپ می 9T، ردمی K20 و K20 پرو

گوشی Xiaomi Mi 9T

سال 2019 را باید سال عرضه پرچمداران تمام سرامیکی با دوربین‌های پاپ آپ دانست.

این دسته دوربین‌ها البته روی کاغذ بسیار جذاب به نظر رسیده و امکان ساخت گوشی‌هایی تمام صفحه فاقد هرگونه حفره یا ناچ را به گوشی سازان می‌دادند.

اما این فناوری به دلیل ایرادات متعدد، خیلی زود به فراموش سپرده شد و جای خود را به حفره‌های درون صفحه نمایش داد.

مشکل اصلی دوربین‌های پاپ‌آپ استفاده از موتورهایی مکانیکی برای بالا و پایین شدن بود که شانس خرابی و از کار افتادن آن‌ها را افزایش می‌داد.

این مشکل در آن سال در چند نمونه از گوشی‌های این کمپانی مشاهده شد. به طور خاص، گوشی های می 9T و می 9T پرو که طراحی‌شان از ردمی K20 و ردمی K20 پرو الهام گرفته بود با مشکل گیر کردن دوربین پاپ آپ درون بدنه دستگاه روبرو شدند.

برای رفع این مشکل باید قاب و بدنه گوشی باز شده و گرد و خاک جمع شده در اطراف دوربین پاپ آپ تمیز می‌شد. این کار البته به برخی مهارت‌های فنی نیاز داشت و از عهده کاربران عادی خارج بود.

پس از این تلاش ناموفق، شیائومی در ردمی K30 پرو نیز از دوربین‌های پاپ آپ استفاده کرد و پس از آن، پرونده استفاده از این دوربین‌ها را برای همیشه بست.

برد معیوب شیائومی می 9

لیست محصولات معیوب شیائومی، بدترین کمپانی گوشی ساز دنیا، تنها به محصولات میانرده محدود نشده و تعدادی از پرچمداران مطرح را نیز شامل می‌شود.

در کنار گوشی می 8 که پیش‌تر در خصوص آن صحبت کردیم، گوشی پرچمدار می 9 هم با مشکلات بزرگی دست به گریبان بود!

به گزارش بسیاری کاربران این پرچمدار گرانقیت، مدار کنترل الکتریکی (PMIC) این دستگاه به شدت مستعد آسیب بود و تحت شرایط خاص ممکن بود به‌طور کامل از کار بیفتد.

شیائومی بدترین گوشی ساز

اکثر کاربران گوشی می 9 در آن زمان گزارش دادند که در صورت استفاده از گوشی به مدت بیش از ده دقیقه مشکلات این گوشی رفته رفته آغاز می‌شدند. از جمله این مشکلات، داغ شدن بیش از حد و خالی شدن شارژ باتری بود. به همین جهت عملا امکان برقراری تماس ویدیویی و بسیاری کارهای دیگر در این گوشی فراهم نبود.

در گجت نیوز بخوانید:

رایج ترین مشکلات شیائومی می 9 (Xiaomi Mi 9) + راه حل

گوشی می 9 یکی از بزرگترین شکست‌های سخت افزاری شیائومی به شمار می‌رود که درس بزرگی به این کمپانی نوپای چینی داد.

پس از عرضه این گوشی بود که شیائومی معیارهای سخت‌تری را برای تست پرچمدارانش در نظر گرفت تا این محصولات گرانقیمتش با کیفیت بهتری به دست مشتریان برسد.

جمع بندی

بر اساس ایراداتی که در این متن برشمردیم، بیراه نیست که شیائومی را بدترین کمپانی گوشی ساز دنیا بنامیم! با این حال به نظر می‌رسد نقاط قوت گوشی های این کمپانی بیشتر از نقاط ضعفش است؛ چرا که همچنان بسیاری افراد محصولات اقتصادی، میانرده و پرچمدار شیائومی را خریداری می‌کنند.

البته نباید از این نکته هم غافل شد که کیفیت ساخت گوشی های شیائومی در سال‌های اخیر بهبود فراوانی یافته؛ به‌طوری که اخیرا هیچ خبری مبنی بر وجود مشکلات کیفی در گوشی های شیائومی به گوشی نمی‌رسد!

آیا شما نیز تا کنون با مشکلات فنی گوشی های شیائومی روبرو شده‌اید؟ نظر خود را در خصوص این برند با ما در میان بگذارید.