معرفی چیپست اختصاصی آمازون با معماری ARM

آمازون با خبر فروش چیپست‌های مبتنی بر معماری ARM خود، رسما وارد بازار چیپست‌های نیمه هادی شد. این شرکت امریکایی پارسال در زمینه‌ نوآوری پژوهش‌های فراوانی انجام داده و این پژوهش‌ها بیشتر زمانی توجهات را به خود جلب می‌کند که آمازون شرکت Annapurna Labs را به تصاحب خود در آورد.

شرکت مورد بحث هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار روی دست آمازون گذاشت. استارت آپ طراحی و مهندسی چیپست که حالا جزئی از آمازون محسوب می‌شود از سال ۲۰۱۱ مشغول به کار بوده است؛ و در سال‌های اخیر در سکوت کامل به کار خود ادامه می‌داد. با این‌حال گزارش‌ها حاکی از تحقیقات و فعالیت‌های آناپورنا برروی چیپست‌هایی میان‌رده با معماری ARM برای دیتاسنتر ها با قابلیت انتقال دیتای بیشتر و مصرف انرژی پایین‌تر داشتند.

همچنین قبلا آمازون برنامه‌های خود را برای جایگزینی چیپست‌های کم مصرف ARM با پردازنده‌های اینتل مطرح کرده بود و اکنون با دراختیار داشتن چیپست‌های ساخته‌ی دست خود کمپانی، از هدررفت منابع مالی به طرز چشمگیری جلوگیری به عمل می‌آید.

امروزه نمایی بسیار واضح‌تر نسبت به گذشته از آمازون دررابطه با خط تولید جدید این شرکت متصور هستیم و اولین میوه‌ی بخش جدید آمازون، با نام Alpine شناخته می‌شود. طبق گزارش‌ها Alpine پایه‌گذار نسل بعدی سرویس‌های دیجیتال برای خانه‌های هوشمند خواهد بود. مدیران آمازون برای فروش چیپست‌های نیمه هادی خود به سازندگان و همچنین فروش احتمالی روترهای Wi-Fi، دیوایس‌های مخصوص استریم، درگاه‌های شبکه‌های ارتباطی خانگی و بستر ذخیره‌سازی شبکه‌ای برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند.

Gary Szilagyi، مدیرعامل شرکت Annapurna Labs درباره تفکر پشت ایده‌ی Alpine می‌گوید :

در بازار اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا که سرعت رشدی سرسام آور دارند؛ به دنبال کارآمد ساختن هرچه بیشتر  اپ ها و برطرف کردن نیازهای مشتریان، به سرعت ابزارهای جدیدی ساخته می‌شوند و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. برای حضور پویا و فعال در بازار، سازندگان و شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات بایستی به سرعت قابلیت پشتیبانی از ویژگی‌های جدید را به محصول خود بیافزایند تا همچنان مشتریان بدون نیاز به تغییر سخت افزار و با سرعت بالای عرضه از نرم‌افزارهای جدید لذت ببرند. آلپاین یک پلت‌فرم برروی یک چیپ است که برای سازندگان و شرکت‌های ارائه‌ی خدمات پلت‌فرمی با کارایی بالا به ارمغان می‌آورد. به‌گونه ای که به آن‌ها توانایی طراحی سخت‌افزار مطابق نیاز کاربران می‌بخشد.

اینکه امروزه پلت‌فرم های زیادی از طراحی ۳۲ یا ۶۴ بیتی ARMv استفاده می‌کنند، آمازون و شرکت جدیدش را با سودی زیاد همراه خواهد کرد. شرکت پردازش ابری آمازون که روزگاری فقط با به فروش رسانیدن کالاهای خود سودی به جیب می‌زد، حالا با ارائه‌ی چیپست‌های نیمه هادی برای استفاده در اینترنت اشیا در صدد به دست آوردن جایگاهی اعلا در دنیای تکنولوژیک امروزی است.

اینتل که رهبری بازار چیپست‌ها را در اختیار دارد، فعلا آسوده خاطر است و  حداقل تا هنگامی که سد فروش چیپست‌های خود نشود نگرانی بابت خط تولید جدید آمازون ندارد. چیپست‌های آناپورنا نیز راه پر پیچ و خم و سختی پیش رو دارند و بایستی با انبوهی از رقیبان خود دست و پنجه نرم کنند و برتری خود را در زمینه‌ی دستگاه‌های کم مصرف به همگان اثبات کند. سازندگانی نظیر ASUS، Synology و Netgear که محصولاتی پرفروش در بازار روترهای خانگی دارند، اعلام داشته اند از این پس از چیپست‌های آناپورنا در محصولات جدیدشان استفاده خواهند کرد.

آناپورنا اذعان دارد درحال ساخت پردازنده‌هایی برای سایر سازندگان متفرقه ارائه دهنده‌ی خدمات نیز می‌باشد.

منبع : VentureBeat

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*