گوشی های سامسونگ

گوشی های سامسونگ ساخت هند و ویتنام چه فرقی با هم دارند و کدام بهتر است؟

گوشی های سامسونگ ساخت هند و ویتنام چه تفاوتی با هم دارند و کدام یک از آنها برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟

گوشی های سامسونگ در بازار با دو پک ویتنام و هند به مشتریان ایرانی عرضه می‌شوند و فروشندگان نیز تاکید دارند گوشی های ساخت ویتنام دارای کیفیت بالاتری بوده و به همین دلیل قیمت آنها از پک هند بیشتر است؛ اما میان گوشی سامسونگ ساخت ویتنام و هند چه تفاوتی وجود دارد و این‌که آیا واقعا پک ویتنام از هند باکیفیت‌تر است؟ در ادامه به این دو پرسش پاسخ خواهیم داد.

بررسی کیفیت گوشی های سامسونگ هند و ویتنام 

گوشی های سامسونگ

در ابتدا باید بدانید شرکت کره ای سامسونگ که به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی های موبایل در جهان شناخته می‌شود همانند سایر شرکت‌ها نظیر اپل در کشورهای مختلفی چون چین، برزیل، اندونزی، ویتنام و هند دارای شعبه‌های متعددی بوده تا هم به تقاضای میلیونی خود پاسخ دهد و هم هزینه تولید محصولات را پایین بیاورد.

در واقع خطوط تولید سامسونگ در کشورهای مختلف دارای استاندارد یکسان بوده و همچنین تمام قطعات آنها از کیفیت یکسانی بهره می‌برند. از این رو کشور سازنده روی کیفیت محصول نهایی تاثیر نخواهد گذاشت و این کشورها فقط به‌عنوان کارخانه‌های مونتاژ کننده به‌شمار می‌روند. از این رو مطرح کردن پرسشی مبنی بر اینکه گوشی سامسونگ ساخت هند بهتر است یا ویتنام کامل اشتباه بوده و فقط ترفندی است که فروشندگان برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند.

دلیل ارزان بودن گوشی های سامسونگ ساخت هند

گوشی های سامسونگ

ارزان بودن گوشی های سامسونگ ساخت هند نسبت به ویتنام به دو عامل بستگی دارد که در ادامه جزئیات آنها را شرح خواهیم داد.

دلیل اول به ارزش پول و پایین بودن دستمزد کارگران در کشور هند مربوط می‌شود که باعث شده تا هزینه تولید و قیمت نهایی محصولات سامسونگ در این کشور نسبت به ویتنام اندکی کمتر باشد.

دلیل دوم نیز به شایعاتی که فروشندگان در خصوص گوشی های هندی به‌وجود آوردند مربوط می‌شود؛ در واقع فروشندگان با بد جلوه دادن گوشی های ساخت هند باعث شدند تا تقاضای خرید این گوشی‌ها کاهش پیدا کند. از طرفی با خوب جلوه دادن گوشی های ساخت ویتنام میزان تقاضا آنها افزایش پیدا کرده و قیمت آنها نیز روند صعودی داشته است.

لوازم جانبی؛ تنها تفاوت پک هند و ویتنام

گوشی های سامسونگ

لوازم جانبی و بسته‌بندی به‌عنوان تنها تفاوت پک هند با ویتنام محسوب می‌شود. در واقع گوشی های Samsung ساخت هند و ویتنام در سری شارژر با یکدیگر تفاوت دارند؛ چرا که مطابق با استاندارد همان کشور ساخته شده‌اند. البته سایر لوازم جانبی نظیر هندزفری و محتویات داخل جعبه با یکدیگر تفاوتی نداشته و در یک سطح قرار دارند.

نحوه تشخیص سامسونگ ویتنام و هند

نام کشور سازنده معمولا در پشت جعبه گوشی موبایل درج می‌شود؛ اما برای مطمئن شدن از آن می‌توان از کد IMEI که روی جعبه درج شده استفاده کرد. همچنین با شماره‌گیری کد #6#* یا مراجعه به بخش About در قسمت تنظیمات گوشی نیز می‌توان به این کد دسترسی پیدا کرد. پس از یافتن کد به کمک راهنمایی که در ادامه شرح داده شده می‌توانید نام کشور سازنده را پیدا کنید.

  • اعداد 05 یا 50 : مونتاژ آمریکا، فنلاند یا برزیل
  • اعداد 02 و 20 : مونتاژ امارات یا هند
  • اعداد 10 یا 01 : مونتاژ فنلاند
  • اعداد 06 و 60 : مونتاژ هنگ کنگ، چین یا مکزیک
  • اعداد 03، 30، 04 یا 40 : مونتاژ چین
  • اعداد 07 و 70 : اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما به احتمال زیاد مونتاژ ویتنام
  • عدد 00 : تولید در کارخانه اصلی شرکت سامسونگ

مراقب گوشی های ODM باشید

samsung galaxy a52

گوشی های ارزان قیمت و اقتصادی سامسونگ توسط برخی از شرکت‌های چینی نظیر Haquin، Wingtech، Longcheer، Chino-E و TINNO ساخته می‌شوند که با نام ODM معروف هستند. البته اکثر گوشی های سامسونگ ODM سامسونگ توسط شرکت چینی Wingtech به تولید می‌رسند. هدف سامسونگ از تولید این گوشی‌ها کاهش هزینه نهایی و رقابت با گوشی های ارزان قیمت چینی است. از این رو این گوشی ها با پک هند و ویتنام سامسونگ کاملا تفاوت دارند.

با وجود این‌که سامسونگ مدعی است گوشی های ODM از لحاظ کیفیت مورد تایید این شرکت قرار دارند، اما از لحاظ چیپست، نمایشگر و دوربین با گوشی های تولیدی سامسونگ متفاوت هستند. با توجه به این‌که قیمت گوشی های ODM بسیار پایین است، نمی‌توان از کیفیت پایین آنها ایراد گرفت. ضمن این‌که اکثر گوشی های شیائومی نسبت به گوشی های ODM سامسونگ از کیفیت بهتری برخوردارند. A01 و A10  نیز جزو موبایل‌های ODM سامسونگ محسوب می‌شوند.

کدام بهتر است: گوشی ساخت هند یا ویتنام

همانطور که اشاره شد، مطرح کردن این پرسش که گوشی ساخت هند بهتر است یا ویتنام کاملا اشتباه بوده و این دو گوشی از لحاظ کیفیت در یک سطح قرار دارند. در واقع هر دو گوشی ساخت هند و ویتنام از لحاظ تراشه، نمایشگر، باتری و استانداردهای ویژه در مونتاژ کاملا برابرند و فقط ترفند فروشندگان باعث شده تا مردم گوشی ساخت ویتنام را بهتر بدانند. همچنین هیچ منبعی تاکنون نتوانسته ثابت کند که بین گوشی های ساخت هند و ویتنام از لحاظ کیفیت تفاوتی وجود دارد.