پیکاپ فورد F-150 Tonka

فورد F-150 Tonka یکی از مضحک ترین پیکاپ های حال حاضر جهان است

Tonka نسخه ویژه‌ای از پیکاپ معروف فورد F-150 است. این نسخه از اف 150 برای کسانی است که یک اسباب‌بازی و یک پیکاپ قدرتمند را یکجا می‌خواهند!

فورد F-150 Tonka نسخه‌ای متفاوت از این پیکاپ پرفروش آمریکایی است که سازندگان آن انگار قصد ساخت یک اسباب‌بازی عظیم‌الجثه واقع‌گرایانه را داشته‌اند. این نسخه با طراحی متاثر از اسباب بازی‌های Tonka، در نمای بیرونی شباهت کمتری به یک خودرو واقعی مرسوم دارد. با این حال، آنچه زیر کاپوت آن قرار دارد، پیشرانه‌ای است که قدرت آن می‌تواند به هلکت برسد. در ادامه به معرفی این پیکاپ جالب می‌پردازیم.

نسخه Tonka فورد F-150؛ ترکیبی از یک اسباب‌بازی جذاب و یک پیکاپ پرتوان آمریکایی

نمای جلو پیکاپ فورد F-150 Tonka

داستان اف 150 تانکا از سال 1946 در شهر ماوند ایالت مینه‌سوتا شروع شد. در این زمان شرکتی تحت عنوان Mound Metalcraft تاسیس شد که در ابتدا عمدتاً در زمینه تولید ابزار و وسایل باغبانی فعالیت می‌کرد. اما با تشویق یک شرکت تولیدکننده اسباب بازی که پیش‌تر در کارخانه ماوند محصولات خود را تولید می‌کرد، این شرکت به سمت ساخت اسباب‌بازی‌های فلزی روی آورد. نهایتاً پس از گذشت ده سال، اسباب‌بازی‌های شرکت ماوند از نظر فروش از همه محصولات آن پیشی گرفتند و اینجا بود که برند «تانکا تویز» (Tonka Toys) شکل گرفت؛ همان برندی که فورد پیکاپ F-150 Tonka را تحت تاثیر آن به تولید رساند.

نمای کناری پیکاپ فورد F-150 Tonka

فورد اولین بار در اوایل دهه 2000 میلادی با ایده ساخت یک پیکاپ اسباب‌بازی‌مانند آزمون و خطا کرد. این خودروساز آمریکایی در سال 2002 نسخه‌ای از F-350 سوپر دیوتی با تاثیراتی از تانکا را در نمایشگاه‌های خودرو مختلف به‌نمایش گذاشت. بعد از این، فورد در سال 2013 عزم خود را برای تولید یک پیکاپ واقعی متاثر از تانکا جزم کرد. در نتیجه، ترتیب دریافت مجوز از «هسبرو» (Hasbro) به‌عنوان شرکت مالک تانکا را داد و به «توسکانی موتور کمپانی» (Tuscany Motor Company) سپرد تا پیکاپ‌هایش را سفارشی‌سازی کند؛ توسکانی نه یک شرکت سفارشی‌ساز معمولی، بلکه جزو شرکت‌های مورد تایید رسمی فورد است.

نمای عقب پیکاپ فورد F-150 Tonka

توسکانی برای فورد F-150 Tonka فاصله نسبت به سطح زمین را 150 میلی‌متر افزایش داد و رینگ‌های بزرگ 20 اینچی با تایرهای همه‌جارو بی‌اف گودریج در نظر گرفت. طراحی نمای بیرونی هم با المان‌های جدید متعدد به شکل و شمایل منحصر به فردی در آمد؛ از رنگ زرد که بین همه دستگاه‌ها مشترک بود و نشان‌های Tonka در قسمت‌های مختلف تا کاور اتاق بار هم‌رنگ بدنه، هواکش‌های دوگانه کاپوت و رکاب‌های زیر درب‌ها. نسخه‌های اولیه اف 150 تانکا حتی رینگ‌ها، رکاب‌ها و لوله‌های اگزوز با تریم کرومی داشتند و پس از مدتی تریم مشکی جایگزین آن شد.

نمای جلو پیکاپ اف 150 نسخه تانکا

فورد F-150 Tonka در زمینه قدرت و خروجی پیشرانه هم بی‌کم و کاست بود. این نسخه اف 150 با تیونینگ شلبی امریکن، سوپرشارژر آپشنال و سیستم اگزوز ویژه عملکردمحور، حتی از قبل پرتوان‌تر شد و خروجی آن به حدود 700 اسب بخار رسید؛ خروجی چشمگیری که در حد و اندازه دوج اس آر تی هلکت بود. از این رو، آن‌هایی که پشت فرمان این پیکاپ آمریکایی می‌نشستند، هیچ کمبودی برای به چرخش در آوردن این چرخ‌های غول‌پیکر حس نمی‌کردند.

جزئیات قابل اتکایی درباره نسخه تانکا فورد اف 150 در دسترس نیست. در واقع مشخص نیست چند دستگاه از این خودرو ویژه تولید شده یا حتی معلوم نیست که توسکانی تولید آن را متوقف کرده است یا خیر. در وب‌سایت برخی از نمایندگی‌های فورد همچنان می‌توان اف 150 تانکا را به‌عنوان یکی از گزینه‌های موجود دید، اما این احتمال هم وجود دارد که صفحه‌های مربوطه به‌روزرسانی نشده باشند. ضمن این، این نکته هم جالب توجه است که تصاویر و ویدیوهای موجود در اینترنت از این نسخه پیکاپ فورد همگی در جدیدترین حالت به مدل 2016 تعلق دارند.