گوگل کروم 112

گوگل کروم 112 با طراحی و ویژگی‌های جدید منتشر شد

گوگل به تازگی کروم 112 را با ویژگی‌های جدید و بازنگری در بخش طراحی منتشر کرده و شاهد بهبود عملکرد این مرورگر پرطرفدار هستیم.

گوگل کروم 112 نسخه جدید مرورگر اهالی مانتین ویو بوده که اخیرا عرضه شده است. کروم 112 با ویژگی‌های جدید و همچنین حذف برخی قابلیت‌های قدیمی همراه شده و برای نمونه، دیگر خبری از Chrome Apps نخواهد بود.

Chrome Apps یا همان برنامه‌های کروم را می‌توانستید از فروشگاه نرم افزاری تحت وب کروم (Chrome Web Store) دانلود کرده و آن‌ها را به طور مستقیم روی مرورگر اجرا کنید. در سال 2020 گوگل تصمیم خود را مبنی بر پایان پشتیبانی از این برنامه‌ها اعلام کرد، اما این پشتیبانی تا امسال ادامه یافته بود تا نیازهای کاربران حرفه‌ای همچنان تحت پوشش گوگل قرار بگیرد. اما در گوگل کروم 112 بالاخره پشتیبانی این مرورگر از برنامه‌ها به پایان رسید و دیگر نمی‌توانید این برنامه‌ها را از فروشگاه نرم افزاری دانلود یا نصب کنید.

به جای Chrome Apps، حالا شاهد حضور برنامه‌های پیش‌رونده تحت وب (PWA) هستیم که قابلیت تنظیم بیشتری دارند و در قالب استانداردتری عرضه می‌شوند.

گوگل کروم 112: عصر جدید مرور اینترنت با پایان کروم اپس و بازنگری گرافیکی

گوگل کروم 112

گرچه کروم اپس دیگر از پشتیبانی کروم خارج شده‌اند اما گوگل قابلیتی را در این آپدیت قرار داده تا اگر در تجارت خود به این برنامه‌ها هنوز نیاز دارید، پشتیبانی از کروم اپس تا دو ورژن بعدی کروم برایتان ادامه پیدا کند. کاربرانی که از مرورگر کروم روی کروم او اس – ChromeOS استفاده می‌کنند می‌توانند تا ماه ژانویه سال 2025 همچنان از این برنامه‌ها بهره ببرند.

تغییر مهم دیگر در آپدیت گوگل کروم به معارفه اینترفیس جدید این مرورگر یعنی Material You بازمی‌گردد. در حال حاضر تغییرات ایجاد شده اینترفیس بسیار محدود و مینیمال بوده و گوگل امکان مشاهده تغییرات آتی را برای کاربر فراهم کرده است. اینترفیس جدید کروم تا پایان سال جاری میلادی به طور کامل و رسمی عرضه خواهد شد.

کاربران آی او اسی کروم حالا می‌توانند وبسایت‌ها را به صفحه اصلی دیوایسشان اضافه کنند. این ویژگی تا پیش از این تنها توسط مرورگر سافاری – Safari، مرورگر اصلی iOS امکان‌پذیر بود. افزون بر این، کاربران می‌توانند پیش‌نمایشی از فایل‌های دانلود شده‌شان را به طور مستقیم در خود کروم ببینند و همچنین به مدیریت پسوردهایشان در مرورگر که حالا بازطراحی شده دسترسی داشته باشند.

گوگل کروم قبل از این آپدیت مجهز به حالت خواندن بوده که متن صفحه وب را به فرمتی راحت و خوانا تبدیل می‌کند. اما در کروم 112 گوگل در حال تست حالت خواندن ثانویه‌ای بوده که صفحه وب را در پنل جداگانه‌ای در سمت راست صفحه قرار می‌دهد. برای فعالسازی این ویژگی باید به این آدرس chrome://flags/#read-anything بروید و Reading Mode را از منوی Reading List by default انتخاب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*