شکایت کریگ رایت از اپل

این مرد ادعا می‌کند که خالق بیت کوین است و علیه اپل شکایت دارد

کریگ رایت که ادعا می‌کند خالق بیت کوین است، به‌تازگی به‌دلیل نقض حق کپی رایت علیه اپل، بزرگترین شرکت‌ فناوری جهان شکایت کرده است.

اخیراً مشخص شده که وایت پیپر بیت کوین که در سیستم‌عامل macOS اپل تعبیه شده است، در اصل توسط شخص دیگری خلق شده است. اکنون کریگ رایت، شخصی که ادعا می‌کند خالق بیت کوین است، اپل را به نقض کپی رایت متهم کرده و قصد شکایت از این غول فناوری را دارد.

دو روز پیش یک کاربر مک سند فنی را کشف کرد که رمزارز بیت کوین و همچنین فناوری بلاک چین را در رایانه خود توصیف می‌کرد. این سند که توسط خالق بلاک چین بیت کوین با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» نوشته شده است، در سال 2008 برای راه‌اندازی یک سیستم پرداخت الکترونیکی غیرمتمرکز همتا به همتا به‌وجود آمد.

وایت پیپر بیت کوین

اکنون با کشف این سند مشخص شد که اپل با گنجاندن سند PDF در macOS، حق کپی رایت را نقض کرده است.

بسیاری از کاربران توییتر با اینکه از منابع مالی و قانونی اپل آگاه هستند و می‌دانند کریگ رایت به احتمال زیاد شکست می‌خورد، اما همچنان او را به شکایت علیه این شرکت تشویق می‌کنند.

کریگ رایت کیست؟

کریگ رایت

مجله وایرد در سال 2015 مقاله‌ای منتشر کرده و رایت را در آن مقاله مخترع بیت کوین معرفی کرد. از آن زمان تاکنون، تردیدهای زیادی در مورد این ادعا وجود دارد.

اگرچه رایت در سال 2016 قول داد که ادعای خود را به‌عنوان خالق بیت کوین اثبات کند، اما هنوز این کار را نکرده و نتوانسته است مدرکی مبنی بر مالکیت آدرس بیت کوین ناکاموتو (معروف به آدرس جنسیس) ارائه دهد.

هنگامی که روز جمعه در توییتر از رایت پرسیده شد که آیا اپل ممکن است به‌خاطر ذخیره وایت پیپر بیت کوین در رایانه‌های خود حق چاپ را نقض کرده باشد، این دانشمند کامپیوتر استرالیایی در پاسخ نقض حق کپی رایت را تایید کرد.

اخبار منتشر شده در این هفته ذخیره شدن بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در دستگاه‌های اپل را تایید می‌کند؛ بدون اینکه بسیاری از کاربران مک از وجود آن مطلع باشند.

فقط با زدن یک فرمان ساده به ترمینال، می‌توان یک کپی از متن اصلی بیت کوین را در سیستم عامل MacOS پیدا کرد. اپل سابقه مخفی کردن فایل‌های محصولات خود را برای یافتن کاربران دارد.

خالق بیت کوین

برنامه‌نویس و وکیل استرالیایی کریگ رایت مدت‌هاست ادعا می‌کند که او خالق بیت کوین، یعنی ساتوشی ناکاموتو است. او بارها گفته است که اسپین‌آف‌های بیت‌کوین که از این ارز دیجیتال به دست می‌آیند، حقوق مالکیت معنوی او را نقض می‌کنند؛ زیرا او بلاک چین اصلی را ارائه کرده است.

اما به نظر می‌رسد امروز اولین باری است که او به‌صورت جدی این نکته را بیان می‌کند که اپل کار اصلی وی را بدون درخواست مجوز به اشتراک می‌گذارد.

رایت همچنین به‌دلیل ارائه چنین ادعایی و نداشتن مدرکی برای تأیید آن مورد انتقاد قرار گرفته است و کاربران می‌گویند برای انجام این کار او باید نشان دهد که کلیدهای خصوصی آدرس بیت‌کوین ساتوشی را در اختیار دارد. اما وکلای رایت در سال 2020 گفتند که او آنها را ندارد.

طی مصاحبه امروز، از رایت پرسیده شد که آیا تلاش خواهد کرد از اپل به‌دلیل نقض حق چاپ شکایت کند یا خیر، اما پاسخی دریافت نشد.

در ماه فوریه، رایت با شکایت خود در دادگاهی در بریتانیا مبنی بر محافظت از بلاک چین بیت کوین، به‌موفقیتی نرسید. او همچنین در ماه دسامبر اشاره کرد که دیگر علاقه‌ای به متقاعد کردن مردم به ایجاد بزرگترین دارایی دیجیتال جهان ندارد.

او در حال حاضر در حال شکایت از 15 توسعه‌دهنده بیت کوین برای بازیابی حدود 111000 بیت کوین پس از گم شدن کلیدهای رمزگذاری شده برای دسترسی به آنها در هنگام هک شدن شبکه رایانه شخصی‌ خود است.

اگرچه رایت هنوز به طور رسمی علیه اپل شکایت نکرده است، اما در صورت انجام این کار بعید به نظر می‌رسد که موفق شود؛ زیرا او هنوز باید شواهد غیرقابل انکاری ارائه دهد که ثابت کنند او واقعاً خالق بیت کوین است. با توجه به ماهیت سند، همچنین مشخص نیست که آیا قانون کپی رایت در مورد آن اعمال می‌شود یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*