گاز نیتروژن لاستیک خودرو

مزایا و معایب گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیک خودرو

در برخی تعمیرگاه‌ها به جای هوای معمولی، لاستیک خودرو را با گاز نیتروژن پر می‌کنند. اما خطرات و مزایای استفاده از این گاز چیست؟

اگر به سراغ یک تعمیرگاه یا آپاراتی برای باد کردن لاستیک خودرویتان بروید، احتمالا اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود این خواهد بود: «هوای معمولی یا نیتروژن؟». همواره بحث‌های زیادی درباره مزایای پر کردن لاستیک با نیتروژن مطرح بوده و نقطه نظرات منفی و مثبت زیادی درباره آن وجود دارد.

اما باد کردن لاستیک با هوا بهتر است یا نیتروژن؟ کدام یک دوام بیشتری دارد؟ ایمنی خودرو با کدام گاز بیشتر حفظ خواهد شد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ بدهیم و دلایل استفاده کردن از گاز نیتروژن را مورد بررسی قرار بدهیم.

مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

گاز نیتروژن لاستیک خودرو

افزایش دوام لاستیک

احتمالا می‌دانید که در هوای معمولی حدود 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد سایر گازها وجود دارد. در این شرایط رطوبت که ترکیبی از اکسیژن و هیدروژن بوده در هوای طبیعی وجود دارد و اگر لاستیک را با هوای معمولی باد کنید، مقداری رطوبت وارد لاستیک خواهد شد. وجود رطوبت در باد لاستیک باعث افزایش سرعت خوردگی لاستیک و زنگ زدن سیم‌های تایر خواهد شد. در صورتی که از باد نیتروژن 100 درصدی استفاده کنیم، به دلیل عدم وجود اکسیژن و هیدروژن (که سبب ایجاد رطوبت می‌شوند) از خرابی لاستیک تا حد زیادی پیشگیری می‌شود.

جدا از موضوعاتی که در این قسمت گفتیم، گاز نیتروژن به دلیل ماهیتش گرما را زودتر از دست می‌دهد. بنابراین گرمای جذب شده توسط لاستیک حین رانندگی طولانی مدت با سرعت بیشتری تخلیه می‌شود و علاوه بر جلوگیری از ترکیدن لاستیک، از تغییر حالت جنس لاستیک و از بین رفتن دوام آن نیز پیشگیری می‌کند.

عدم اشتعال نیتروژن

اکسیژن یکی از گازهای بسیار مشتعل به حساب می‌آید، به طوری که هرجا آتش باشد حتما اکسیژن هم هست و اصلا به کمک اکسیژن، آتش به وجود می‌آید. همان‌طور که اشاره کردیم در هوای معمولی حدود 21 درصد اکسیژن وجود دارد و اگر به دلیل آتش گرفتن خودرو یا نزدیک شدن دمای لاستیک به دمای آتش‌سوزی باد لاستیک شما تخلیه شود، شعله آتش بیشتر خواهد شد و حتی ممکن است به انفجار بیانجامد. این در حالی است که اگر از گاز نیتروژن استفاده کنید، به دلیل آتش نگرفتن این گاز و عدم شرکت در فرایند آتش‌سوزی از اتفاقات ناگوار بعدی در امان خواهید بود.

در همین راستا معمولا خودروهای آتش‌نشانی و خودروهای مسابقه‌ای از گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیک خودرو استفاده می‌کنند. هرجا دما بالاتر باشد یا احتمال انفجار یا آتش‌سوزی وجود داشته باشد، استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک به یک الزام تبدیل می‌شود.

کاهش نوسان فشار لاستیک

نیتروژن نسبت به اکسیژن از مولکول‌های بزرگتری تشکیل شده است. این موضوع باعث می‌شود تا فرار مولکولی کمتری را شاهد باشیم و به مرور زمان و استفاده‌های زیاد از خودرو، فشار باد لاستیک کاهش پیدا نکند.

همچنین فشار مورد نیاز برای باد کردن یک لاستیک با گاز نیتروژن یک سوم هوای معمولی بوده و همین موضوع سبب می‌شود که در آب و هوای زمستانه یا تابستانه، فشار درون لاستیک تغییر محسوسی نداشته باشد.

کاهش مصرف سوخت

در پی ثبات هوای درون لاستیک و عدم کاهش فشار باد، مصرف سوخت نیز ثابت خواهد ماند و به عدد ایده‌آلش نزدیک‌تر می‌شود. هرچه لاستیک باد کمتری داشته باشد به دلیل افزایشی اصطکاک میان لاستیک و آسفالت، مصرف سوخت نیز بالا می‌رود اما با استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک خودرو، نیاز کمتری به بنزین خواهید داشت.

حامی محیط زیست

سالانه حدود 300 میلیون حلقه لاستیک به دلیل فرسودگی به عنوان زباله دفع می‌شوند. با استفاده از نیتروژن به جای هوای معمولی و کاهش سرعت فرسایش لاستیک، دوام تایرهایتان تا 30 درصد افزایش پیدا کرده و دیر به دیر به سراغ خرید لاستیک‌های جدید خواهید رفت. بنابراین با تولید لاستیک‌های فرسوده کمتر می‌توانیم به طبیعت نیز کمک کنیم.

معایب استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک

گاز نیتروژن لاستیک خودرو

دسترسی نه چندان راحت

متاسفانه تمام تعمیرگاه‌های خودرو مجهز به کمپرسور باد نیتروژن نیستند و پیدا کردن تعمیرگاهی که بتواند لاستیک شما را با نیتروژن پر کند ممکن است کمی دشوار باشد. باید امیدوار باشیم تا در آینده تعمیرگاه‌های بیشتری به فکر ایمنی، کاهش فرسایش لاستیک و محیط زیست باشند.

کنترل دوره‌ای فشار باد

با همه مزایای نیتروژن برای حفظ فشار باد، اما هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند تضمین کند که فشار باد لاستیک شما تا ابد به همین میزان خواهد ماند. فارغ از بحث نشت گاز از لاستیک، ممکن است تایر شما دچار پنچری مختصری شده باشد که به مرور زمان با کاهش شدید فشار باد مواجه شوید. بنابراین باید همچنان به طور دوره‌ای فشار باد لاستیک‌هایتان را بررسی کنید.

هزینه بالاتر

برای تنظیم باد نیتروژن لاستیک در ایران بایستی حدود دو برابر هزینه بیشتری بپردازید. البته تنظیم باد در کشورمان با هزینه‌ای زیر 10 هزار تومان (برای هوای معمولی) انجام می‌شود و اختلاف قیمت نیتروژن و هوای معمولی چندان تاثیرگذار و ناراحت‌کننده نخواهد بود.

جمع‌بندی

گاز نیتروژن لاستیک خودرو

برخی افراد به دلیل استفاده از گاز نیتروژن به جای هوای معمولی تصور می‌کنند ممکن است لاستیک ناگهان بترکد و تعادل خودرو را بهم بزند. نیتروژن به دلیل ماهیتش تمایل کمی برای انفجار و سایر واکنش‌های شیمیایی داشته و حداقل در زمینه باد لاستیک هیچ خطری راننده و سرنشینان را تهدید نمی‌کند. در مجموع باید بگوییم مزایای استفاده از باد نیتروژن بسیار بیشتر از هوای معمولی بوده و به دلیل دوام بیشتر فشار باد، کاهش روند فرسایش لاستیک و ایمن بودنش بهتر است به جای هوای معمولی از این گاز استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*