خرید گوشی ویژگی

آیا خرید گوشی به خاطر این ویژگی ها، دور ریختن پول است؟

امروز به معرفی تعدادی از ویژگی های غیرضروری گوشی های هوشمند می‌پردازیم که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید! آیا این ویژگی‌های واقعا ارزش صرف هزینه اضافی را دارند؟

ظرف بیست سال گذشته میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیک شگرف در این صنعت، رشدی باورنکردنی داشته است.

گوشی‌های موبایل مدرن با بهره‌مندی از مجموعه‌ای از قابلیت‌های کاربردی قادرند تقریبا تمامی نیازهای روزمره کاربران را رفع کرده و در هر شرایطی همراهشان باشند.

در میان قابلیت‌های متعدد گوشی های هوشمند امروزی، برخی قابلیت‌های کاملا کلیدی ارزیابی می‌شوند. با این حال برخی دیگر از آن‌ها بیشتر مخصوص دستگاه‌های پریمیوم هستند و شاید تاثیر چندانی بر زندگی روزمره کاربران عادی نداشته باشند.

البته این، به معنای بلااستفاده بودن تکنولوژی‌های مورد بحث نیست؛ بلکه به آن معنی است که آن قابلیت یا تکنولوژی استفاده خاص‌تری داشته و برای عموم کاربران مناسب نیست.

در ادامه این متن به مرور برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم که حضور یا عدم حضور آن‌ها تاثیر چندانی در عملکرد روزانه آن‌ها ندارد. در پایان این شما هستید که تصمیم می‌گیرید آیا هزینه کردن برای بهره‌مندی از این قابلیت‌ها منطقی است یا خیر!

ویژگی هایی که می‌توانید در حین خرید گوشی از آن‌ها صرف نظر کنید!

ضبط ویدیوهای 8K

ضبط ویدیوی 8K

حدود هشت سال است که ضبط ویدیوهای 4K به یک استاندارد در صنعت گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است.

این فناوری در ابتدا صرفا یک قابلیت تجملاتی بود که کمپانی‌های گوشی‌ساز برای تبلیغ گوشی‌های پریمیوم و پرچمدارشان از آن استفاده می‌کردند. با این وجود رفته رفته محصولات بیشتری به این قابلیت مجهز شدند. این روند تا جایی ادامه یافت که امروزه اکثر گوشی‌های میانرده و پریمیوم قادر به ضبط ویدیوهای 4K هستند.

تکنولوژی فیلمبرداری با رزولوشن 8K در گوشی‌های پریمیوم هم در حال حاضر وضعیت مشابه با ابتدای حیات فناوری 4K دارد و تنها در برخی گوشی‌های پریمیوم تعبیه شده است.

بسیاری افراد معتقدند که تفاوت ویدیوهای 8K و 4K به اندازه ویدیوهای 4K و 1080p واضح نیست و به همین دلیل این سیستم تصویربرداری هرگز نمی‌تواند مانند تکنولوژی 4K فراگیر شده و تاثیرگذار ظاهر شود.

از طرف دیگر، اندازه نسبتا کوچک صفحه نمایش گوشی‌های امروزی نیز باعث می‌شود که ویدیوهای 8K آنچنان که باید متفاوت از نمونه‌های 4K به نظر نرسند.

به همین جهت یکی دیگر از ویژگی های تجملاتی گوشی های هوشمند پریمیوم که شاید برای بسیاری افراد بلااستفاده باشد، فیلمبرداری 8K است.

نرخ رفرش بالا

خرید گوشی ویژگی

یکی از مهم‌ترین مصداق‌های قابلیت‌های نه چندان پراستفاده گوشی های هوشمند، نرخ رفرش بالاست.

طبیعتا هر کاربری ترجیح می‌دهد روان‌ترین تجربه کاربری ممکن را بر روی گوشی خود داشته باشد و نرخ رفرش بالاتر نیز تضمین‌کننده این روان‌تر بودن رابط کاربری است. با این وجود، بهره‌مندی از این قابلیت می‌تواند تاثیر منفی فراوانی بر روی عمر باتری گوشی بگذارد.

البته این مساله در گوشی‌های پرچمدار و پریمیوم بازار که مصرف انرژی بهینه‌تری دارند، چندان مشخص نیست. با این حال گوشی های اقتصادی یا میانرده بازار بدون شک در صورت استفاده از صفحه نمایش با نرخ رفرش بالا با مشکلات متعددی در شارژدهی روبرو خواهند شد.

بنابراین تصمیم گیری در خصوص خرید یک گوشی با برخورداری از نرخ رفرش بالاتر یا بدون این ویژگی نیازمند پاسخ دادن به این سوال است:

«شما عمر باتری بالاتر را ترجیح می‌دهید یا عملکرد روان‌تر رابط کاربری گوشی برای‌تان اهمیت بیشتری دارد؟»

شارژ بیسیم

شارژ بیسیم

یکی دیگر از قابلیت‌های گوشی های پریمیوم و پرچمدار که بر خلاف اسمش چندان مفید و کاربردی نیست، شارژ بیسیم است!

شارژ کردن گوشی به کمک این روش بسیار کند صورت می‌پذیرد؛ به‌طوری که برخی اوقات ممکن است هر بار شارژ کردن دستگاه از این روش یک شب کامل یا حتی بیشتر به طول بینجامد.

همچنین شارژ باتری گوشی به صورت بیسیم به حدودا 50 درصد انرژی بیشتر از شارژ سیمی نیاز دارد. به همین جهت حتی از حیث مصرف انرژی هم استفاده از شارژ بیسیم توجیه چندانی ندارد.

البته پیش‌بینی می‌شود با روی کار آمدن استاندارد Qi 2، وضعیت شارژرهای بیسیم بهبود چشمگیری پیدا کند. با این حال تا آن زمان، این فناوری قابلیت چندان جذابی برای گوشی های هوشمند به شمار نمی‌رود.

دوربین 108 مگاپیکسلی

خرید گوشی ویژگی

زمانی که دوربین‌های 108 مگاپیکسلی برای نخستین بار معرفی شدند، هیجان زیادی علاقمندان به گوشی‌های موبایل را فرا گرفت؛ زیرا بسیاری از آن‌ها گمان می‌کردند این دوربین‌ها محصولاتی از آینده هستند و قرار است عکسبرداری موبایل را دگرگون سازند.

با این حال در گذر زمان مشخص شد که همه سنسورهای با رزولوشن 108 مگاپیکسلی کیفیت فوق‌العاده‌ای ندارند و فاکتورهای مختلفی در ثبت یک تصویر باکیفیت دخیل هستند.

مهم‌ترین قابلیت دوربین‌های با رزولوشن بالا این است که امکان بزرگنمایی نقاط خاصی از تصاویر بدون از دست رفتن کیفیت را فراهم می‌کند.

این قابلیت جذاب البته از طریق استفاه از لنزهای قدرتمند تله فوتو در اختیار گوشی‌های پریمیوم بازار قرار دارد.

همچنین با توجه به این که بخش عمده‌ای از کاربری گوشی های هوشمند در شبکه‌های اجتماعی است، تصاویر با کیفیت بسیار بالا چندان برای این شبکه‌ها مناسب نیستند؛ چرا که اکثر این سرویس‌ها معمولا تصاویر را فشرده کرده و کیفیت آن‌ها را پایین‌تر می‌آورند.

بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید، باید توجه کنید که دوربین با رزولوشن بسیار بالا (مثلا 108 مگاپیکسلی) یکی از ویژگی های نه چندان مهم گوشی شما خواهد بود.

16 گیگابایت رم

رم 16 گیگابایت

امروزه گوشی های زیادی در بازار یافت می‌شوند که به 12 تا 16 گیگ رم مجهزند. این ظرفیت رم البته بیشتر مربوط به گوشی های گیمینگ است. با این حال برخی محصولات معمولی بازار نیز بعضا با این ظرفیت رم رونمایی و معرفی می‌شوند.

البته 12 گیگ رم ممکن است در تجربه بازی‌های سنگین موبایلی مفید واقع شود. با این وجود، ظرفیت 16 گیگابایتی رم فعلا هیچ استفاده‌ای در برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی نداشته و بیشتر به یک قابلیت تجملاتی و حربه تبلیغاتی برای فروش بهتر دستگاه شبیه است!

البته قطعا به‌زودی و با پیشرفت تکنولوژی‌های نرم افزاری، رم‌های 16 گیگابایتی نیز موارد استفاده خود را خواهند یافت. بنابراین علیرغم این که ظرفیت 16 گیگابایت هم‌اکنون بلااستفاده به نظر می‌رسد، اما می‌تواند سرمایه گذاری مطمئنی برای آینده باشد.

جمع بندی

خرید قدرتمندترین و پرامکانات‌ترین گوشی بازار همیشه اتفاقی هیجان‌انگیز به شمار می‌رود که شما را تا چندین نسل از خرید گوشی جدید بی‌نیاز می‌کند.

در عین حال برخی ویژگی‌های پرچمداران برای کاربرانی خاص دارای استفاده بوده و در کاربری‌های روزمره چندان باارزش نیست.

بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از خرید یک گوشی، لیستی از ویژگی ها و قابلیت های مورد نظرتان را به ترتیب اولویت تهیه کنید تا مشخصات ضروری دستگاه مورد نظرتان را از قابلیت‌های نه چندان پراهمیت آن تفکیک کنید.

در این شرایط می‌توانید یک گوشی مناسب پیدا کنید که هم نیازتان را رفع کرده و هم هزینه چندانی روی دستتان نگذارد!

شما در خصوص ویژگی‌های معرفی شده در این متن چه نظری دارد؟ اگر شما قصد خرید یک گوشی موبایل را داشتید، کدام ویژگی‌ها برایتان حیاتی بوده و کدام قابلیت‌ها چندان پراهمیت نیستند؟