آنفولانزای پرندگان چین

آنفولانزای پرندگان H3N8 اولین قربانی خود را در چین گرفت؛ آیا باید بترسیم؟

باز یک بیماری جدید و باز چین. اینبار سازمان بهداشت جهانی گزارش اولین مورد فوت ناشی از آنفولانزای پرندگان H3N8 را در چین منتشر کرده است. آیا همه‌گیری دیگری در راه است؟

پس‌ از همه‌گیری کرونا و مرگ‌و‌میر گسترده‌ای که در نتیجه آن گریبان‌گیر جهانیان شد، افراد زیادی هرگونه خبر از بیماری‌های جدید را با حساسیت دنبال می‌کنند. مخصوصا اگر این اخبار مربوط به تلفات انسانی باشد. برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ بود که خبر ظهور ویروس آنفلونزای پرندگان H3N8 در غازسانان آمریکای شمالی منتشر شد. این ویروی توانست اسب‌ها، سگ‌ها فک‌ها را نیز آلوده کند. هرچند تا پیش از این اخباری مبتنی بر آلوده شدن انسان‌ ها منتشر نشده بود.

چین و احتمال ظهور سویه جدیدی از آنفلونزای پرندگان H3N8

آنفولانزای پرندگان چین

همه‌چیز با سطح هشدار پایین پیش می‌رفت تا اینکه در زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ دو مورد ابتلای انسان به آنفولانزای پرندگان H3N8 در چین گزارش شد. یکی از این افراد وضعیت نسبتا متعادلی داشت و زود خوب شد. هرچند که فرد دیگر به‌شدت به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کرد. بررسی‌ها نشان داد که هر دو نفر تماس مستقیم یا غیرمستقیم با پرندگان آلوده داشته‌اند.

هرچند که سازمان بهداشت جهانی با مرگ اولین فرد چینی نگران شد. این فرد یک زن ۵۶ ساله از جنوب غربی چین بود. وی از ۳ اسفند ۱۴۰۰ به این بیماری مبتلا شد و ۱۲ اسفند نیز در بیمارستان به‌خاطر التهاب شدید ریه بستری شد. اگرچه تلاش پزشکان چین برای مداوای آنفولانزای پرندگان H3N8 به نتیجه نرسید و وی ۱۳ روز بعد جان خود را از دست داد.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه خود توضیح داد که بیمار پیش از شروع بیماری نیز همیشه با پرندگان ارتباط داشته و موارد متعددی از حضور پرندگان وحشی در اطراف خانه او نیز گزارش شده است. خوشبختانه تا به این لحظه هیچ‌یک از نزدیکان و افراد نزدیک این زن چینی نشانه‌ای از آلودگی به‌ بیماری نداشته‌اند.

آنفولانزای پرندگان چین

پزشکان هنوز منبع اصلی آلودگی را شناسایی نکرده‌اند و احتمال می‌دهند که شاید حتی حضور در بازار فروش پرندگان عامل بیماری باشد. خوشبختانه به‌نظر می‌رسد که ویروس آنفلونزای پرندگان H3N8 نمی‌تواند به‌راحتی بین انسان‌ ها سرایت کند و از این نظر احتمال یک همه‌گیری در ابعاد ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی بسیار پایین است.

تاکنون انسان ها صرفا از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با پرندگان به این ویروس آلوده شده‌اند. هرچند که ویروس آنفلونزا دائما ماهیت خود را تغییر می‌دهد و ممکن است به‌زودی با سویه‌ای مواجه شویم که از طریق انسان منتقل می‌شود. به‌همین خاطر سازمان بهداشت جهانی از تمامی کشورها درخواست کرده است که هرگونه تغییر علائم یا مواد نگران‌کننده را فورا گزارش کنند.

آیا ممکن است سویه جدیدی از آنفولانزای پرندگان H3N8 به‌عامل مرگ‌و‌میر گسترده تبدیل شود و قربانی اهل چین اولین مورد آن باشد؟