خانه سازی در کره ماه

ربات معمار چینی برای خانه سازی در کره ماه راهی قمر زمین می‌شود

با انجام ماموریت چانگ ای-8 در سال 2028، یک ربات چینی به قمر زمین می‌رود تا از خاک کره ماه، آجر مورد نیاز برای خانه سازی در آنجا را تامین کند.

با اجرایی شدن ماموریت آرتمیس 2 در پاییز سال جاری، باید منتظر انجام تحقیقات روی خاک ماه (رگولیت) و حتی پروژه‌های هیجان‌انگیزی همچون خانه سازی و پرورش گیاهان در این کره باشیم.

اتفاقا اخیرا، محققان پرورش گیاه آرابیدوپسیس تالیانا یا «رشادی گوش موشی» را درون خاک ماه (که طی ماموریت‌های آپولو جمع‌آوری شده بود)، تست کردند و جواب هم گرفتند. مطالعه جدید دیگری نیز به چالش‌های ساخت و ساز در محیط خشن ماه پرداخت.

پیداست که راه پرپیچ‌وخمی در پیش است؛ اما کدام کشور طلسم را می‌شکند و نخستین پایگاه فضایی را در خاک ماه می‌سازد؟ خب، شاید چین که از حالا همه‌چیز را برنامه‌ریزی کرده است!

خانه سازی چینی‌ها در کره ماه از پنج سال آینده

به‌گزارش رسانه‌های چینی، این کشور قصد دارد تا 5 سال دیگر، پروژه‌ای را آغاز کند که به احداث یک پایگاه در ماه ختم خواهد شد. عمده مصالح ساختمانی مورد استفاده هم، خاک کره ماه خواهد بود.

خانه سازی در کره ماه

به‌تازگی «کنفرانس ساخت و ساز فرازمینی» در دانشگاه علم و فناوری هواژونگ، واقع در ووهان چین برگزار شد. در این کنفرانس بیش از 100 دانشمند، محقق و پیمانکار، درباره راه و روش احداث پایگاه در ماه، بحث و تبادل نظر کردند.

به‌گفته‌ی دینگ لی‌یون، یکی از کارشناسان آکادمی مهندسی چین، اعضای تیم در حال طراحی رباتی موسوم به «سوپر بنّای چینی» هستند تا از خاک ماه، آجر بسازد. او می‌گوید:

احداث اقامتگاه در ماه، لازمه انجام ماموریت‌های بلند مدت است.

ظاهرا از همین حالا برای اعزام این ربات آجرساز به ماه نیز برنامه‌ریزی شده است: سال 2028 در قالب ماموریت چانگ ای-8 آژانس فضایی چین!

پیش از آن اما در سال 2025، چین قصد دارد برای نخستین بار، خاک نیمه پنهان ماه را جمع‌آوری کند. این کشور در سال 2020 و طی ماموریت چانگ ای-5، از خاک نیمه نزدیک ماه نمونه‌برداری کرده بود.

چینی‌ها امیدوارند که با احداث یک پایگاه تحقیقاتی در ماه، امکان اقامت و تحقیق بلند مدت فضانوردان را فراهم کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*