کروم امن‌تر از هميشه در مقایسه با سایر مرورگرها

 

در ماه‌های اخیر شرکت گوگل فعاليتش را بيشتر كرده است. آنها ممکن است در آينده‌اي نزديك «جی‌درایو» (G-Drive) را که سرویس ذخیره‌سازی ابری در دراپ‌باکس است، منتشر کنند.
این شرکت همچنین یک نسخه بتا از مرورگر وب‌کروم برای اندروید منتشر کرد. علاوه بر اینها، توسعه‌دهندگان آن بسختی تلاش می‌کنند تا کروم را همچنان برتر از مرورگرهای دیگر نگه دارند.
گوگل کروم 17، آخرین و بزرگ‌ترین نسخه ارائه شده، واقعا سریع است؛ در حالي كه مرورگر کروم همواره در این رقابت سریع‌ترین بوده است.

علاوه بر اين که این آخرین به‌روزرسانی چیزی بیش از سرعت ناب دارد، برخی دیگر از قابلیت‌های مفید و جدید را نيز با خود به همراه آورده است.
بهترین این قابلیت‌ها در ارتباط با امنیت است. از آنجا كه برخي باگ‌ها و اشکالات امنیتی بالقوه خطرناک هستند، گوگل حالا به‌صورت خودکار فایل‌های قابل اجرای exe. و msi. را بررسي می‌کند.
اگر آن برنامه با فهرست از قبل آماده شده که درون مرورگر قرار گرفته است همخوانی نداشته باشد، کروم به طور خودکار آن را با سایت مرورگری امن خود (Safe Browsing) مورد بررسی قرار مي‌دهد تا بفهمد آیا وب‌سایتی که انتخاب کرده‌اید در دانلودهای مخرب شناخته‌شده است یا خیر.
اگر آن فایل از یک منبع شناخته شده نباشد، کروم به‌طور خودکار URL و IP میزبان (Host) و دیگر ابرداده‌هایی نظیر hash فایل و اندازه باینری (Binary یا دودویی) آن را برای گوگل ارسال می‌کند بنابراین آن فایل به‌وسیله تحلیل یادگیری ماشین و سنجش اعتبار و قابلیت اعتماد فایل‌هایی که قبلا توسط انتشاردهنده و وب‌سایت مشابه مشاهده شده بود، در دسته‌های شناخته شده فایل‌ها قرار مي‌گیرد سپس گوگل نتایج را به کروم بازمی‌گرداند و اگر هم باز خطری شما را تهدید كند یک اخطار همراه آن برگردانده می‌شود.
هدف گوگل اين است «شما نسبت به اين كه مرورگری امن، داده‌ای مانند اطلاعاتی درباره یک صفحه مشکوک به Phishing (عملی غیرقانونی که به‌وسیله آن تلاش می‌کنند اطلاعات شخصی نظیر نام کاربری و رمز عبور افراد را به دست آورند) یا فایل‌های مخرب را برای گوگل باز‌می‌گرداند، اهميت قائل شويد و بدانيد كه این اطلاعات تنها برای علامت‌گذاری فعالیت‌های مخرب استفاده می‌شود و نه در هیچ‌جای دیگر در گوگل. بعد از گذشت دو هفته هر اطلاعات مرتبط مانند آدرس IP شما، از بین می‌رود و تنها خود URL باقی می‌ماند.»
آیا به گوگل اعتماد ندارید؟ بسیار خوب می‌توانید مرورگری امن را خاموش کنید؛ ولی درنظر داشته باشید که این کاری اشتباه است، بویژه براي کاربران ویندوز که همواره در معرض خطرات ناشی از بدافزارها هستند.
این یک راه ساده و راحت برای کم‌کردن ویروس‌های بالقوه است. خطرات بدافزارها بیشتر از سوءظن درباره گوگل مبني بر اين كه فایل‌های دانلود شده شما را ردیابی می‌کند، کاربر را مورد تهدید قرار می‌دهد.
یکی دیگر از قابلیت‌های مفید گوگل Omnibox ‌نام دارد. اين قابليت باعث مي‌شود زماني كه شما شروع به نوشتن یک URL در نوار آدرس کروم یا همان پيش بارگذاري (Omnibox) ‌کنید، گزینه‌هايی مختلف درباره سایت‌هایی که ممکن است مدنظر داشته باشید، ببينيد. این همان قدمی است که گوگل قبلا برداشته بود.
اگر کروم مطمئن باشد شما چه سایتی را می‌خواهید باز کنید، شروع به پیش‌بارگذاری آن سایت می‌کند. برای مثال اگر تایپ کنید «ja»، «plu» یا «Fac»، کروم 17 شروع به بارگذاری سایت جام‌جم، گوگل پلاس یا فیسبوک می‌کند.
این قابلیت می‌تواند کروم را حتی سریع‌تر از آنچه بود بکند؛ البته زمانی که بتواند سایت مورد نظر شما را درست حدس بزند. اگر تعداد سایت‌هایی که سر می‌زنید بسیار زیاد نباشد معمولا کروم درست حدس خواهد زد.
اگر به‌نظر رسید که برای شما خوب عمل نمی‌کند یا بدتر از آن، شروع به پیش‌بارگذاری سایت‌های اشتباه می‌کند و کارایی سیستم شما را پایین می‌آورد، می‌توانید با غيرفعال كردن گزینه «فعالیت‌های شبکه را پیش‌بینی کن تا بهره‌وری بارگذاری صفحه افزایش یابد» (predict network actions to improve page load performance) در تنظیمات، این قابلیت را خاموش کنید.
حال بیايید این مرورگر را با انواع ديگر مقايسه كنيم و بیازماییم. ابتدا با آزمون اجرا شدن شروع می‌کنیم
آزمایش‌ها نشان می‌دهد که کروم 17 روی تمام سيستم‌هاي  آزمایش‌شده اجرا می‌شود (سیستم‌های رومیزی لینوکس از جمله سیستم رومیزی Linux Mint، سیستم‌های مک که Snow Leopard و Lion را اجرا می‌کنند و همچنین رايانه‌های شخصی با ویندوزهای ایکس‌پی، ویستا و 7).
همانند تمام مرورگرهای مدرن و به‌روز، کروم نیز توانست در آزمون سازگاری Acid3 که چگونگی انطباق مناسب یک مرورگر با استانداردهای گوناگون وب مانند CSS، جاوااسکریپت و زبان نشانه‌گذاری توسعه‌پذیر (XML) را بررسی می‌کند، یک نمره فوق‌العاده بگیرد.
در آزمون HTML5، که بررسی می‌کند یک مرورگر وب چه میزان با استاندارد صفحه وب HTML5 سازگار است، کروم 17 توانست از 450 امتیاز ممکن 374 امتیاز کسب کند. فایرفاکس هم توانست با به دست آوردن 332 امتیاز در جایگاه دوم قرار بگیرد.
برای آزمون کارایی، گوگل کروم در مقابل آخرین نسخه فایرفاکس یعنی 10 و اینترنت اکسپلورر 08/9 قرار گرفت که همه این مرورگرها روی یک سیستم یکسان بررسی شدند.
در اولین آزمون کارایی، کروم توانست در مقابل دیگر رقبای خود در معیار Kraken 1/1 موزیلا، پیشی بگیرد.
در Kraken که همانند اغلب معیارهای مرورگرهای وب کارایی و بهره‌وری جاوااسکریپت را اندازه‌گیری می‌کند، هرچه امتیاز به دست آمده کمتر باشد بهتر است.
در این مورد نیز کروم توانست با امتیاز 3677.6 میلی‌ثانیه از فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر جلو بزند. البته این زمان از کروم 16 کندتر و با این حال بسیار سریع‌تر از دیگر مرورگرهاست.
فایرفاکس توانست امتیاز 4342.6 میلی‌ثانیه را کسب کند و بعد از کروم در مکان دوم قرار بگیرد البته این مساله بسیار خوبی برای فایرفاکس است؛ چرا که نشان داد بسیار سریع‌تر از نسخه 9 آن است.
در مجموعه معیار V8 جاوااسکریپت متعلق به گوگل که امتیازهای بالاتر بهتر هستند، کروم باز هم با امتیاز 8.153 بالاتر از رقبا بود.
فایرفاکس یک‌بار دیگر با وجود این که بسیار بهتر از نسخه‌های پیشین خود ظاهر شد، ولی باز هم با اختلاف زیاد و کسب 5.145  امتیاز بعد از کروم قرار گرفت و IE با به دست آوردن 2.230 عقب‌تر از مرورگرهای منبع‌باز ايستاد.
در قدیمی‌ترین آزمون جاوااسکریپت، SunSpider 0.9.1 که امتیاز کمتر بهتر است، کروم چندان خوب ظاهر نشد. IE توانست این آزمون را با امتیاز 282.6 میلی‌ثانیه برنده شود، فایرفاکس با امتیاز 8/274 میلی‌ثانیه در مکان دوم قرار گرفت و کروم با 307.1 بعد از آن دو ایستاد.
در آزمون مرورگر وب Peacekeeper که مشابه آزمون کارایی جاوااسکریپت و همچنین سازگاری HTML5 است، یک‌بار دیگر کروم گوي سبقت را از رقباي خود ربود.
در این معیار که امتیاز بالاتر بهتر است، کروم با امتیاز 2.425 در مکان اول، IE با 1.626 و فایرفاکس با 1.619 در مکان‌های دوم و سوم جای گرفتند.
با توجه به همه اینها نتیجه می‌گیریم که کروم کماکان سریع‌ترین مرورگر جهان باقی ماند و هنگامی که قابلیت‌های جدید آن را نیز در نظر بگیرید، می‌تواند همچنان بهترین مرورگر باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*