شیائومی 13 اولترا

معرفی کامل شیائومی 13 اولترا با دوربین حیرت انگیز؛ مشخصات فنی، ویژگی ها و قیمت

در این مقاله نگاهی به مشخصات فنی، ویژگی‌های کلیدی و قیمت شیائومی 13 اولترا خواهیم داشت و آن را از زبان چینی‌ها بررسی می‌کنیم.

لحظه‌ای که مدت‌ها منتظرش بودیم حالا رسیده و شیائومی 13 اولترا – Xiaomi 13 Ultra آماده فروش شده است. این گوشی با انبوهی از نوآوری‌ها همراه شده و با تمامی گوشی‌هایی که پسوند اولترا را یدک می‌کشند متفاوت ظاهر شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا مشخصات فنی، قابلیت‌های جدید و نوآورانه و قیمت رسمی دستگاه را مورد بررسی قرار بدهیم.

دوربین شیائومی 13 اولترا

پرچمدار جدید شیائومی مجهز به ماژول دوربین چهارگانه‌ای شده که می‌توانند تصاویری با فاصله کانونی‌های مختلف ثبت کنند. دوربین دیوایس بسیار توانمند بوده و می‌تواند با تغییر فاصله کانونی از 12 میلی‌متر تا 240 میلی‌متر، عکس‌هایی بسیار با کیفیت ثبت کند. این ارقام با اعمال زوم دو برابری دیجیتالی روی فاصله کانونی 120 میلی‌متری لنز تله‌فوتوی پریسکوپ حاصل شده‌اند. در واقع شیائومی 13 اولترا یک گوشی نیست، بلکه بیشتر یک لنز با قابلیت زوم بالا بوده که می‌تواند تصاویری با زاویه باز بگیرد. گرچه همه می‌دانیم که 13 اولترا یک گوشی – دوربین است اما توانایی یک اسمارت فون برای ثبت عکس‌هایی با فاصله کانونی 12 میلی‌متری بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. شما می‌توانید با کمک دوربین فوق عریض عکس‌هایی با زاویه دید 122 درجه‌ای بگیرید، از قابلیت فوکوس خودکار استفاده کنید و همچنین با قابلیت عکس‌برداری ماکرو از سوژه‌هایی که در 5 سانتی‌متری شما قرار می‌گیرند عکس‌برداری کنید.

دیگر نکته جالب توجه درباره دوربین شیائومی 13 اولترا به دوربین اصلی آن بازمی‌گردد. این دوربین مجهز به سنسور یک اینچی سونی IMX 989 بوده که بین کمپانی‌های چینی تولیدکننده تلفن همراه یکی از گزینه‌های محبوب به شمار می‌آید؛ به طوری که این دوربین را قبلا در شیائومی 12 اس اولترا – Xiaomi 12S Ultra، ویوو ایکس 90 پرو پلاس – Vivo X90 Pro Plus و اوپو فایند ایکس 6 پرو – OPPO Find X6 Pro نیز دیده بودیم. اما چیزی که محصول شیائومی را با دیگر رقیبان چینی‌اش متمایز می‌کند امکان عکاسی با فاصله کانونی متغیر خواهد بود. هرچه سنسور دوربین بزرگتر شود عمق منظره نیز افزایش پیدا کرده و احتمال تار شدن سوژه‌ای که در نزدیکی دوربین قرار دارد افزایش پیدا می‌کند. تغییر میزان گشودگی لنز می‌تواند این مشکل را به طور کامل برطرف کند و در حال حاضر دیوایس‌های زیادی در بازار وجود ندارند که چنین قابلیتی را به کاربر ارائه کنند.

سامسونگ اولین شرکتی بود که در پرچمدار خود، گلکسی اس 9 – Galaxy S9 از دوربینی با فاصله کانونی متغیر استفاده می‌کند؛ اما گوشی‌های جدید کره‌ای‌ها همگی از این ویژگی محروم شده‌اند. گشودگی دریچه دیافراگم دوربین 13 اولترا می‌تواند از f/1.9 تا f/4.0 متغیر باشد. بدین ترتیب عکس‌برداری حتی از نزدیک‌ترین سوژه‌ها نیز با نهایت شفافیت انجام خواهد شد. همچنین دوربین اصلی از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز پیکسل دوگانه نیز پشتیبانی می‌کند تا فوکوس روی سوژه با حداکثر سرعت ممکن شود.

سایر دوربین‌های به کار رفته در شیائومی 13 اولترا همگی از نوع سونی IMX 858 هستند. سایر این سنسور 1/2.51 اینچ بوده و ابعادش برای یک دوربین تله‌فوتو کاملا مناسب ارزیابی می‌شود. پرچمدار جدید شیائومی مجهز به لنز 8 لایه‌ای پلاستیکی کروی با قابلیت عبور نور بسیار بالا شده است. در همین راستا چینی‌ها در مراسم معارفه رسمی 13 اولترا تصاویری که با این گوشی و آیفون 14 پرو مکس – iPhone 14 Pro Max گرفته شده‌اند را با یکدیگر مقایسه کرد.

دوربین تله‌فوتو از زوم 3.2 برابری پشتیبانی می‌کند و دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی می‌تواند زوم 5 برابری ارائه کند. تمامی سنسورها از قابلیت OIS بهره می‌برند به‌جز دوربین فوق عریض. 13 اولترا می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 8K و سرعت 24 فریم بر ثانیه یا 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه ثبت کند. برای علاقه‌مندان به آهسته کردن زمان، شیائومی ویژگی فیلم‌برداری اسلوموشن با سرعت 3840 فریم بر ثانیه را هم فراهم کرده است.

درست همانند گوشی‌های قبلی شیائومی، شما می‌توانید با 13 اولترا ویدیوهای 10 بیتی با پشتیبانی از Dolby Vision ضبط کنید. پرچمدار جدید شیائومی همچنین می‌تواند عکس‌هایی با رنگ 14 بیتی ثبت کند. متاسفانه دوربین سلفی این گوشی همچنان ناامیدکننده بوده و تنها می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه ثبت کند. سنسور دوربین جلو 32 مگاپیکسل رزولوشن دارد و میزان گشودگی دریچه دیافراگمش f/2.0 است. به نظر می‌رسد چینی‌ها تمرکزشان را فقط به دوربین اصلی معطوف کرده‌اند و اقدام خاصی برای بهبود عملکرد دوربین سلفی انجام نداده‌اند.

نمایشگر و طراحی

قاب پشتی شیائومی 13 اولترا از جنس چرم یا شیشه خواهد بود. این کمپانی در 12 اس اولترا نیز از چنین متریالی استفاده کرده بود و کاربران می‌توانستند بین بدنه چرمی و شیشه‌ای انتخاب کنند. فریم دیوایس از آلومینیوم ساخته می‌شود و ضخامت آن به دلیل دوربین‌های بسیار بزرگ و تعبیه باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی، به 9.6 میلی‌متر رسیده است.

نسخه اولترای پرچمداران سری 13 شیائومی تنها در دو رنگ مشکی و سبز در جهان عرضه خواهد شد. ناگفته نماند این گوشی در رنگ سفید نیز تولید خواهد شد اما این نسخه تنها محدود به بازار چین است. بدنه 13 اولترا به گونه‌ای طراحی شده که موفق به دریافت گواهی IP68 شود. بدین ترتیب این گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم است.

در حالی که شیائومی تا به امروز در پرچمدارانش از نمایشگرهای سامسونگ بهره می‌گرفت، اما در 13 اولترا به سراغ نمایشگر Hauxing C7 رفته است. این کمپانی یک تولیدکننده نمایشگر چینی بوده و نمایشگری که در اختیار 13 اولترا قرار داده از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند. ابعاد صفحه نمایش 6.73 اینچ بوده و می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 1440×3200 پیکسل به نمایش بگذارد.

پرچمدار جدید چینی‌ها

به لطف این نمایشگر ساخت چین، میزان روشنایی تصاویر شیائومی 13 اولترا به بیشترین میزان در بین تمامی اسمارت فون‌ها رسیده است. پنل C7 این گوشی می‌تواند تصاویر را با روشنایی 2600 نیت پخش کند در حالی که صفحه نمایش جدیدترین پرچمدار سامسونگ، گلکسی اس 23 اولترا – Galaxy S23 Ultra تنها 1750 نیت بوده است. پیش از این رکورد روشن‌ترین صفحه نمایش اسمارت فون‌ها متعلق به اوپو فایند ایکس 6 پرو با 2500 نیت بود اما حالا پرچمدار شیائومی گوی سبقت را از رقیب هم‌وطنش ربوده است.

عملکرد و باتری شیائومی 13 اولترا

شیائومی 13 اولترا مجهز به جدیدترین و قدرتمندترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 شده است. در کنار این چیپست پرچمدار، رم LPDDR5X و واحد ذخیره‌سازی از نوع UFS 4.0 قرار گرفته تا سرعت عملکرد دستگاه به طرز شگفت‌آوری بالا باشد. چینی‌ها در این گوشی به سراغ پورت USB 3.2 رفته و آن را جایگزین USB 2.0 قدیمی‌شان کرده‌اند که سرعت انتقال داده با استفاده از آن به تنها 40 مگابایت بر ثانیه می‌رسید.

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده پرچمدار جدید شیائومی به سرعت شارژش برمی‌گردد. این گوشی از باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار شده که از فناوری شارژ سریع شیائومی نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند. 13 اولترا با بهره‌گیری از تکنولوژی فست شارژ 90 واتی کابلی می‌تواند تنها در عرض 11 دقیقه به شارژ 50 درصدی برسد. شارژ وایرلس نیز از این تکنولوژی محروم نشده و می‌توانید دیوایس را از طریق شارژ وایرلس 50 واتی در عرض 19 دقیقه به 50 درصد و طی 49 دقیقه به 100 درصد برسانید. این رقم حتی برای شارژ سریع کابلی بسیاری از گوشی‌های دیگر یک رویا محسوب می‌شود.

پرچمدار جدید چینی‌ها

حافظه، رم و قیمت‌گذاری

قیمت شیائومی 13 اولترا بسته به بازار هدف ممکن است متفاوت باشد و لیست زیر نحوه قیمت‌گذاری این دستگاه در چین را مشاهده خواهید کرد. 13 اولترا آنقدر ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی دارد که می‌توانیم این قیمت را برایش کاملا منطقی بدانیم.

  • نسخه رم 12 گیگابایتی و حافظه 256 گیگابایتی: 872 دلار
  • نسخه رم 16 گیگابایتی و حافظه 512 گیگابایتی: 945 دلار
  • نسخه رم 16گیگابایتی و حافظه 1 ترابایتی: 1061 دلار

پرچمدار جدید چینی‌ها

در خلال رویداد شیائومی از کیت عکس‌برداری گوشی با قیمت 145 دلار نیز رونمایی شد. این کیت می‌تواند به گوشی متصل شده و تجربه عکاسی مانند دوربین‌های حرفه‌ای DSLR را برای کاربر رقم بزند. گرچه این کیت باعث می‌شود ابعاد موبایل تا حد زیادی بزرگتر شود اما برای دوست‌داران عکاسی گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود چرا که روی آن دکمه شاتر اختصاصی تعبیه شده است.