الکتریسیته زخم

الکتریسیته می‌تواند هر زخمی را فورا خوب کند اما چطور؟

دانشمندان متوجه شده‌اند که جریان الکتریسیته می‌تواند زخم های بدن انسان را با سرعتی باورنکردنی التیام ببخشد. در ادامه به چرایی و مکانیزم بهبود زخم با استفاده از الکتریسیته می‌پردازیم.

گاهی اوقات فرد به یک بیماری دچار می‌شود که علاوه بر آسیب‌های اصلی، عوارضی هم به‌صورت فرعی دارد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به دیابت، سرطان و آسیب به ستون فقرات اشاره کرد. موارد اشاره شده می‌توانند توانایی بدن ما برای التیام زخم‌ را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهند. در واقع افراد با زخم هایی مواجه می‌شوند که گویا اصلا قصد خوب شدن ندارند.

الکتریسیته می‌تواند به جنگ زخم های مزمن برود

الکتریسیته زخم

حالا دانشمندان توانسته‌اند با مبنا قرار دادن یک فرضیه قدیمی از الکتریسیته برای افزایش سرعت التیام یافتن زخم ها استفاده کنند. در این فرضیه گفته شده بود که پوست انسان خواص الکترواستاتیک دارد که یعنی سلول‌های ما به جریان الکتریسیته حساس هستند. به‌همین خاطر اگر سلول‌ها در یک میدان الکتریکی قرار بگیرند، ممکن است در مسیر آن میدان حرکت کنند.

همین ایده نیز سبب شد که دانشمندان آزمایش‌ جالبی را انجام دهند. آنها یک چیپ‌زیستی را که به سلول‌های پوست انسان شباهت داشت، طراحی کردند. سپس دو سلول را انتخاب کرده و روی آنها زخم ایجاد کردند. یک سلول در معرض میدان الکتریکی (۲۰۰ م‌و‌/م‌م) قرار گرفت و دیگری می‌بایست بدون تحریک الکتریکی بهبود یابد.

پژوهشگران مشاهده کردند که الکتریسیته زخم سلول را تا ۳ برابر سریع‌تر از حالت عادی ترمیم می‌کند. در واقع میدان الکتریکی همچون راهنمایی برای سلول‌های پوست عمل می‌کند؛ زیرا سلول‌ها همگی در کنار هم قرار گرفته در مسیر منطقه آسیب‌دیده پیش می‌روند. این در حالی است که در حالت عادی آنها صرفا به‌صورت تصادفی مسیری را پیش می‌گیرند و به‌همین خاطر فرآیند خوب شدن زخم طول می‌کشد.

الکتریسیته زخم

گزارشی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۲.۵ درصد از مردم آمریکا یعنی حدود ۸ میلیون نفر حداقل یکبار در طول زندگی خود با مشکل زخم مزمن مواجه شده‌اند. اینگونه زخم‌ ها علاوه بر اینکه فرد را اذیت مي‌کنند،‌ ممکن است او را در معرض انواع عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف نیز قرار دهند. به‌همین خاطر روش بهبود زخم ها با استفاده از جریان الکتریسیته می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را تغییر دهد.

هرچند که در این میان دو دسته از افراد سود بیشتری مي‌برند. دسته اول سالمندان هستند که سرعت بهبود زخم در آنها به‌شدت پایین آمده است. خوب نشدن زخم می‌تواند آنها را مستعد عفونت و بیماری‌های خطرناک کند. مواردی که جان فرد را به‌خطر می‌اندازند. گروه دوم بیماران دیابتی هستند. با توجه به‌مشکلات زیاد این گروه، دانشمندان آزمایش دیگری را نیز برای آنها ترتیب دادند.

در این آزمایش سلول‌‌های شبیه‌سازی شده به دیابت آلوده شدند تا سرعت التیام زخم آنها در اثر الکتریسیته سنجیده شود. خوشبختانه سرعت التیام در این سلول‌ها تقریبا با سلول‌های سالم برابری می‌کرد. اگرچه تاکنون هیچگونه عوارضی برای این روش گزارش نشده است، اما دانشمندان می‌خواهند جنبه‌های مختلف آن را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهند. هدف از اینکار شناسایی عوامل مختلف است تا هم سرعت التیام به‌حداکثر برسد و هم هیچ خطری جان بیمار را تهدید نکند.

بدین‌ترتیب می‌توان امیدوار بود که الکتریسیته در آينده نزدیک مشکل زخم های مزمن میلیون‌ها نفر را برطرف کند.