سازمان بهداشت جهانی: بیماری ابولا مهار شده و دیگر اپیدمی نیست

امروزه جوامع انسانی با بیماری‌هایی جدید و ناشناخته دست و پنجه نرم می‌کنند و تا زمان راه مقابله با اینگونه بیماری‌ها، شاهد تلفات بسیاری در کشورهای مختلف هستیم؛ بیماری‌هایی نظیر ایدز، هپاتیت، ام اس، و ابولا. حالا سازمان بهداشت جهانی (WHO) خبر از مهار این بیماری خطرناک داده و اعلام نموده که ابولا دیگر اپیدمی نیست.

ابولا، یکی از مرگبارترین بیماری های مسری تاریخ محسوب می‌شود که از جنوب گینه، کشوری در غرب آفریقا در دسامبر ۲۰۱۳ استارت خورد. پس از مدتی، کشورهای همسایه نظیر لیبری و سیرا لئون نیز به اپیدمی ابولا مبتلا شدند و صدها کشته برجا گذاشتند. اکنون پس از دوسال مبارزه سرسختانه با بیماری ابولا و ۱۱ هزار کشته، بالاخره ابولا کنترل شد و لیبری به عنوان آخرین کشور پاکسازی شده اعلام شد.

گرچه Rick Brennan، رئیس مدیریت خطرات اورژانسی سازمان جهانی بهداشت گامی بزرگ برای محو کردن ابولا برداشت اما در مصاحبه‌ای که در ژنو با وی شد، بیان کرد ” هنوز کار تمام نشده است ” و به ۱۰ نکته‌ای که باعث بازگشت این بیماری به بازماندگان اشاره نمود.

علائم بیماری ابولا از قبیل تب شدید و درد عضلانی، ضعف عمومی و اسهال و استفراغ اولین بار در فردی ساکن گینه دیده شد و پس از آن این بیماری به سرعت به کشورهای همسایه سرایت کرد. لیبری که در این جریانات با ۴,۸۰۰ کشته بیشترین تلفات را متحمل شده بود، سوم دسامبر ۲۰۱۵ آخرین بیماران خود را از بیمارستان مرخص کرد و بیمارستان‌های خود را از بیماران ابولایی تخلیه نمود.

Aminata Kanneh، کارآفرین ۳۲ ساله در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فرانسه داشت بیان کرد ” دیگر نگران نیستیم ” و به از بین رفتن امکان بازگشت آن اشاره کرد. وی در ادامه گفت :

اعلامیه‌ی امروز همگان را بسیار خوشحال خواهد کرد اما هنوز برای جشن و مراسمات زود است؛ چرا که ممکن است شاهد شیوع دوباره‌ی این بیماری از سایر کشورها باشیم.

بانک جهانی نیز از آسیب ۲.۲ میلیارد دلاری  در استخراج معادن، کشاورزی و توریسم در کشورهای لیبری، سیرا لئون و گینه خبر داد.

خوشبختانه فعلا شیوع این بیماری مهلک متوقف شده و حداقل در زادگاه این بیماری، دیگر شاهد هیچ فرد بیماری نیستیم. امیدواریم در آینده نیز این روند پایدار باشد و شاهد شیوع دوباره‌ی ابولا نباشیم.

منبع : Yahoo

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*