تفاوت هواپیمای سوپرسونیک با هایپرسونیک

تفاوت هواپیمای سوپرسونیک با هایپرسونیک چیست؟

امروز می‌خواهیم به تفاوت هواپیمای سوپرسونیک با هایپرسونیک بپردازیم. کدام‌یک از آنها سرعت بیشتر و فناوری پیشرفته‌‌تری دارد؟ رکورد سرعت در اختیار کدام هواپیما است؟

هواپیمای هایپرسونیک و سوپرنیک هر دو از دستاوردهای بزرگ علم هوانوردی هستند؛ اما تفاوت های مهمی با هم دارند. در ادامه رکوردهای مهم ثبت‌شده در دنیای هوانوردی را بررسی می‌کنیم تا با این دو مفهوم بهتر آشنا شوید.

آشنایی با تفاوت های هواپیمای سوپرسونیک و هایپرسونیک

واژه سونیک به‌سرعت صوت در هوا اشاره دارد که در دمای ۲۰ درجه برابر با ۱۲۳۶ کیلومتر‌ بر‌ ساعت است. در هوانوردی اگر هواپیمایی به سرعت یک ماخ برسد، به‌اصطلاح دیوار صوتی را خواهد شکست. برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ بود که یکی از خلبانان نیروی هوایی آمریکا با هواپیمای Bell X-1 به‌سرعت ا ماخ یا همان ۱۱۲۶.۵ کیلومتر بر ساعت دست یافت.

تفاوت هواپیمای سوپرسونیک با هایپرسونیک

جنگنده F22 می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۱۴ کیلومتر بر ساعت برسد.

۶ سال بعد همان خلبان یعنی چاک ییگر توانست در پروازی دیگر با نسخه تغییر یافته Bell X-1 به‌رکورد ۲ ماخ نیز دست یابد. سوپرسونیک به‌معنی پرواز با سرعت مافوق‌صوت است و ییگر با هواپیمای خود به آن دست یافت. حتی در عالم هواپیماهای مسافربری نیز توپولوف 144 توانست بود در سال ۱۹۷۰ سرعت فوق‌العاده ۲۴۳۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند.

تفاوت هواپیمای سوپرسونیک با هایپرسونیک

توپولوف ۱۴۴

این هواپیمای آزمایشی توسط شوروی ساخته شده بود؛ اما متاسفانه ظرفیت‌های زیاد آن نادیده گرفته شد. با این توصیفات تفاوت بین هواپیمای سوپرسونیک و هایپرسونیک چیست؟ برای اینکه یک هواپیما هایپرسونیک قلمداد شود، باید به‌سرعتی بیشتر از ۵ ماخ دست یابد. رسیدن به این‌ سرعت‌ها در سازمان‌هایی همچون ناسا که به‌مسائل پژوهشی اهمیت می‌دهند، به‌عنوان یک هدف تعریف شده‌ است.

تفاوت هواپیمای سوپرسونیک با هایپرسونیک

طرح مفهومی از جنگنده هایپرسونیک انگلستان

ناسا در سال ۲۰۰۴ توانست با هواپیمای آزمایشی هایپرسونیک X-43A رکورد ۹.۶ ماخ یا ۱۱۲۶۵.۴ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. رکوردی که از سریع‌ترین هواپیمای نیروی هوایی آمریکا یعنی SR-71 (با سرعت ۳.۲ ماخ) بسیار سریع‌تر بود. اگرچه هواپیمای سوپرسونیک از نظر فناوری بسیار پیچیده است؛ اما با هواپیمای هایپرسونیک از نظر سرعت و فناوری فوق‌العاده تفاوت دارد و در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.