هلیکوپترهای هوشمند ناسا

هلیکوپترهای هوشمند جدید ناسا در راه مریخ؛ سیستم حمل و نقل مریخی راه‌اندازی می‌شود

ناسا قصد دارد با اعزام هلیکوپترهای هوشمند جدید خود به مریخ، یک سیستم حمل و نقل در آنجا راه‌اندازی کند تا با کمک کاوشگر استقامت، خاک و سنگ‌های مریخی را به زمین بیاورد.

سرمست از موفقیت هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) در سیاره سرخ، دانشمندان و مهندسان ناسا در حال طراحی هلیکوپترهای هوشمند جدید هستند. تجارب ارزشمند به‌دست آمده از حدود 50 پرواز موفق نبوغ بر فراز دهانه جزرو سیاره مریخ، در ساخت این هلیکوپترها به‌کار گرفته خواهد شد.

هم‌اکنون ناسا، به تدارک یک پروژه مشترک با آژانس فضایی اروپا می‌اندیشد که هدف آن، انتقال رگولیت و سنگ‌های جمع‌آوری شده از مریخ به زمین است. بازوهای اجرایی این پروژه هم، کاوشگر استقامت (Perseverance) و دو هلیکوپر نمونه‌بردار مریخی هستند.

در این ماموریت، مریخ نورد استقامت نمونه‌های جمع‌آوری شده را تا محل بارگیری از پیش تعیین شده می‌برد. سپس دو هلیکوپتر ناسا، نمونه‌ها را برمی‌دارند و به فضاپیمایی که قرار است به مدار مریخ اعزام شود، می‌رسانند.

هلیکوپترهای هوشمند مریخی ناسا

ساعت‌‌ها پرواز هلیکوپتر نبوغ در آسمان مریخ، کار را برای طراحی هلیکوپترهای جدید، راحت‌تر کرده؛ اما همچنان چالش‌هایی وجود دارد که هاوارد گریپ، مهندس ارشد پروازهای خودکار در آزمایشگاه پیش‌رانش ناسا، درباره آن‌ها توضیحاتی داده است.

او بزرگ‌ترین چالش را محدودیت وزن بار قابل حمل می‌داند؛ زیرا مریخ، هوای بسیار کمی دارد و همین هم کار را مشکل می‌کند.

به‌گفته‌ی این مهندس، ما از تجربه طراحی هلیکوپتر نبوغ، می‌دانیم پروانه‌های هلیکوپترهای جدید را چطور بسازیم و آن‌ها را کنترل کنیم؛ اما باید چیزهای جدیدی، مانند چرخ‌ها و بازوهای رباتیک به آن طرح بیسیک اضافه شود. بنابراین کار چندان هم سرراست نیست و ما در حال آزمون و خطا هستیم. نرم افزار جدیدی هم در دست ساخت است که قابلیت‌های بیشتری به هلیکوپترها می‌دهد.

گریپ در ابتدا، هدایت‌گر ارشد هلیکوپتر نبوغ بود؛ اما از شروع سال میلادی جدید، روی طراحی هلیکوپترهای نمونه‌بردار مریخی متمرکز شد. او عکس‌های گرفته شده از سطح مریخ توسط نبوغ را هم بسیار سودمند دانسته و نسبت به راه‌اندازی این سیستم حمل و نقل در سیاره سرخ، ابراز خوش‌بینی کرده است.

باید دید ماجراجویی‌های بشر در مریخ، تا کجا پیش خواهد رفت!