گلکسی A54 سامسونگ

گلکسی A54 سامسونگ در برابر ردمی نوت 12 پرو شیائومی؛ میان رده چینی بخریم یا کره‌ای؟

در مقایسه گلکسی A54 سامسونگ با ردمی نوت 12 پرو، قصد داریم نقاط ضعف و قوت این دو گوشی را مورد بررسی قرار بدهیم.

در بازار گوشی‌های میان رده همیشه رقابت‌های جذابی شکل می‌گیرد و محصولات مختلف زیادی را در طول سال‌ها به خود دیده است. در سال‌های اخیر این رقابت به جنگ مستقیم بین سامسونگ و شیائومی تبدیل شده و هر کمپانی سعی دارد با عرضه موبایلی اقتصادی و مجهز به امکانات بیشتر، سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند.

سامسونگ گلکسی ای 54 – Samsung Galaxy A54 جدیدترین اسمارت فون سری گلکسی A50 کره‌ای‌ها بوده که در واقع ادامه‌دهنده راه موفقیت‌آمیز گلکسی ای 52 اس – Galaxy A52s به حساب می‌آید. نسل پیشین این گوشی یعنی گلکسی ای 53 – Galaxy A53 نتوانست به محبوبیت برسد و فروش خوبی را تجربه نکرد.

در مقابل شیائومی ردمی نوت 12 پرو – Xiaomi Redmi Note 12 Pro نماینده چینی قرار گرفته که از مشخصات فنی مطلوبی برخوردار شده و همزمان برچسب قیمتی رقابتی روی خود دارد. امروز در گجت نیوز می‌خواهیم این دو میان رده را با یکدیگر رو در رو کرده و آن‌ها را از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت، نمایشگر، باتری، شارژدهی و سرعت شارژ، عملکرد سخت افزاری و در نهایت دوربین با یکدیگر مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A54 سامسونگ

ابعاد گلکسی A54 سامسونگ 158.2×76.7×8.2 میلی‌متر بوده و 202 گرم وزن دارد. در آن سو نوت 12 پرو ابعادی معادل 163x76x8 میلی‌متری داشته و با وزن 187 گرمی‌اش حدود 15 گرم سبک‌تر از نماینده سامسونگ است.

هر دو گوشی ابعاد استانداردی برای دسته خود دارند و فضایی تقریبا مشابهی از جیبتان را اشغال خواهند کرد. فریم صاف و حالت آجری مانند طراحی این دو اسمارت فون نتوانسته برای کاهش ابعاد و القای حس یک گوشی کامپکت کمک کند. گلکسی کمی کوتاه‌تر است، هرچند 5 میلی‌متر راه به جایی نخواهد برد. در مقابل ردمی نوت 12 پرو کمی سبک‌تر طراحی شده که باز هم وجه تمایز خاصی به حساب نمی‌آید.

چند ویژگی فیزیکی در طراحی این دو دیوایس تعبیه شده که باید به آن‌ها بپردازیم. ردمی موفق به دریافت گواهینامه IP53 شده که در واقع نشان دهنده مقاومت گوشی در برابر قطرات ریز آب و مایعات است. اما ای 54 می‌تواند به مدت یک ساعت و 30 دقیقه زیر عمق نیم‌متری آب دوام بیاورد و گواهی IP67 را در اختیار دارد.

از سوی دیگر ردمی پورت‌های ارتباطی در اختیارتان قرار می‌دهد که گلکسی از آن بی‌بهره است. جک 3.5 میلی‌متری هدفون و ساطع‌کننده اشعه مادون قرمز فقط توسط نوت 12 پرو عرضه می‌شوند و در ای 54 خبری از آن‌ها نیست. اما نماینده کره‌ای‌ها از خشاب کارت حافظه جانبی microSD پشتیبانی می‌کند که گرچه با سیم‌کارت دوم مشترک بوده اما وجودش بهتر از فقدانش است.

موضوع پایانی برای بخش طراحی دیوایس به مکان قرارگیری حسگر تشخیص اثر انگشت برمی‌گردد. این سنسور در ردمی روی فریم دور گوشی قرار گرفته که گرچه طرفداران خاص خودش را دارد اما برخی کاربران شیائومی از مشکلاتی حین کار با آن گلایه دارند. اما در گلکسی این سنسور به زیر صفحه نمایش منتقل شده که کمی از آن موقعیت ایده‌آلش پایین‌تر است.

صفحه نمایش

گلکسی A54 سامسونگ

نمایشگر گلکسی A54 سامسونگ 6.4 اینچ قطر داشته که با پنل SuperAMOLED خود می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 1080×2340 پیکسل به نمایش بگذارد. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش 403 ppi است. در مقابل ردمی نوت 12 پرو مجهز به نمایشگری 6.67 اینچی شده که پنل OLED دارد و با کمی رزولوشن بالاتر از گلکسی، می‌تواند تصاویر را با کیفیت 1080×2400 پیکسل پخش کند. اما به دلیل وسعت بیشتر صفحه تراکم پیکسلی به 395 ppi کاهش یافته است. هر دو صفحه نمایش از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند.

مهم‌ترین تفاوت در نمایشگر دو دیوایس به ابعاد آن‌ها برمی‌گردد. به جز این مورد، نمی‌توانیم تفاوت‌های مهم و فاحشی بین این دو گوشی پیدا کنیم. هر دو دستگاه از نمایشگری با رزولوشن Full HD پلاس با پنل OLED بهره می‌برند و حداکثر روشنایی آن‌ها همانند نرخ تازه‌سازی به قدری مشابه است که مقایسه کردنشان ارزشی ندارد. هر دو گوشی در بازتولید رنگ‌ها کمی زیاده‌روی می‌کنند و غلظت را افزایش می‌دهند. با این وجود امکان تنظیم رنگ‌ها برای تماشای تصاویری نزدیک‌تر به واقعیت در هر دو دستگاه وجود دارد. ردمی مجوز دالبی ویژن را کسب کرده تا اگر در زمینه غلظت رنگ‌ها حساسیت به خرج می‌دهید، به سراغ نوت 12 پرو بروید. در مقابل گلکسی از قابلیت +HDR 10 پشتیبانی می‌کند.

شارژدهی

گلکسی A54 سامسونگ

هر دو گوشی از باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار شده‌اند اما گلکسی A54 سامسونگ توانسته ظرفیت باتری را بهتر مدیریت کند. حین وب‌گردی حدود 4 ساعت و حین تماشای فیلم حدود 2 ساعت شارژدهی بیشتری را از ای 54 مشاهده می‌کنیم. همچنین با این موبایل می‌توانید 4 ساعت مکالمه تلفنی بیشتری داشته باشید و در مجموع اختلاف شارژدهی بین این دو دستگاه را می‌توانیم تاثیرگذار بدانیم. البته ردمی هم عملکرد بدی ندارد و صرفا به خوبی گلکسی نتوانسته شارژدهی را مدیریت کند.

سرعت شارژ

گلکسی A54 سامسونگ

اما وقتی به بحث سرعت شارژ می‌رسیم، ورق به سمت محصول شیائومی برمی‌گردد. شیائومی ردمی نوت 12 پرو از فناوری شارژ سریع 67 واتی پشتیبانی می‌کند در حالی که گلکسی A54 سامسونگ مجهز به فناوری 25 واتی شده است. گرچه روی کاغذ توان شارژ ردمی حدود سه برابر بیشتر از گلکسی بوده اما پس از نیم‌ساعت شارژ، درصد باتری نوت 12 پرو به 78 درصد و ای 54 به 56 درصد رسیده است.

نقطه قوت دیگر نوت 12 پرو به اعداد مرتبط نمی‌شود، بلکه به درون جعبه ربط دارد. این گوشی در جعبه خود آداپتور شارژ 67 واتی را به کاربر تقدیم می‌کند اما در محصول سامسونگ شما فقط یک کابل دریافت خواهید کرد.

اسپیکرها

اسپیکرها

پس از مقایسه و پخش موسیقی توسط هر دو گوشی در کنار هم، به این نتیجه رسیدیم که اسپیکر گلکسی A54 سامسونگ به لطف پخش واضح‌تر در فرکانس‌های پایین‌تر و صدای بالانس‌تر عملکرد بهتری نسبت به رقیبش از خود به نمایش می‌گذارد. اسپیکر نوت 12 پرو در دسته یک اسپیکر متوسط رو به بالا قرار می‌گیرد.

عملکرد پردازشی

پردازشی

در هیچ‌کدام از این دو میان رده خبری از چیپست کوالکام نبوده و سازندگان به سراغ چیپست‌های جایگزین و ارزان‌تر دیگری رفته‌اند. در گلکسی شاهد به کارگیری اگزینوس 1380 ساخت خود سامسونگ هستیم و ردمی نوت 12 پرو از مدیاتک دایمنسیتی 1080 توان می‌گیرد. هر دو چیپ از فناوری مخابراتی 5G پشتیبانی می‌کنند و با معماری 5 و 6 نانومتری ساخته شده‌اند.

چیپست اگزینوس از آرایش هسته‌ای 4+4 برخوردار شده که چهار هسته Cortex-A78 اش در فرکانس 2.4 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. در مقابل چیپست مدیاتک مجهز به 6+2 هسته بوده و دو هسته Cortex-A78 اش روی فرکانس 2.6 کلاک شده‌اند. در بحث عملکرد چند هسته‌ای، گلکسی A54 سامسونگ حدود 15 الی 20 درصد سریع‌تر از نوت 12 پرو ظاهر می‌شود. اختلاف عملکرد تک هسته‌ای دو دیوایس بسیار ناچیز بوده و قابل مقایسه نیست.

چیپ پردازش گرافیکی Mali-G68 MP5 در گلکسی یک هسته بیشتر از Mali-G68 MC4 نماینده شیائومی در اختیار دارد. بنابراین تعجبی ندارد اگر بگوییم در بنچمارک‌های گرافیکی، ای 54 کمی بهتر عمل می‌کند. با این وجود هیچ‌کدام از این دو دستگاه نمی‌توانند در برابر پرچمداران در بحث پردازشی قد علم کنند.

عملکرد گرافیکی

یکی از ویژگی‌ها و برتری‌های گلکسی که به مرور زمان در حال بهتر شدن است به پشتیبانی نرم افزاری برمی‌گردد. سامسونگ وعده ارائه 4 به روز رسانی نرم افزاری داده و بدین ترتیب، تا اندروید 17 برای ای 54 منتشر خواهد شد. اما ردمی تنها 2 آپدیت دریافت می‌کند و از آنجایی که به طور پیش‌فرض اندروید 12 روی آن نصب شده، آخرین آپدیت سیستم عاملش اندروید 14 خواهد بود.

انتخاب میان رابط کاربری One UI و MIUI یک انتخاب شخصی و سلیقه‌ای بوده و هر دو پوسته قابلیت شخصی‌سازی و کاربردی زیادی در چنته دارند.

دوربین

رزولوشن دوربین‌های مورد استفاده در هر دو گوشی تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارند اما به جز دوربین اصلی، دوربین‌های گلکسی میزان مگاپیکسل بیشتری دارند. بدین ترتیب هر دو گوشی دارای سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی هستند اما گلکسی A54 سامسونگ مجهز به سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض و سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو شده است. در مقابل ردمی نوت 12 پرو از سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض و سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو بهره می‌برد. دوربین سلفی گلکسی 32 مگاپیکسل و ردمی 16 مگاپیکسل رزولوشن دارد.

نمونه تصاویر گلکسی A54 سامسونگ

در بحث دوربین اعداد کمک چندانی برای داوری نخواهند کرد، به همین دلیل به سراغ عکاسی با هر دو دیوایس رفتیم. طبق نتایج به دست آمده، ای 54 عملکرد بهتری در عکس‌برداری و ضبط فیلم از خودش نشان می‌دهد. البته اختلاف‌ها فاحش نیستند اما گلکسی توانسته با ایجاد بهبودهای جزئی تصاویر بهتری بگیرد، حتی با اینکه سنسورهایش سنسورهای جدیدی نیستند.

نمونه تصاویر شیائومی ردمی نوت 12 پرو

شاید تصور کنید عکاسی در نور کم شبانه تنها مختص گوشی‌های پرچمدار خواهد بود اما باید بگوییم هر دو موبایل در شرایط نوری ضعیف هم توانستند عکس‌های با کیفیتی ثبت کنند، مخصوصا اگر از دوربین اصلی استفاده کنید. در این زمینه هم برتری با گلکسی خواهد بود.

فیلم‌برداری یکی از زمینه‌هایی است که هر دو دستگاه تقریبا مشابه با یکدیگر عمل می‌کنند. کیفیت ضبط فیلم در هر دو گوشی تا 4K امکان‌پذیر است اما خبری از قابلیت OIS نخواهد بود. اگر می‌خواهید از ویژگی لرزش‌گیر دست استفاده کنید مجبور می‌شوید تا کیفیت را به Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه کاهش بدهید.

زمانی که به دوربین سلفی می‌رسیم نتیجه‌گیری بسیار راحت‌تر می‌شود. سلفی‌هایی که با گلکسی A54 سامسونگ می‌گیرید کیفیتی بسیار بهتر از ردمی دارند. همچنین گلکسی بر خلاف ردمی می‌تواند از طریق دوربین سلفی با کیفیت 4K فیلم‌برداری کند که باز هم شاهد فقدان لرزش‌گیر دست هستیم.

نتیجه‌گیری

در جدال بین این میان رده‌های قدرتمند، یک اختلاف قیمتی واضح وجود دارد و همان‌طور که انتظار داریم، گلکسی A54 سامسونگ برنده این میدان خواهد بود. با پرداخت مبلغی بیشتر ویژگی‌های بیشتری مانند مقاومت بهتر در برابر نفوذ آب و خاک و پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر در اختیارتان قرار می‌گیرد. خشاب کارت حافظه microSD و سلفی‌های با کیفیت‌تر را هم باید به برتری‌های ای 54 اضافه کنید.

در آن سمت ردمی قابلیت‌هایی ارائه می‌کند که می‌توانند هر روز به کارتان بیایند. برای مثال جک 3.5 میلی‌متری هدفون و ارسال‌کننده اشعه اینفرارد از جمله این ویژگی‌ها بوده که آن‌ها را در نماینده سامسونگ مشاهده نخواهید کرد.

گلکسی ای 54 و ردمی نوت 12 پرو در بحث ویژگی‌های کلیدی و پایه‌ای تا حد زیادی شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند. هر دو گوشی مجهز به نمایشگرهای با کیفیتی هستند و گلکسی شارژدهی بیشتری دارد، در حالی که ردمی زودتر شارژ می‌شود. برتری جزئی ای 54 در عملکرد دوربین اصلی به اندازه کافی قانع‌کننده نیست و نمی‌توانیم بگوییم ورق را به سمت محصول سامسونگ می‌چرخاند.

بله، گلکسی ای 54 مجموعه‌ای کامل‌تر و با کیفیت‌تری به حساب می‌آید اما قیمت پایین‌تر ردمی نوت 12 پرو، تمامی کاستی‌هایش را توجیه می‌کند.

نقاط قوت گلکسی ای 54
  • گواهینامه IP67 و خشاب کارت حافظه جانبی
  • شارژدهی عالی
  • سیستم عامل جدیدتر و پشتیبانی نرم افزاری تا 4 آپدیت بعدی (در مقابل 2 آپدیت در ردمی)
  • سلفی با کیفیت
نقاط قوت ردمی نوت 12 پرو
  • قیمت کمتر
  • جک 3.5 میلی‌متری هدفون
  • سرعت شارژ بیشتر
  • قرارگیری آداپتور شارژ درون جعبه

اگر شما بخواهید به سراغ یکی از این دو دیوایس بروید، انتخابتان گلکسی با امکانات بیشتر خواهد بود یا ردمی با قیمت کمتر؟ در بخش دیدگاه‌ها جویای نظرات شما عزیزان هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. همه کالاهای مصرفی تبلیغی چینی بی کیفیت بنجل ارزان سفارش ایران شده. ملت را ظالمانه از استفاده از کالاهای باکیفیت اروپا امریکا ژاپن کره محروم کرده اند لعنت خدا بر این رژیم فاسد ظالم دزد ولایت وقیح مطلقه که زندگی عمر جان مال ملت در دست اینها تباه ضایع شده نابود باد ولایت مطلقه! این رژیم شیطانی را بیرحمانه باید مورد حمله قرار داد و ساقط کرد همچنان که اینها بر ملت رحم نمیکنند زندگی را بر مردم حرام ممنوع کرده اند بیشرفهای کثافت بنام دین هرغلطی دزدی فسادی جنایتی میکنند آرزوی مرگ و اعدام قذافی وار بر علیگدا خلمنیی خودکامه د یکتاتور را داریم!