گوشی بزرگ یا کوچک: ۸ دلیل برای اثبات برتری گوشی‌های بزرگ

امروزه اکثر گوشی‌ها در دو سایز بزرگ و کوچک عرضه می‌شوند. اما سوال اینجاست که کدام یک برتر است؟ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا پاسخ این سوال را بدهیم.

این موضوع در مورد اکثر گوشی‌های محبوب و پرچم‌داران کمپانی‌ها صدق می‌کند و کمپانی‌های بزرگ برای رضایت کاربران و مشتریان خود، موبایل‌ها را در دو سایز کوچک و بزرگ عرضه می‌کنند:

  • اپل یک مدل کوچک ۴.۷ اینچی آیفون ۶S و یک مدل بزرگ ۵.۵ اینچی آیفون ۶S Plus را دارد.
  • سامسونگ یک مدل ۵.۱ اینچی گلکسی S6 و یک مدل بزرگ ۵.۷ اینچی گلکسی نوت ۵ را دارد.
  • گوگل دارای یک مدل ۵.۲ اینچی نکسوس ۵X و یک مدل ۵.۷ اینچی نکسوس ۶P است.
  • مایکروسافت یک مدل ۵.۲ اینچی لومیا ۹۵۰ و مدل بزرگتر ۵.۷ اینچی لومیا ۹۵۰XL را داراست.
  • موتورولا / لنوو یک مدل ۵.۲ اینچی موتو X و یک مدل ۵.۷ اینچی موتو X Pure دارند.
  • هواوی دارای مدل ۵.۲ اینچی P8 و ۶ اینچی Mate 8 است.
  • و لیست همچنان ادامه دارد.

البته باید قبول کرد که سایزی وجود ندارد که برای همه‌ی کاربران مناسب باشد. بعضی از کاربران علاقه به گوشی کوچک دارند تا به راحتی در جیب قرار گیرد و کاربرانی نیز هستند که موبایل‌هایی بزرگ را می‌پسندند. اما گوشی‌های بزرگ دارای مزیت‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را در مدل‌هایی با سایز کوچکتر مشاهده کرد. ما نیز قصد داریم تا به ۸ مورد از این مزیت‌ها اشاره کنیم.

مزیت اول – عمر باتری

عمر باتری یکی از موضوعاتی‌ست که کاربران به شدت به آن اهمیت می‌دهند. کمپانی‌ها نیز برای نشان دادن برتری محصول خود به ظرفیت باتری و میزان دوام آن در مصارف مختلف اشاره می‌کنند. البته درست است که هر چقدر میزان مصرف شما بیشتر باشد احتمال دارد که شارژ باتری تا پایان روز دوام نیاورد اما این موضوع یکی از اتفاقاتی‌ست که کمتر برای یک گوشی با سایز بزرگ اتفاق میفتد.

سایز بزرگ گوشی به کمپانی‌ها اجازه می‌دهد تا از یک باتری با ظرفیت بالاتری استفاده کنند. با اینکه در سایز بزرگتر از نمایشگر بزرگتری نیز استفاده شده و کار تراشه نیز بیشتر می‌شود اما میزان اضافه شده به ظرفیت باتری نسبت به مصرف انرژی بیشتر است.

به همین دلیل شاهد عمر بیشتر باتری در موبایل‌های سایز بزرگ نسبت به سایز کوچک هستیم. در تست‌های صورت گرفته نیز عمر باتری آیفون ۶S Plus نسبت به آیفون ۶S بیشتر است و برخلاف گلکسی ۶S، گلکسی نوت ۵ می‌تواند به راحتی یک روز کامل شارژ داشته باشد.

battery-compare1. تحلمزیت دوم – ساده‌تر می‌توان کارها را انجام داد

صفحه‌ی بزرگ یک موبایل کمک می‌کند تا کارها را سریع‌تر و ساده‌تر انجام دهید. اگر از خود می‌پرسید منظورمان چه کارهایی‌ست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پر کردن و ویرایش صفحات Exel
  • میکس فایل‌های صوتی
  • عکسبرداری
  • ویرایش تصاویر
  • ویرایش ویدیو
  • و..

تمامی این کارها به سادگی و با سرعت بیشتری در یک گوشی بزرگ انجام داده می‌شوند.

گوشی بزرگ یا کوچک ۲مزیت سوم – سریع‌تر می‌توان تایپ کرد

فقط در مورد این موضوع فکر کنید. چقدر در طول روز تماس‌های تلفنی داشته اید؟ و چقدر از کیبورد موبایل استفاده کرده اید تا پیامک ارسال کنید و یا در فضای مجازی متنی را تایپ کنید؟ اگر مانند خیلی از مردم این روزها باشید، بیشتر از طریق نوشتن پیامک و متن‌ها با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنید.

بنابراین داشتن یک موبایل بزرگ باعث می‌شود تا به راحتی تایپ کرده و سرعت و دقت بیشتری داشته باشید. کافی‌ست برای مدتی با یک صفحه‌ی بزرگ کار کنید و بعد یک موبایل کوچک را در دست خود گرفته و متنی را وارد کنید. متوجه می‌شوید که چقدر تایپ کردن یک متن ساده برای شما سخت شده است.

البته باید در نظر گرفت که این مقایسه در حالتی درست است که هر دو گوشی از یک نرم افزار استفاده کرده و دارای کیفیت صفحه‌ی نمایش یکسانی باشند. بعضی از موبایل‌ها با اینکه صفحه‌ی بزرگی دارند اما به دلیل کیفیت بد صفحه‌ی نمایش و یا نرم افزار نامناسبی که دارند، نه تنها تایپ کردن را ساده‌تر نمی‌کنند بلکه تایپ کردن در آن‌ها آزاردهنده نیز هست.

گوشی بزرگ یا کوچک ۳مزیت چهارم – داشتن سخت افزار بهتر

می‌خواهد استفاده از یک پردازنده‌ی سریع‌تر باشد، میزان حافظه‌ی رم بیشتر یا داشتن OIS، در هر حالتی که نگاه کنید در چند سال اخیر گوشی‌هایی که در سایز بزرگتر عرضه شدند از نظر سخت افزاری دارای مزیت‌های بیشتری بوده اند.

البته درک این موضوع چندان هم سخت نیست. وقتی فضای بیشتری در اختیار سازندگان قرار گیرد سعی می‌کنند از سیلیکون بیشتری استفاده کنند تا برای مثال سرعت پردازنده را افزایش دهند و یا از سیستم خنک کننده ای استفاده کنند که دمای گوشی را کنترل نماید. حتی امکاناتی را برای قسمت‌های مختلف گوشی در نظر بگیرند. برای مثال در دوربین اصلی از یک OIS استفاده کنند تا کاربر بتواند تصاویری بدون لرزش ثبت کند.

در خیلی از شرایط، خود کمپانی‌ها نیز گوشی‌های سایز بزرگتر را به عنوان محصول برتر خود انتخاب می‌کنند. برای مثال گوگل گوشی نکسوس ۶P را به عنوان پرچم‌دار اصلی خود معرفی کرده و جالب است بدانید که در این گوشی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده شده و این در حالی‌ست که زیر قاب نکسوس ۵X چیپست اسنپدراگون ۸۰۸ قرار دارد.

۴مزیت پنجم – می‌توان تجربه‌ی بهتری از گیمینگ داشت

صفحه‌ی بزرگ برای گیمرها نیز بهتر است. کافی‌ست یک بازی را در صفحه‌ی کوچک بازی کرده و بعد آن را در یک گوشی با صفحه‌ی بزرگ تست کنید تا متوجه منظورمان شوید.

gamingمزیت ششم – صدای بهتر بلندگوها

صدای بلندگوها در موبایل‌های کوچک محدود است و تنها کمی افزایش کیفیت صدا می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد نماید. برای همین است که گوشی‌هایی مانند سری HTC One می‌توانند صدای بهتری تولید کنند. فضای زیاد در یک موبایل بزرگ کمک می‌کند تا از بلندگوهای بهتری استفاده شود و حتی گوشی‌هایی تولید شوند که از ۴ بلندگو بهره می‌برند.

nexus-front

مزیت هفتم – رزولوشن بالاتر

در حال حاضر بیشتر موبایل‌ها نسبت به مدل بزرگتر خود از رزولوشن پایینتر و تراکم پیکسل کمتری بهره می‌برند. بیشتر موبایل‌های کوچک از رزولوشن فول اچ دی (۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل) استفاده می‌کنند اما مدل‌های بزرگتر دارای نمایشگرهایی با رزولوشن کواد اچ دی (QHD) هستند. شاید تفاوت چندانی در نگاه اول میان صفحات مشاهده نکنید اما هنگام خواندن متون ریز تفاوت را حس خواهید کرد.

۲-BIG

مزیت هشتم – داشتن UI منحصر به فرد و بهره وری از ویژگی‌های جذاب

فقط سخت افزار نیست که می‌تواند در مدل بزرگ‌تر گوشی‌ها متفاوت باشد، بلکه گاهی اوقات نرم افزارهایی نیز مخصوص مدل بزرگ‌تر ساخته می‌شوند. برای مثال می‌توان به حالت Landscape در گوشی آیفون ۶S Plus اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت وقتی گوشی را به صورت افقی در دستان خود بگیرید صفحه نیز می‌چرخد و محتویات به صورت افقی به نمایش داده می‌شوند. این یک قابلیت عالی‌ست که البته در آیفون ۶S نمی‌توانید مشاهده کنید.

landscape-1منبع: Phonearena

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. به نظر من اکثر این موارد با پیشرفت تکنولوژی بهتر میشه و همه سعی میکنن گوشی کوچیک بسازن.
    فقط مشکل کیبورد و تایپ هست که اونم در آینده با اضافه شدن کیبورد به فلیپ کاور شاید تا حدی حل بشه.
    فیلم نگاه کردن که به نظرم یه امکان جانبی گوشیه و به خوش دست بودن ارجحیت نداره، و بازی کردن هم اونقدر ارجحیت نداره.
    من یه گوشی کوچیک قوی به همرام کی بورد جانبی رو به یه گوشی بزرگ ترجیح میدم