فیلتر تلگرام در برزیل

تلگرام اطلاعات کاربران را لو نداد، فیلتر شد

پس از خودداری تلگرام از ارائه اطلاعات تماس گروهی با محتوای نئونازی به دولت برزیل، دادگاهی در این کشور دستور تعلیق این پیام‌رسان را صادر کرد و تلگرام در برزیل فیلتر شد.

دادگاه برزیل روز چهارشنبه تلگرام را به دلیل عدم تبعیت از دستور مروبط به گروه‌های نئونازی فیلتر کرد و به شرکت‌های مخابراتی برزیلی دستور داد تا این پیام‌رسان را از پلتفرم‌های خود حذف کنند.

پلیس فدرال پس از اینکه تلگرام از تصمیم دادگاه قبلی برای تحویل اطلاعات مربوط به دو گروه نئونازی که متهم به تحریک خشونت در مدارس بودند پیروی نکرد، دستور فیلتر تلگرام در برزیل را درخواست کرد.

دستور تعلیق این اپلیکیشن پیام‌رسانِ رمزگذاری شده به‌صورت موقت است و زمانی که تلگرام از دستور اشتراک‌گذاری اطلاعات در این کشور پیروی کند، رفع فیلتر خواهد شد. به گفته مقامات برزیلی، تلگرام برخی از اطلاعاتی را که دولت درخواست کرده بود ارائه داد، اما از در اختیار گذاشتن شماره تلفن‌های اعضای این گروهی که محتوای نئونازی دارد، خودداری کرد.

فیلتر تلگرام در برزیل

فیلتر تلگرام در برزیل

تصمیم فیلتر تلگرام در برزیل توسط قاضی «ولینگتون لوپس داسیلوا» در دادگاهی در ایالت اسپیریتو سانتو گرفته شد. فلاویو دینو، وزیر دادگستری برزیل گفت: «دادگاه پیام‌رسان تلگرام را به دلیل عدم همکاری با دولت به پرداخت روزانه ۱۹۸ هزار دلار جریمه کرده و فعالیت‌های تلگرام را در برزیل موقتا به حالت تعلیق درآورده است.»

براساس حکم قاضی، شرکت‌های مخابراتی در کشور باید دسترسی به این سرویس پیام‌رسان و دانلود اپلیکیشن را متوقف کنند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که پلیس فدرال تماس مدیران و اعضا و همچنین شماره تلفن کاربران آن گروه‌ها را درخواست کرده است.

بر اساس گزارش‌های موجود، تلگرام با ارسال اطلاعاتی محدود در جمعه گذشته تا حدی از درخواست دولت برزیل پیروی کرد. تلگرام خود را به‌عنوان یک برنامه پیام‌رسان متمرکز بر سرعت و حریم خصوصی معرفی می‌کند و می‌گوید چت‌های مخفی آن از رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کنند که در سرورهای این اپلیکیشن ذخیره نمی‌شود.

فیلتر تلگرام در برزیل

فیلتر تلگرام در برزیل

درخواست پلیس برای پایان دادن به رازداری تلگرام در مورد این گروه‌ها به‌عنوان بخشی‌از تحقیقات درباره حملات افراط‌گرایانه به مدارس برزیل مطرح شد. این درخواست دولت برزیل از تلگرام پس از آن صورت گرفت که یک نوجوان ۱۶ ساله چهار نفر را با ضرب گلوله به‌قتل رساند و افرادی را در دو مدرسه زخمی کرد.

براساس تحقیقات صورت گرفته، این نوجوان ۱۶ ساله مطالب یهودستیزی را در گروه‌های تلگرامی منتشر می‌کرد، به‌نفرت پراکنی مشغول بود، آموزش قتل و ساخت بمب‌های دستی می‌داد و در حال ترویج آرمان‌های نئونازی بود.

تلگرام به درخواست دولت برزیل پاسخ نداد و در نتیجه قاضی دیوان عالی دستور فیلتر تلگرام در برزیل را صادر کرد، با این استدلال که تلگرام بارها از پایبندی به دستورات قضایی برای مسدود کردن حساب‌های منتشرکننده اخبار جعلی خودداری کرده و از قوانین برزیل پیروی نکرده است.