مهاجرت ویندوز 11

7  دلیل برای اینکه از ویندوز 10 به 11 مهاجرت نکنید

در اینجا به بررسی برخی دلایل سرعت پایین مهاجرت از ویندوز 10 به 11 خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد ارتقای ویندوز خود به آخرین نسخه را دارید، بد نیست این مطلب را مطالعه فرمایید.

مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 11 را در ماه اکتبر سال 2021 به‌طور رسمی منتشر کرد. با این وجود سرعت مهاجرت کاربران به این نسخه جدید نسبتا کند بوده و بسیاری افراد همچنان ترجیح دادند از نسخه قبلی این سیستم عامل استفاده کنند.

در بررسی‌هایی که در ماه مارس ال 2023 انجام شد، ویندوز 11 صاحب سهمی 21 درصدی از بازار مشترکین ویندوز بوده؛ در حالی که سهم ویندوز 10 حدود 71 درصد بوده است!

پیش بینی می‌شود که مایکروسافت نسل بعدی سیستم عامل‌های دسکتاپ خود، ویندوز 12 را ظرف یک سال آینده رونمایی کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که Windows 11 به سرنوشتی مشابه با Windows 8 دچار شده و نتواند کاربران را با خود همراه کند.

امروز قصد داریم به بررسی برخی دلایل اصلی عدم تمایل کاربران به مهاجرت به ویندوز 11 اشاره کنیم. اگر قصد دارید به‌زودی سیستم عامل ویندوز 10 خود را به 11 ارتقا دهید، بد نیست تا آخر این متن با ما همراه باشید.

ارتقا به Windows 11

چرا کاربران تمایل چندانی به مهاجرت به ویندوز 11 ندارند؟

سیستم مورد نیاز ویندوز 11

یکی از عمده دلایل عدم ارتقای بسیاری کاربران به ویندوز 11، نیازمندی‌های سخت افزاری سخت‌گیرانه آن بوده است؛ چرا که بسیاری از دستگاه‌های کنونی که بدون مشکل قادر به اجرای ویندوز 10 هستند، با ویندوز 11 ناسازگار بوده و قادر به نصب آن نیستند.

سیستم مورد نیاز Windows 11 به‌طور خلاصه به‌صورت زیر است:

  • پردازنده: یک گیگاهرتز، دو هسته‌ای و 64 بیتی
  • رم: چهار گیگابایت
  • حافظه داخلی: 64 گیگابایت
  • کارت گرافیک: سازگار با DirectX 12
  • پشتیبانی از TPM 2.0

برخی از مشخصات سخت افزاری مورد نیاز ویندوز 11 بسیار بالاتر از نسل قبل هستند.

به عنوان مثال ویندوز 10 برای نصب به تنها یک گیگابایت رم نیاز داشت که آن را به گزینه‌ای مناسب برای دستگاه‌های قدیمی‌تر که دو گیگابایت رم داشتند تبدیل می‌کرد.

از سوی دیگر، نیاز ویندوز 11 به سیستم عامل 64 بیتی باعث شده بود که عملا امکان ارتقای کامپیوترهای 32 بیتی به این سیستم عامل منتفی شود.

در عین حال بزرگترین مانع سخت افزاری در راه ارتقا به ویندوز 11، نیاز این سیستم عامل به پشتیبانی از TPM 2.0 بوده که بسیاری سیستم‌های نه چندان قدیمی را نیز از آپگرید منع کرده است!

به طور خاص، بسیاری دستگاه‌های حال حاضر دنیا قادر به پشتیبانی از TPM 2.0 نیستند. از سوی دیگر در برخی دستگاه‌های جدیدتر هم این قابلیت به‌طور پیش‌فرض فعال نیست. بنابراین درصد بالایی از کاربران ویندوز 10 به واسطه این نیاز سخت افزاری قادر به ارتقای سیستم عامل خود نبوده‌اند.

البته باید توجه کرد که راهکارهایی برای دور زدن TPM 2.0 و نصب سیستم عامل بدون نیاز به این قابلیت وجود دارد. با این حال ظاهرا کاربران عقیده دارند ویندوز 11 ارزش متحمل شدن این سختی‌ها را ندارد!

سیستم سخت افزاری کامل مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 مطابق تصویر زیر است:

سیسستم سخت افزاری مورد نیاز Windows 11

عملکرد ضعیف در اجرای بازی‌های ویدیویی

با وجود این که ویندوز 11 تعدادی قابلیت‌های جدید مربوط به گیمینگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما به گزارش بسیاری از گیمرها عملکرد کلی این سیستم عامل در اجرای بازی‌های ویدیویی ضعیف‌تر از ویندوز 10 ارزیابی می‌شود.

مهم‌ترین مشکلاتی که در انجمن‌های مختلف حوزه بازی به آن‌ها اشاره شده، کاهش چشمگیر نرخ فریم بازی‌ها و مشاهده لگ‌های متوالی در حین اجرای بازی‌های PC است.

این مشکلات با انتشار آپدیت 22H2 این سیستم عامل در انتهای سال 2022 تشدید شدند؛ به‌طوری گه پس از انتشار این بروزرسانی، بسیاری کاربران از افت چشمگیر کیفیت بازی‌ها بر روی ویندوز 11 خبر دادند.

مهاجرت ویندوز 11

شدت این نارضایتی‌ها به جایی رسید که مایکروسافت سرانجام مجبور شد به‌طور رسمی در این زمینه اظهار نظر کند.

این کمپانی فعال‌سازی مد دیباگ پردازشگر گرافیکی توسط آپدیت 22H2 را به‌عنوان دلیل اصلی این افت فریم و کیفیت بازی‌ها در ویندوز 11 برشمرد.

در عین حال مهم‌ترین دلیل کلی افت کیفیت گیمینگ در Windows 11 افزایش لایه‌های امنیتی این سیستم عامل بوده که عملکرد برخی بخش‌های دیگر از جمله گیمینگ را تضعیف کرده است.

ضعف ویندوز 11 در گیمینگ نیز یکی دیگر از دلایل عمده عدم مهاجرت کاربران به ویندوز 11 بوده است.

طراحی اسفناک تسکبار

تسکبار را باید مهم‌ترین بارزه سیستم عامل ویندوز پس از منوی استارت دانست. بنابراین هرگونه تغییر جدی در طراحی این بخش از ویندوز باید با تامل فراوان انجام شود.

این اتفاق در ویندوز 11 رخ نداده؛ چراکه مایکروسافت با بازطراحی تسکبار در این سیستم عامل، بسیاری قابلیت‌های آن‌ها را حذف کرده و در نتیجه کاربری آن را محدودتر نموده است!

تسکبار Windows 11

بسیاری کاربران ویندوز 11 در ماه‌های گذشته از نبود برخی قابلیت‌ها در تسکبار این نسخه شکایت کرده‌اند. به‌عنوان مثال، بسیاری کاربران از حذف قابلیت تغییر اندازه و انتقال تسکبار به نقاط مختلف صفحه شکایت داشته‌اند؛ در حالیکه برخی دیگر نیز خواهان بازگشت گزینه «ادغام کلیدهای تسکبار» به این نسخه شده‌اند.

مایکروسافت البته در آخرین بروزرسانی ویندوز 11 برخی از این قابلیت‌ها را بازگرداند و عملکرد تسکبار را تا حدی ارتقا داد. به عنوان مثال، بازگشت کلید Task Manager و امکان مشاهده دسکتاپ از طریق تسکبار از جمله قابلیت‌های قدیمی ویندوز بودند که پیش‌تر در نسخه 11 حضور نداشته و در آپدیت اخیر بازگردانده شده بودند.

مهاجرت ویندوز 11

در عین حال برخی ویژگی‌های حذف شده تسکبار در ویندوز 11 احتمالا هرگز بازنخواهند گشت! به همین جهت اگر طرفدار تسکبار و عملکرد کلاسیک آن هستید، احتمالا باید دور Windows 11 را خط بکشید.

حذف تایم لاین و 19 قابلیت کاربردی دیگر ویندوز 10

قابلیت Timeline را باید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویندوز 10 دانست که شاهد حذف آن از ویندوز 11 هستیم.‌ این قابلیت، بخشی از قسمت Task View در ویندوز بود که امکان مشاهده فایل‌ها و اپلیکیشن‌های باز شده در این سیستم عامل به ترتیب زمان را می‌داد.

این اپلیکیشن برای افرادی که از سرویس‌هایی مثل آفیس 365، مایکروسافت Paint و سایر قابلیت‌های ویندوز استفاده می‌کردند بسیار مهم تلقی می‌شد و حذف آن عملی تعجب برانگیز از سوی مایکروسافت به شمار می‌رفت.

تایم لاین ویندوز 11

کنار گذاشتن تایم لاین عملا منوی Task View در ویندوز 11 را بلااستفاده کرد. بنابراین افرادی که از تایم لاین استفاده فراوانی می‌کردند، تصمیم گرفتند به ویندوز 11 مهاجرت نکنند تا از داشتن آن محروم نشوند!

البته ظاهرا قابلیت تایم لاین به‌نوعی در مایکروسافت اج حضور دارد. با این حال عملکرد آن چندان قابل درک نیست!

بد نیست بدانید که Timeline تنها یکی از بیست قابلیت مهم ویندوز 10 است که در ویندوز 11 شاهد حذفشان بوده‌ایم.

جذاب نبودن طراحی جدید منوی استارت

در کنار تسکبار، ردموندی‌ها منوی استارت ویندوز 11 را نیز با تغییرات گسترده‌ای نسبت به قبل همراه کردند. این منوی استارت جدید موافقین و مخالفین زیادی داشته؛ به‌طوری که برخی از آن‌ها سادگی منوی جدید را پسندیده، اما برخی دیگر همچنان طرفدار منوی استارت ویندوز 10 هستند.

از جمله قابلیت‌های مهمی که شاهد حذف آن‌ها از منوی استارت Windows 11 هستیم می‌توان به کاشی‌های زنده و انیمیشن‌های آن‌ها اشاره کرد.

منوی استارت Windows 11

منوی استارت نسخه جدید ویندوز همچنین دولایه‌ای شده و میانبرهای مربوط به اپلیکیشن‌های پین شده و سایر اپلیکیشن‌ها از هم تفکیک شده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۰ ویژگی مفید منوی استارت در ویندوز ۱۱ که باید از آنها استفاده کنید

علاوه بر این امکان تغییر اندازه کاشی‌های میانبر اپلیکیشن‌های مختلف نیز در ویندوز 11 وجود ندارد.

به دلیل همین تغییرات، منوی استارت Windows 11 جدا از خوب یا بد بودنش نتوانسته رضایت کلی کاربران نسخه‌های پیشین ویندوز را به خود جلب کند.

به همین جهت افرادی که به منوی استارت کلاسیک این سیستم عامل علاقمند هستند نیز احتمالا همچنان با ویندوز 10 باقی خواهند ماند.

مهاجرت ویندوز 11

کافی نبودن قابلیت های جدید ویندوز 11

مهم‌ترین سوالی که در حین ارتقای سیستم عامل باید از خودمان بپرسیم این است که آیا نسخه جدید ارزش ارتقا دارد یا خیر؟

Windows 11 بدون شک از بسیاری جهات تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود دارد.

در وهله اول، منوی محتوا (منوی راست کلیک) این سیستم عامل دستخوش تغییر شده و منوی استارت، تسکبار و چینش آیکون‌ها نیز نسبت به قبل تغییر کرده‌اند.

ردموندی ها همچنین رابط کاربری بخش File Explorer ویندوز 11 را نیز با بهبودهایی روبرو کرده و بخش تنظیمات و کنترل پانل را با ظاهری جدید به کاربران ارائه نموده‌اند.

تسکبار در Windows 11

در این میان همچنین برخی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده نیز با تغییراتی جزیی در جزئیات در ویندوز 11 حضور دارند.

با نگاهی به تغییرات ویندوز 11 متوجه خواهید شد که اکثر آن‌ها مربوط به ظاهر این سیستم عامل هستند و تغییرات کاربردی و عملکردی این سیستم عامل بسیار محدودتر است.

به‌طور خاص، پشتیبانی از ویجت‌ها، قابلیت Snap Layout و امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید مهم‌ترین قابلیت‌های جدید ویندوز 11 هستند که مانورهای فراوانی هم روی آن‌ها داده شده است.

طبیعتا ویجت‌ها را نمی‌توان قابلیت‌های جدیدی در نظر گرفت؛ چرا که پیش‌تر در ویندوز 7 و ویندوز ویستا نیز شاهد حضور آن‌ها بوده‌ایم.

از سوی دیگر، امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی قابلیتی جذاب برای نسخه جدید ویندوز به شمار می‌رود؛ هرچند که حتی در ویندوز 10 هم امکان دانلود اپلیکیشن‌های اندرویدی از فروشگاه گوگل پلی و اجرای آن‌ها از طریق امولاتورهایی مثل BlueStacks یا Andy وجود دارد.

البته مایکروسافت تلاش کرده با هر آپدیت جدید ویندوز قابلیت‌های جدیدی را به این سیستم عامل اضافه کند. به عنوان مثال، تب‌های ویندوز اکسپلورر، منوی Taskbar Overflow و… از جمله قابلیت‌هایی هستند که به واسطه بروزرسانی‌های متعدد ویندوز 11 به آن اضافه شده‌اند.

با این حال همچنان به نظر می‌رسد قابلیت‌های جدید ویندوز 11 در مقایسه با نسل قبل کمتر است.

پشتیبانی از ویندوز 10 تا سال 2025

علیرغم تمامی کم و کاست‌های ویندوز 11، اگر مایکروسافت اعلام می‌کرد که پشتیبانی از ویندوز 10 را در پایان سال 2023 متوقف خواهد کرد، طبیعتا عده زیادی از کاربران این سیستم عامل به ویندوز 11 مهاجرت می‌کردند.

با این وجود ردموندی‌ها چندی پیش اعلام کردند که تا ماه اکتبر سال 2025 از ویندوز 10 پشتیبانی خواهند کرد. به این ترتیب کاربران این نسخه از ویندوز می‌توانند با خیال راحت تا دو سال دیگر از آن استفاده کرده و جدیدترین آپد‌یت‌ها و بروزرسانی‌های امنیتی آن را هم دریافت کنند.

پشتیبانی ویندوز 10

این اتفاق نیز یکی دیگر از دلایلی است که بسیاری افراد تصمیم گرفته‌اند همچنان با ویندوز 10 باقی بمانند.

جمع بندی نهایی؛ آیا شما به ویندوز 11 مهاجرت خواهید کرد؟

به‌طور کلی Windows 11 را نمی‌توان بروزرسانی چندان بزرگی برای سیستم عامل‌های خانگی این کمپانی دانست.

این نسخه طبیعتا پیشرفته‌ترین سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت تا به امروز است. با این وجود نواقص مورد اشاره در این متن باعث شد که ویندوز 11 نتواند انتظارات را آن‌چنان به خود جلب کند.

با این وجود می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آینده مایکروسافت رفته رفته ایرادات و نواقص این سیستم عامل را رفع کرده و آن را بار دیگر به گزینه‌ای محبوب برای کاربران تبدیل کند.

شما سیستم عامل Windows 11 را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این سیستم عامل را نصب کرده‌اید یا قصد ارتقا به آن را دارید؟ نظر خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.