کاهش فروش گوشی در جهان

کاهش فاجعه بار فروش گوشی موبایل در جهان؛ چه خبر است؟

کاهش عجیب فروش گوشی های موبایل در سراسر جهان حتی از پیش‌بینی‌های بدبین‌ترین کارشناسان نیز بدتر بوده است. اما علت چیست؟

براساس آخرین گزارش شرکت بین‌المللی داده (IDC)، طی سه ماهه اول سال 2023، تعداد 268.6 میلیون گوشی موبایل در سطح جهانی به‌فروش رسیده که حاکی از کاهش 14.6 درصدی در مقایسه با سال گذشته است. این آمار هم‌چنین هفتمین سه ماهه نزولی متوالی در فروش گوشی های موبایل را نشان می‌دهد که از عواملی نظیر تقاضای نسبتا پایین، تورم و عدم قطعیت‌های کلان ناشی می‌شود.

این کاهش 12.7 درصدی از آنچه پیش‌تر توسط IDC پیش‌بینی شده بود نیز بیش‌تر است. اگرچه موجودی گوشی های همراه در سراسر انبارهای دنیا هم‌چنان رقم بالایی را ثبت کرده‌اند، اما به‌لطف کاهش تولید، در مقایسه با شش ماه گذشته وضعیت بهتری دارند.

کاهش فروش گوشی در جهان

افت فروش گوشی های موبایل در جهان تا پایان سال بهبود می‌یابد

هم‌اکنون تجارت گوشی های موبایل در حال گذر از دوره تسویه و تعدیل موجودی است. نبیلا پوپل، مدیر تحقیقات تیم IDC عنوان کرد که بازیگران بازار در شرایط فعلی رویکردی محتاطانه دارند. او هم‌چنین مدعی شد که این استراتژی هوشمندانه بوده و در نهایت از وضعیت نابسامان سال 2022 جلوگیری خواهد کرد.

در چین، این کاهش نزدیک به 12 درصد برآورد شده که با وجود بازگشایی‌ها پس از محدودیت‌های کووید-19 در این کشور کمی بیش‌تر از پیش‌بینی ها بود. مصرف‌کنندگان در حال حاضر سفر و تفریح را به خرید گوشی‌های هوشمند ترجیح می‌دهند و بلاتکلیفی در بازار این کشور هم‌چنان به‌قوت خود باقی است.

علاوه بر آن، بازارهای توسعه یافته مانند ایالات متحده و اروپای غربی نیز به ترتیب با افت 11.5 و 9.4 درصدی، دستکم از سایرین بهتر عمل کردند. در این میان، بازارهای نوظهور مانند CEE، APeJC (اروپای شرقی و مرکزی) و MEA (خاورمیانه) شاهد کاهش بیش‌تر 17 تا 20 درصدی بودند.

بااین وجود، بحث‌های اخیر میان سازندگان و زنجیره تامین نشان می‌‌دهد که صنعت گوشی‌های هوشمند نسبت به بازگشت مجدد به رشد در اواخر سال جاری و 2024 امیدوار است. رایان ریث، معاون گروه جهانی IDC می‌گوید:

اگرچه به‌طور معمول بازیگران شاخص این حوزه برای بازگشت مردد هستند، اما نشانه‌هایی از افزایش خوش‌بینی در میان آنها دیده می‌شود.

کاهش فروش گوشی در جهان

کاهش فروش، نشانه‌ رکورد اقتصادی است

اگرچه این کاهش غیرمنتظره نبود، اما کاهش دو رقمی فروش گوشی های موبایل در تمامی مناطق جهان حتی توسط بدبین‌ترین تحلیل‌گران نیز پیش‌بینی نشده بود. بااین‌حال اگرچه هم‌چنان 3 الی 6 ماه سخت پیش روی سازندگان قرار دارد، اما انتظار می‌رود این روند تا پایان سال بهبود پیدا کند. طبق پیش‌بینی IDC، بازار در سه ماهه سوم به سمت محدوده مثبت حرکت می‌کند و در پایان سال می‌توان انتظار رشد دو رقمی داشت.

بزرگ‌ترین عقب‌نشینی عرضه‌کنندگان طی ماه‌های اخیر، در وهله اول مربوط به برندهایی بوده که در سطح متوسط تا پایین محصول ارائه می‌دهند. این بازیگران که قدرت ریسک‌پذیری کم‌تری دارند، با تردیدهای بیش‌تری برای بازگشت با ظرفیت کامل مواجه هستند. بااین‌وجود، نشانه‌های مثبت حاکی از افزایش خوش‌بینی در میان تمامی تولیدکنندگان وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*