سویه کرونا چشم معتاد

سویه جدید کرونا چشم های شما را شبیه معتاد ها می‌کند

همه‌گیری کرونا به‌لطف واکسن کاهش پیدا کرد؛ اما پایان نیافته است و همچنان مي‌تواند باعث مرگ و میر‍ شود. سویه جدید ویروس کرونا چشم شما را شبیه افراد معتاد می‌کند.

در حال حاضر سویه جدیدی از ویروس کرونا به‌نام آرکتروس یا XBB.1.16 در بسیاری از کشورهای جهان رواج یافته است. این سویه علائم جالبی دارد و می‌تواند چشم‌ شما را شبیه افراد معتاد ملتهب کرده و به‌رنگ قرمز درآورد. چیزی که از آن با نام چشم صورتی نیز یاد می‌شود. اما این رویه تا چه حد گسترش یافته است و چه‌خطراتی دارد؟

شباهت چشم به افراد معتاد؛ هدیه سویه جدید کرونا به انسان ها

سویه کرونا چشم معتاد

پیشتر برخی از مقامات آمریکایی مشکل چشم صورتی را به حساسیت بهاره مربوط دانسته بودند و اعلام می‌کردند که چندان نگران‌کننده نیست. هرچند که اداره بهداشت عمومی لس‌آنجلس آن را نشانه قطعی سویه جدید کرونا می‌داند و هشدار داده است که در صورت جدی نگرفتن می‌تواند باعث خطرات جدی برای افراد آسیب‌پذیر شود.

اوایل سال جاری میلادی بود که گزارش‌هایی از ابتلا افراد به سویه  XBB.1.16 در هند منتشر شد. اگرچه این ویروس به علائم جدی یا بستری شدن منجر نشد، اما بسیار سریع گسترش پیدا کرد. به‌‌حدی که تنها پس از ۳ ماه بیش از ۳۰ کشور با آن درگیر شدند. اخبار حاکی از این هستند که سویه جدید کرونا صرفا به شبیه کردن چشم افراد به معتاد ها محدود نمی‌شود و می‌تواند برای افرد میان‌سال یا کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند، فو‌ق‌العاده خطرناک باشد.

اداره بهداشت عمومی لس‌آنجلس اعلام کرد که سویه جدید کرونا مسئول ۱۰ درصد از کل مبتلایان فعلی در آمریکا است. مشاهدات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به XBB.1.16 علائم معروف کرونا همچون تب، سرفه خشک و نفس‌تنگی را تجربه خواهند کرد؛ اما باید با التهاب ملتحمه چشم نیز کنار بیایند. سویه آرکتروس افراد زیادی را مبتلا کرده است؛ اما در دسته سویه‌های نگران‌کننده قرار نمی‌گیرد. این دسته مخصوص سویه‌هایی است که با سرعت زیادی گسترش پیدا می‌کنند و این پتانسیل را دارند که از پاسخ سیستم ایمنی بدن و درمان‌های کنونی بگریزند.

سویه کرونا چشم معتاد

البته در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با این سویه جدید وجود ندارد و مقامات پزشکی در حال انجام بررسی‌های اولیه هستند. به‌همین دلیل ممکن است ارزیابی اولیه سازمان بهداشت جهانی اشتباه باشد و این سویه دردسرساز شود. جالب است بدانید که پیشتر نیز بین ۱ تا ۳ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا با مشکل چشم صورتی مواجه می‌شوند و این اولین سویه با علائمی در این رابطه نیست.

در واقع حتی سازمان بهداشت جهانی نیز چشم صورتی را در لیست علائم کرونا آورده است. هرچند مشکل سویه جدید کرونا تنها شبیه شدن چشم فرد به افراد معتاد نیست، بلکه این سویه حساس‌ترین عضو بدن را هدف قرار می‌دهد. در صورتی که افراد مبتلا به‌این سویه اقدامات درمانی را آغاز نکنند، احتمال آسیب به قرنیه یعنی ورودی نور به‌ چشم وجود دارد.

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد میان‌سال یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای حتما دوز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند و مرتب دست‌های خود را بشویند. همچنین بهتر است از افرادی که ادعا می‌کنند دچار حساسیت فصلی شده‌اند یا تنها یک سرماخوردگی ساده دارند، دوری کنند.

تاثیر واکسن‌های فعلی بر سویه جدید کرونا

احتمالا در ماه‌های آتی به‌لطف سویه جدید شاهد افزایش میزان ابتلا به کرونا خواهیم بود و افراد زیادی را با چشم های شبیه به معتاد ها مشاهده خواهید کرد. هرچند همانطور که پیشتر گفتیم این سویه تاکنون به مشکلات جدی در بیماران منجر نشده است که یعنی ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های فعلی توانایی مهار آرکتروس را داشته‌اند.

سویه کرونا چشم معتاد

کارشناسان اداره بهداشت عمومی لس‌آنجلس نیز تایید کردند که چون آرکتروس نسخه جدیدی از همان سویه اومیکرون است، واکسن‌ها علیه آن موثر خواهند بود. هرچند مشکل اینجاست که ما هرچند وقت یکبار شاهد بروز سویه جدیدی از کرونا با علائم و نشانه‌های متفاوت هستیم. این واقعیت نشان می‌دهد که ویروس کرونا در حال تکامل است و هنوز می‌تواند به‌صورت جدی مشکل‌ساز شود.

گذشته به‌خوبی نشان داد که پنهان‌کردن اطلاعات مربوط به موارد اینچنینی تا‌ چه‌حد خطرناک است و مي‌تواند به‌قیمت جان هزاران انسان تمام شود. خوشبختانه اداره بهداشت عمومی لس‌آنجلس در سریع‌ترین زمان ممکن کلیه اطلاعات موجود در رابطه با سویه جدید کرونا که چشم مبتلایان را شبیه افراد معتاد می‌کند را در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار داده است تا از بروز یک فاجعه پیشگیری شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*