ورود خودروهای کره ای

ورود خودروهای کره ای به کشور ممنوع شد!

ورود خودروهای کره ای به کشور طبق درخواست وزارت امور خارجه ممنوع شد. در ادامه، دلایل ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به ایران را بررسی می‌کنیم.

خبرها حاکی از آن است که وزارت امور خارجه با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی خواستار ممنوعیت واردات خودروهای کره ای شده است. در ادامه نیز شورای عالی امنیت ملی این نامه را به وزارت صمت ارجاع داد تا مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما وزارت صمت بررسی‌های بیشتر را ضروری ندانسته و بلافاصله ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای کره ای را اعلام کرد. البته برای خودروهایی که تاکنون فرایند ثبت سفارش آنها انجام شده، واردات آنها بالامانع خواهد بود.

دلیل ممنوعیت ورود خودروهای کره ای

در حال حاضر دلیل ممنوعیت واردات خودروهای کره ای به ایران اعلام نشده، اما به نظر می‌رسد دلیل این ممنوعیت به دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی مربوط است؛ چرا که اخیرا امیدهایی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی وجود داشت، اما به‌تازگی کره جنوبی اعلام کرد امکان ارسال مستقیم دلارها وجود ندارد و فقط از آنها برای ارسال اقلام بشردوستانه، مواد غذایی و دارو می‌توان استفاده کرد.

گفتنی است برخی از کارشناسان، ممنوعیت واردات خودروهای کره ای را به برکناری فاطمی امین، وزیر، صنعت، معدن و تجارت نیز مربوط می‌دانند؛ زیرا بر این باورند که دولت برای ماندن فاطمی امین امتیازهای متعددی مثل واردات خودروهای خارجی را ارائه داد که اکنون با برکناری او بار دیگر موانعی بر سر راه واردات خودروهای خارجی قرار گرفته است.