قابلیت گوگل کروم

8 قابلیت که انتظار داریم آن ها را در گوگل کروم ببینیم

امروز به معرفی چند قابلیت مهم می‌پردازیم که گوگل کروم – Google Chrome هنوز از آن‌ها بی‌بهره است. افزودن این قابلیت‌ها می‌تواند کارآیی نسخه‌های بعدی این مرورگر را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد.

گوگل کروم سال‌هاست که پرطرفدارترین مرورگر اینترنت دنیا به شمار می‌رود. با این حال این محبوبیت دلیل نمی‌شود که آن را پرامکانات‌ترین و بهترین مرورگر دنیا بدانیم!

در حال حاضر مرورگرهایی مثل ویوالدی (Vivaldi) و اپرا قابلیت‌های کاربردی و پیشرفته‌ای دارند که گوگل کروم فاقد آن‌هاست. حتی مرورگر پرحاشیه مایکروسافت اج نیز بعضا ویژگی‌ها وقابلیت‌های منحصربفردی دارد که در گوگل کروم مشاهده نمی‌شوند.

Google Chrome تا به امروز به‌ندرت توانسته در بخش قابلیت‌ها و توانایی‌ها نوآوری بزرگی داشته باشد. با این وجود به لطف گنجینه بزرگ افزونه‌هایی که در اختیار آن قرار دارد، بسیاری از قابلیت‌های برجسته مرورگرهای دیگر با همان کاربرد و شاید حتی بهتر بر روی گوگل کروم هم قابل استفاده خواهند بود!

در عین حال امروز در گجت نیوز سعی داریم نگاهی داشته باشیم به برخی قابلیت هایی که کاربران انتظار دارند در نسخه‌های بعدی گوگل کروم ببینند.

قابلیت های مورد انتظار از نسخه‌های بعدی گوگل کروم

افزودن بوکمارک‌ها به منوی راست کلیک (Context Menu)

منوی راست کلیک مرورگر گوگ کروم هنوز بسیار ناقص بوده و مسیری طولانی را تا پخته شدن پیش رو دارد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که گوگل می تواند در آینده به این منو اضافه کند، دسترسی به بوکمارک‌هاست. از این طریق کاربران می‌توانند سایت‌های مورد علاقه خود را در منوی راست کلیک به‌راحتی مشاهده کرده و در صورت تمایل آن‌ها را باز کنند.

منوهای Context Menu

البته افزونه‌هایی مثل Context Bookmarks و Context Menu Bookmarks قادرند این کار را برای کاربران کروم انجام دهند. این افزونه‌ها، نوار بوکمارک کروم را به عنوان یک گزینه به منوی راست کلیک آن اضافه می‌کنند.

حالت اسپلیت اسکرین

مد اسپلیت اسکرین برای مشاهده چندین تب در یک پنجره یکی از قابلیت‌های بزرگ مرورگر ویوالدی به شمار می‌رود. علاوه بر این می‌توان این قابلیت را در Edge Canary هم مشاهده کرد.

این قابلیت که در مرورگر Vivaldi با نام Tab Tiling شناخته می‌شود به کاربران اجازه می‌دهد که بدون نیاز به باز کردن پنجره‌های مختلف، چندین تب را به‌طور همزمان مشاهده کنند.

این ویژگی بسیار کاربردی هنوز در کروم تعبیه نشده؛ بنابراین اگر کاربران این مرورگر قصد داشته باشند چندین تب را در کنار هم قرار داده و همه را با هم تماشا کنند، باید آن‌ها را در پنجره‌های مختلفی باز کنند!

البته افزونه‌های متعددی در Google Chrome سعی کرده‌اند قابلیت اسپلیت اسکرین را در اختیار کاربران قرار دهند. با این وجود همه آن‌ها در حقیقت تب‌ها را در چینش‌های مختلف در پنجره‌های جداگانه پیش چشم کاربر قرار می‌دهند.

تب‌های عمودی

مرورگرهای Edge و Vivaldi اکنون مدت‌هاست که از قابلیت تب‌های عمودی بهره‌مند هستند.

اساسا یک نوار عمودی که تب‌های باز مرورگر را نشان دهد، در مقایسه با سیستم کنونی چینش افقی تب‌ها کارایی بسیار بهتری در مرورگرها دارد.

تب های عمودی

به عنوان مثال اگر تعداد تب‌های باز زیاد باشد، اندازه آن‌ها بر خلاف تب‌های افقی کوچک نمی‌شود و تغییرپذیری اندازه این نوار ابزار عمودی نیز می‌تواند آن را مطابق سلیقه کاربر ویرایش کند.

با وجود این که گوگل کروم هنوز به‌طور پیش‌فرض به این قابلیت مجهز نیست، اما افزونه‌هایی هستند که عملکرد آن را شبیه‌سازی می‌کنند.

از جمله این اکستنشن‌ها می‌توان به Vertical Tabs و Vertical Tabs & Bookmarks و Tree-Style Tab اشاره کرد.

ابزارهای مبتنی بر ماکرو

برخی از اپلیکیشن‌های کاربردی شناخته شده دنیا نظیر مایکروسافت ورد (Microsoft Word) از ابزارهای مبتنی بر ماکرو استفاده می‌کنند و قادرند از این طریق برخی فرآیندهای تکراری را ضبط کرده و به‌طور خودکار تکرار کنند.

تعبیه قابلیتی مشابه در مرورگر گوگل می‌تواند فواید متعددی برای کاربران آن داشته باشد. مثلا می‌توانید به کمک آن چندین تب از پیش تعیین شده را به‌طور همزمان باز کنید، به حساب‌های مختلف خود وارد شوید و یا فرم‌های متعدد مربوط به سایت‌های مختلف را پر کنید.

کاربران همچنین می‌توانند برای ماکروها کلیدهای میانبر هم تعریف کنند. به این ترتیب با استفاده از یک ابزار ماکرو می‌توان با فشردن کلیدی خاص، یک فرآیند چندمرحله‌ای را به صورت خودکار در مرورگر به انجام رساند.

قابلیت گوگل کروم

برای این که متوجه شوید ماکروها چگونه می‌توانند کاربری یک مرورگر را ارتقا دهند، می‌توانید به سراغ افزونه iMacros در گوگل کروم بروید.

به کمک این افزونه می‌توانید اسکریپت‌های ماکرو را در مرورگر خود ضبط و ویرایش کرده و سپس اجرا کنید.

همچنین افزونه Wildfire نیز دیگر ابزار مفیدی است که قابلیت ویرایش جریان کار ماکرو را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

چسباندن یادداشت

چسباندن نوت

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین گشت و گذار در اینترنت نیاز به یادداشت یک نکته، کد، رمز عبور و یا هر اطلاعات دیگری داشته باشید.

شاید این کار در ظاهر پیش پا افتاده به نظر برسد؛ اما گوگل کروم به‌طور پیش‌فرض از این قابلیت بی‌بهره است!

مسلما افزودن این ویژگی به Google Chrome می‌تواند مزایای زیادی برای کاربران داشته باشد و به آن‌ها امکان یادداشت کردن نکات مختلف بدون نیاز به مراجعه به اپلیکیشن‌های دیگر یادداشت برداری را بدهد.

البته افزونه‌هایی مثل Beanote و Note Anywhere به‌طور کامل نیاز به یک صفحه یادداشت را رفع کرده و قابلیت افزودن یک یادداشت جدید را از طریق منوی راست کلیک فراهم می‌کنند.

در این میان، افزونه Beanote حتی به یک هایلایت‌کننده هم مجهز بوده و می‌تواند متن‌های درج شده در وبسایت‌های مختلف را هایلایت کند.

شخصی سازی نوار اسکرول

مرورگر کروم هیچ‌گونه امکانی برای شخصی‌سازی نوار اسکرول را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد.

این در حالی است که افزودن چنین قابلیتی می‌تواند ضمن ارتقای کاربری این مرورگر از تکراری شدن بصری آن نیز جلوگیری کند.

قابلیت گوگل کروم

به عنوان مثال کاربران می‌توانند رنگ و اندازه اسکرول بار و یا حتی سرعت اسکرول شدن آن را مطابق میل خود تغییر دهند.

افزونه Custom Scrollbar امکان این کار را به کاربران گوگل کروم داده و به بهترین شکل، ظاهر اسکرول بار را مطابق نظر کاربر تغییر می‌دهند.

از سوی دیگر، سرعت بالا و پایین شدن در صفحات مرورگر کروم نیز از طریق افزونه SmoothScroll قابل تنظیم است.

ژست‌های ماوس

ژست‌های ماوس امکان اجرای فرامین خاص با حرکت دادن ماوس در الگوهای مختلف را فراهم می‌کنند.

دو مرورگر اپرا و ویوالدی از این قابلیت استفاده‌های خلاقانه‌ای کرده‌اند. به‌عنوان مثال Vivaldi ضمن ارائه مجموعه‌ای از ژست‌های از پیش تعریف شده، امکان استفاده از ژست‌های جدید توسط کاربران را هم فراهم می‌کند.

ژست های حرکتی ماوس

متاسفانه گوگل کروم از این ویژگی فوق‌العاده نیز بی‌بهره است! با این وجود افزونه CrxMouse Chrome Gestures بهترین افزونه برای بهره‌مند شدن از ژست‌ها در  مرورگر کروم است.

از سوی دیگر، SmartUp Gestures هم افزونه دیگری است که قابلیت تعریف ژست‌های مخصوص راست کلیک و کلیک چرخان وسط را فراهم می‌کند.

شخصی‌سازی میانبرهای کیبورد

در حالی که دو مرورگر Opera و Vivaldi امکان شخصی‌سازی میانبرهای کیبورد را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، گوگل کروم فاقد این قابلیت مفید است!

بنابراین افزودن این ویژگی به نسخه‌های بعدی Google Chrome نیز یکی از خواسته‌های مهم کاربران این مرورگر به شمار می‌رود.

کلیدهای قابل شخصی سازی

گوگل همچنین می‌تواند با ارائه امکان تعریف میانبرهایی برای باز کردن سریع بوکمارک‌ها، در این زمینه از سایر رقبا نیز پیشی بگیرد!

البته اگر قصد داشته باشید میانبرهای کلیدی گوگل را شخصی‌سازی کنید باید به سراغ افزونه Shortkeys بروید.

این افزونه امکان تعریف کردن میانبرها برای مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها منجمله باز کردن سایت‌ها را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، افزونه Keyboard Shortcuts نیز به‌طور مشابه امکان تعریف کردن 25 میانبر مختلف برای اعمال کلیدی مرورگر کروم را پیش روی‌تان قرار خواهد داد.

آن چه در این متن گفته شد، تنها بخشی از ویژگی‌هایی‌ست که افزودن آن‌ها به نسخه‌های بعدی کروم می‌تواند ضمن ارتقای کارایی این مرورگر، آن را برای مقابله با رقبای پرامکاناتی چون اپرا و ویوالدی آماده‌تر کند.

شما از نسخه‌های بعدی گوگل کروم چه انتظاراتی دارید؟ فکر می‌کنید رفع کدام نواقص، آن را به مرورگری بهتر تبدیل می‌کند؟ نظر خود در این خصوص را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*