خطرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، بیشتر از تغییرات اقلیمی برای نابود کردن بشر خطرناک است

به‌گفته کارشناسان هوش مصنوعی بسیار خطرناک شده‌ است و انسان‌ها باید حتی بیشتر از مسائل مهمی همچون تغییرات اقلیمی به‌ آن بپردازند. اما مشکل چیست؟

این روزها مخصوصا بعد از طوفانی که ChatGPT برپا کرد، کمتر پیش می‌آید که خبری از هوش مصنوعی نشنویم. هرچند که اخبار همراه با خوشحالی موجی از ناراحتی را هم در برخی از افراد ایجاد می‌کند. سرعت پیشرفت هوش مصنوعی بسیار زیاد شده است و همین نیز باعث می‌شود که برخی نگران باشند روزی از انسان جلوتر رفته و بخواهد خطرناک شود.

بشر برای هوش مصنوعی خطرناک راه‌حلی ندارد

هوش مصنوعی خطرناک

البته این نگرانی مختص امروز نیست و شاید حتی زمان پخش فیلم ترمیناتور نیز در ذهن بسیاری وجود داشته است. هرچند این روزها با یک اظهار نظر جنجالی بسیار جدی‌تر از گذشته شده است. Geoffrey Hinton، به‌نوعی پدرخوانده هوش مصنوعی محسوب می‌شود و کمک‌های قابل‌توجهی به‌پیشرفت این عرصه کرده است. وی چندی پیش پس از ۱۰ سال کار از شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) استعفا داد. او دلیل اینکار را خطرات هوش مصنوعی اعلام کرد.

وی حتی در یک مصاحبه با رویترز، هوش مصنوعی را خطرناک تر از تغییرات اقلیمی دانست. البته هینتون تاکید کرد که نمی‌خواهد از اهمیت مشکل تغییرات اقلیمی بکاهد و بگوید که دیگر نباید به‌این موضوع پرداخت، بلکه مشکل هوش مصنوعی فوق‌العاده جدی‌تر است و ممکن است در آینده به‌مشکلی اضطراری بدل شود.

هوش مصنوعی خطرناک

البته هینتون تنها شخصی نیست که هوش مصنوعی را خطرناک خطاب کرده است. پیشتر ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و استیو وزنیاک از بنیان‌گذاران اپل خواستار متوقف شدن آزمایش‌های مرتبط با هوش مصنوعی شده بودند. هرچند با توجه به اینکه هینتون سال‌ها در این عرصه فعالیت داشته و از بزرگان آن نیز محسوب می‌شود، نگرانی او بسیار جدی‌تر تلقی می‌گردد.

در سال ۱۹۸۶ هینتون مقاله بسیار مهمی در رابطه با پس‌انتشار منتشر کرد. مقاله‌‌ای که نقشی اساسی در موفقیت‌های امروزه در استفاده از شبکه‌های عصبی و یادگیری ژرف که از زیرپایه‌های فناوری هوش مصنوعی هستند، داشت. موفقیت‌های وی حتی باعث شد که در سال ۲۰۱۸ جایزه تورینگ را از آن خود کند.

هوش مصنوعی خطرناک

او مشکل هوش مصنوعی را از آنجایی خطرناک تر از تغییرات اقلیمی می‌داند که یک راه‌حل مشخص برای برطرف کردن نگرانی‌های مربوط به آن وجود ندارد. در مورد مشکل گرمایش زمین راه‌حل مشخص است. کافی است سوزاندن بیش‌از‌حد کربن را متوقف کنید تا اینکه مسئله به‌تدریج حل شود. هرچند که چنین گزینه‌ای در رابطه با هوش مصنوعی دیده نمی‌شود.

با وجود همه این نگرانی‌ها، هوش مصنوعی در حال پیشرفت است. به‌عنوان مثال چندی پیش مایکروسافت امکان دسترسی عموم به ربات چت ChatGPT را فراهم کرد و گفت که می‌خواهد بروزرسانی‌های بزرگی را با محوریت هوش مصنوعی برای اج و بینگ ارائه دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*