ایلان ماسک اسپیس ایکس

با مشارکت ایلان ماسک، نخستین ایستگاه فضایی تجاری تا سال 2025 راه‌اندازی می‌شود

شرکت خصوصی Vast با همکاری کمپانی فضایی ایلان ماسک، SpaceX؛ قصد دارد تا دو سال دیگر، اولین ایستگاه فضایی تجاری را راه‌اندازی کند.

یک مدعی دیگر، به میدان رقابت برای تاسیس نخستین ایستگاه فضایی تجاری، اضافه شد. کمپانی وَست برای راه‌ انداختن ایستگاه فضایی هیون-1 (Haven-1) در تابستان 2025 برنامه‌ریزی کرده و در راه رسیدن به این هدف، از اسپیس ایکس کمک خواهد گرفت. به این ترتیب، Vast و SpaceX به رقبای Blue Origin و سایر نام‌های بزرگ این عرصه تبدیل خواهند شد.

برنامه این است که راکت فالکون 9، سکوی فضایی را به مدار نزدیک زمین انتقال دهد و سپس در قالب ماموریت Vast-1، فضاپیمای Crew Dragon اسپیس ایکس، 4 نفر را برای اقامتی 30 روزه به هیون-1 برساند. هم‌اکنون کمپانی وست در حال جذب نیرو برای مشارکت در این ماموریت است و گزینه سفر فضایی دوم را هم روی میز دارد.

البته Haven-1 ایستگاه فضایی بسیار کوچکی است و چندان بزرگ‌تر از کپسول فضایی اسپیس ایکس نخواهد بود. هدف هم فعلا علمی و بررسی شرایط زیستن 4 نفر درون آن است. هیون-1 می‌تواند با گردش خود، جاذبه ماه را شبیه‌سازی کند و Vast امیدوار است در نهایت، آن را به یکی از ماژول‌های ایستگاه فضایی بزرگ‌تر خود تبدیل کند.

ایستگاه فضایی تجاری Vast

رقبای دیگر هم سودای تاسیس یک ایستگاه فضایی خصوصی-تجاری را در سر می‌پرورانند؛ اما نشان کردن سال 2025، بیانگر بلندپروازی Vast است. به‌عنوان مثال، می‌توانیم از کمپانی فضایی جف بزوس، بلو اوریجین نام ببریم که راه‌اندازی ایستگاه فضایی Orbital Reef را به نیمه دوم دهه جاری موکول کرده است. انتظار نمی‌رود لاکهید مارتین و نانورکس هم تا پیش از سال 2027، عملیات تاسیس Starlab را آغاز کنند.

بیشترین شانس برای نزدیک شدن به Vast را کمپانی Axiom دارد که چنین عملیاتی را برای اواخر سال 2025 برنامه‌ریزی کرده است.

البته با توجه به چالش‌ها و هزینه‌های احداث یک پایگاه فضایی، هیچ تضمین نیست که این زمان‌بندی‌ها طبق نقشه پیش بروند. هر چه باشد، صحبت از اقامتگاه‌هایی تجاری است که بتوانند امکان زیستن بلندمدت افراد را فراهم کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*