ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

خودروهای بی‌کیفیت ونوسیا با شرکت بی‌نام و نشان نورا موتور به ایران می‌آیند

شرکت گمنام نورا موتور پارس، وارد کننده محصولات بی‌کیفیت ونوسیا به ایران است. اما این شرکت از کجا آمده و قبلا در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کرده و آیا خودروهای برند چینی ونوسیا ارزش خرید دارند؟

سیل خودروهای چینی به ایران سرازیر شده و متاسفانه از واردات کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها، هیچ خبری نیست. البته از حق نگذریم، برخی از محصولات چینی مثل شاهکارهای BYD، حتی در آلمان و ژاپن هم مشتری دارند، اما باقی چینی‌ها چطور؟ در آلمان و ژاپن فروش داشته باشند؟ محصولات برند ونوسیا حتی در داخل چین هم فروش نمی‌روند!

فهرست عناوین:

خودروهای برند ونوسیا و نورا موتور پارس خوب هستند؟

شاسی بلند ونوسیا استار

شاسی بلند ونوسیا استار

شرکت نورا موتور پارس در حال حاضر قصد دارد تا سه محصول از برند ونوسیا را به ایران وارد کند. این محصولات شامل کراس اوور ونوسیا V-Online، سدان ونوسیا D60 و شاسی بلند کامپکت ونوسیا استار یا همان Xing می‌شوند.

خودرو سدان ونوسیا D60 از سال 2017 روی خط تولید این شرکت قرار دارد و از نظر چهره و کابین، چندین سال عقب‌تر از محصولات مدل 2023 چینی نظیر خودروهای چانگان است. این موضوع در مورد ونوسیا وی آنلاین و استار هم صدق می‌کند چرا که طراحی ظاهری آن‌ها، دستپخت 3 سال قبل است! در ادامه به صورت مفصل به شما توضیح می‌دهیم که آیا رفتن به سمت برند ونوسیا، عاقلانه است یا خیر.

مجموع فروش برند ونوسیا در سال 2021، فقط 30 هزار نسخه بوده!

ونوسیا D60 نورا موتور

سدان ونوسیا D60

شرکت دانگ فنگ ونوسیا در کشور چین، با 16 محصول مختلف شناخته می‌شود که اکثر آن‌ها از رده خارج هستند و در حال حاضر فروش این شرکت فقط روی سه محصولِ وارداتی آن‌ها به ایران می‌چرخد.

کراس اور Venucia V-Online

در همین راستا بد نیست بدانید که فروش خودرو سدان ونوسیا D60 در سال 2021، فقط 2 هزار و 400 دستگاه بوده که این عدد برای کراس اوور ونوسیا وی آنلاین و شاسی بلند استار، به ترتیب به 15 هزار و 12 هزار نسخه می‌رسد؛ یعنی مجموعا کمتر از 30 هزار خودرو! حالا این عدد زیاد است یا کم؟ در جواب باید گفت که ایران خودرو در سال 1400، به تنهایی حدود 50 هزار سمند را راهی بازار کرده بود.

در مقام مقایسه بد نیست بدانید که فروش جتور ایکس 70 پلاس که در ایران به اسم بهمن فیدلیتی شناخته می‌شود از 150 هزار دستگاه هم فراتر رفته بود؛ آن هم فقط در سال 2021. این عدد برای کراس اوور چانگان CS35 پلاس تقریبا 40 هزار نسخه بود و فروش شاسی بلند چری تیگو 8 پرو در سال 2021 هم از 161 هزار عدد بالاتر می‌رفت.

امتیاز فاجعه بار شرکت ونوسیا در بین سایر خودروسازان چینی

ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

کراس اوور ونوسیا وی آنلاین

برند ونوسیا یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دانگ فنگ – نیسان به حساب می‌آید که تخصص آن‌ها در زمینه ساخت محصولات ارزان قیمت است؛ اما از قدیم گفته‌اند که پشت هر ارزانی، یک حکمتی قرار دارد! حکمت ارزان بودن محصولات ونوسیا هم در رتبه شرکت آن‌ها نهفته است. شرکت ونوسیا و مجموعه دانگ فنگ – نیسان در سال گذشته، با امتیاز 191 به عنوان یکی از بی‌کیفیت‌ترین خودروسازان چینی شناخته شده و فعلا حال و روز خوبی ندارد.

کراس اور Venucia V-Online

جالب است بدانید که شرکت‌هایی مثل جک، ام جی، چری، SWM موتورز، دانگ فنگ پژو، ترامپچی، هاوال، سایک، چانگان، تانک، مکسوس، فاو و خلاصه هر خودروساز چینی که در ایران وجود دارد، در سال گذشته از شرکت ونوسیا (دانگ فنگ – نیسان) بهتر عمل کرده است.

شرکت نورا موتور پارس از کجا آمده و قبلا چه فعالیتی داشته؟

شاسی بلند ونوسیا استار

شاسی بلند ونوسیا استار

طبق بررسی‌های انجام شده در فضای اینترنت، شرکت نورا موتور پارس در سال 1397 تاسیس شده و اکنون به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های رامک خودرو (عاملیت واردات سانگ یانگ به ایران) فعالیت می‌کند؛ هرچند که خود آن‌ها اصلا تمایلی ندارند تا این موضوع آشکار شود.

شاسی بلند ونوسیا استار نورا موتور

اسم رامک خودرو شما را یاد چیزی نمی‌اندازد؟ تقریبا 4 سال قبل بود که اموال شرکت رامک خودرو با شکایت مشتریان توقیف شد. آن‌ها سپس به سراغ افزایش قیمت محصولات خود رفتند که این موضوع هم یک پرونده جدا را برای رامک خودرو باز کرد و کار به شکایت و شکایت کشی رسید؛ جنگ و دعوای مشتریان رامک خودرو هنوز هم ادامه دارد و تمام نشده. پس چشم و گوش خود را باز نگه دارید چون اگر کمی غفلت کنید، امکان دارد تا هم پول شما دود شود و هم صاحب یک ماشین چینی و بی‌کیفیت شوید!

قیمت محصولات ونوسیا در ایران چقدر خواهد بود؟

ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

فعلا هیچ عدد و رقمی برای فروش محصولات ونوسیا در ایران اعلام نشده اما با توجه به قیمت دلاری آن‌ها، می‌توان قیمت خودروهای نورا موتور پارس را با تقریب خوبی حدس زد.

قیمت ونوسیا وی آنلاین در ایران

ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

قیمت کراس اوور ونوسیا V-Online در ایران، احتمالا از 1.7 میلیارد تومان شروع شود. این رقم برای نسخه استاندارد است و قیمت ونوسیا وی آنلاین در نسخه فول آپشن هم احتمالا از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان هم بالاتر می‌رود.

قیمت شاسی بلند ونوسیا استار Venucia Xing در ایران

شاسی بلند ونوسیا استار

شاسی بلند ونوسیا استار

شاسی بلند ونوسیا استار که در چین با نام Venucia Xing شناخته می‌شود، بین 15 تا 21.6 هزار دلار خرید و فروش می‌شود و احتمالا قیمت آن در ایران، شبیه به ونوسیا V-Online باشد و بین 1.8 تا 2.6 میلیارد تومان باشد. البته که شاسی بلندها در ایران، حسابی پرطرفدار هستند و شاید قیمت آن‌ها از فرمول‌های معمولی پیروی نکند.

قیمت سدان ونوسیا D60 در ایران

خودرو سدان Venucia D60

سدان ونوسیا D60

ونوسیا D60 از نظر قیمت و اندازه، دقیقا شانه به شانه آریزو 6 پرو از شرکت چری حرکت می‌کند و بسته به تریم و آپشن‌های آن، بین 10 تا 14 هزار دلار قیمت گذاری می‌شود. یعنی قیمت آن در ایران از 1.1 میلیارد تومان شروع می‌شود و نهایتا به 1.5 میلیارد تومان می‌رسد.

تست تصادف و نمره ایمنی خودروهای ونوسیا نورا موتور

هیچ کدام از سه خودرو ونوسیا که قرار است با نام نورا موتور پارس به ایران وارد شوند، در تست‌های تصادف موسسات معتبر مثل یورو انکپ شرکت نکرده‌اند. نمره آن‌ها صرفا به موسسه چینی C-NCAP مربوط می‌شود که تست‌ها و نمرات این موسسه‌ی چینی در برابر یورو انکپ، آنچنان معتبر نیست. در فیلم بالا، تست تصادف شاسی بلند ونوسیا استار را دیدیم که از موسسه C-NCAP، پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده بود.

کراس اور Venucia V-Online

همچنین سدان ونوسیا D60 هم 5 ستاره ایمنی را از C-NCAP دریافت کرده است اما نمره ایمنی آن، فقط 50 است. در مقام مقایسه بد نیست بدانید که شاسی بلند چری تیگو 8 پرو در این تست، نمره 85 را به همراه 5 ستاره ایمنی دریافت کرده است. پس هر خودرویی که 5 ستاره ایمنی داشت، آنچنان هم همه چیز تمام نیست!

جمع‌ بندی و خلاصه‌ای از شرکت نورا موتور پارس و برند ونوسیا

ونوسیا D60 نورا موتور

سدان ونوسیا D60

در یک کلام باید گفت که طراحی خودروهای ونوسیا که در صف ورود به بازار ایران هستند، اصلا با متر و معیارهای خودروهای مدل 2023 هماهنگی ندارد. تیراژ برند ونوسیا در سال 2021 (فقط برای سه محصول وارداتی به ایران)، جمعا زیر 30 هزار نسخه بود که نسبت به چینی‌های پرطرفدار در ایران، یک فاجعه به حساب می‌آید. همچنین برند ونوسیا و شرکت نورا موتور پارس، هر دو تقریبا ناشناخته و تازه وارد هستند و در بازارهای جهانی، جایگاهی ندارند. امتیاز شرکت دانگ فنگ – نیسان (شرکت مادر ونوسیا) هم تعریفی ندارد و در برابر سایر چینی‌های حاضر در ایران، حسابی پایین است.

ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

به علاوه گفته می‌شود که شرکت نورا موتور پارس که قرار است واردات خودروهای ونوسیا را برعهده داشته باشد، زیر مجموعه رامک خودرو به حساب می‌آید و همه ما با داستان‌های تلخ این شرکت و بدقولی‌های آن آشنا هستیم. با تمام این تفاسیر، قیمت محصولات ونوسیا در ایران و نسبت به چینی‌های مطمئن، هیچ فرقی ندارد و اصلا ارزان‌تر نخواهد بود؛ مگر اینکه شرکت نورا موتور پارس و برند ونوسیا، آتش به مال خود بزنند.

ونوسیا وی آنلاین نورا موتور

نهایتا اگر همه این موضوعات را کنار بگذاریم، نمی‌توانیم از تست‌های ایمنی و آزمایش تصادف عبور کنیم. هیچ کدام از 3 محصول ونوسیا که قرار است به ایران بیایند، در تست‌های موسسات معتبر اروپایی مثل یورو انکپ شرکت‌ نکرده‌اند. ما نمی‌گوییم که (به طور مثال) فونیکس اف ایکس، یک کراس اوور همه چیز تمام است اما حداقل این خودرو چینی، 5 ستاره ایمنی را از یورو انکپ دریافت کرده بود و سپس راهی ایران شد. حالا انتخاب با شماست!