به آمازون اجازه داده نمی شود در ایران نمایندگی داشته باشد !

یکی از بزرگترین انتظارات اهالی فناوری از دوران پس از لغو تحریم ها ، حضور نمایندگی های رسمی کمپانی های بزرگ فناوری در ایران می باشد.موضوعی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و گمانه زنی های زیادی در مورد آن صورت گرفته است.حالا یک مقام دولتی در سازمان فناوری اطلاعات گفته است که دولت موافق ورود شرکت آمازون  ( Amazon ) به ایران در قالب نمایندگی نیست !

خسرو سلجوقی درباره شنیده‌های مبنی بر خیز آمازون برای ورود به بازار ایران، گفت : آمازون می‌تواند بدون داشتن نمایندگی در ایران سرویس جهانی خود را به ایرانی‌ها نیز ارائه کند و ایرانی‌ها پس از برجام در صورت لزوم با کارت اعتباری از این فروشگاه خرید کنند. اما موافق ورود آمازون به ایران در قالب نمایندگی نیستم.

مهندس خسرو سلجوقی ، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

مهندس خسرو سلجوقی ، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

وی گفت: در حال حاضر فروشگا‌های اینترنتی ایرانی همین سرویس را در کشور ارائه می‌دهند و باید زمینه را برای رشد ارائه‌کنندگان خدمت داخلی فراهم کنیم.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: ورود فروشگاه‌های اینترنتی بین‌المللی مانند آمازون به معنی کوچک‌شدن ارائه‌دهندگان ایرانی خواهد بود.

سلجوقی تاکید کرد: البته این موضوع به معنی عدم استفاده از امکانات فروشگاه‌های بین‌المللی نیست، بلکه آمازون می‌تواند بدون داشتن نمایندگی در ایران در قالب فعالیت‌ بین‌المللی سرویس جهانی خود را به ایرانی‌ها نیز ارائه دهد و ایرانی‌ها نیز با داشتن کارت اعتباری در صورت لزوم از این فروشگاه خرید کنند.

آمازون.کام یا آمازون دات کام، (به انگلیسی: Amazon.com) شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است، که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل، ایالت واشینگتن تأسیس شد.

این شرکت فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب، آغاز کرد، سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت نمود. شرکت آمازون هم‌اکنون کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و لباس نیز عرضه می‌کند و امروزه بیشترین درصد فروش را در بین سایر فروشگاه‌های اینترنت دارد. یکی از دلایل موفقیت این شرکت، استفاده از سیاست همکاری در فروش بوده است، که باعث شده تعداد فراوانی کار به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد شود.

وب‌گاه آمازون، بخش اعظم از کسب‌وکار این شرکت بشمار می‌آید، که طیف وسیعی از خدمات و کالاها، از طریق آن عرضه می‌گردد.وب گاه آمازون که به عنوان بزرگترین کتابفروشی آنلاین دنیا شناخته می‌شود؛ در سال ۲۰۱۴ معادل ۶۳ درصد فروش آنلاین کتاب و ۴۰ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق خرده فروشی به دست آورد. این میزان فروش رکوردی جهانی بود که یک فروشگاهی وبسایتی به آن دست یافت. از ویژگی‌های این وب‌گاه، امکان ورق زدن و مطالعه نسخه الکترونیکی اغلب کتاب‌هایی است، که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده است. این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی‌های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتاب‌هایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نموده است، که در این روش بجای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده، آنها را به آدرس مشتری ارسال می‌کند.

آمازون همچنین بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده محسوب می‌شود و در وبگاه خود به جز کتاب، محصولات متنوعی چون پخش کننده دی وی دی و بلو ری، ام پی تری پلیر، انواع نر م افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاک نیز می‌فروشد. این وبسایت از چند سال پیش همچنین وارد عرصه تولید اسمارت فون، تبلت، کتابخوان دیجیتال، تلفن و تلویزیون دیجیتال هم شده است.( ویکی پدیا )

نظر شما در این خصوص چیست ؟ آیا یکی از مهمترین عوال رشد در این حوزه حضور شرکت های بزرگ در ایران و ایجاد فضای رقابتی در کشور نمی باشد ؟!!

منبع : farsnews